|

Elkelt az első Hammerhead

A Thai Királyi Légierő szavazott elsőként bizalmat az Piaggio P.180 Avanti II üzleti repülőgépből kialakított felderítőnek.

A fegyvernem parancsnok-helyettese, Sutthiphan Kritsanakhup tábornok szeptember 29-én bejelentette, hogy a Piaggio Aero Industries illetékeseivel aláírták a szerződést egy darab P.1HH Hammerhead típusú, MALE (Medium Altitude Long Endurance) kategóriájú pilóta nélküli repülőgép adás-vételéről, ezzel Thaiföld lesz a típus első üzemeltetője.

Piaggio_HammerHead_Piaggio

A Piaggio és a Selex már több éve dolgozik a P.1HH-n, mely a tervek szerint 16 órán át maradhat majd a levegőben egy feltöltéssel, 13 700 méteres optimális repülési magasságon, 1810 kilogrammnyi hasznos terheléssel. A gép egy sor elektronikai és kommunikációs felderítésre és hírszerzésre (ELINT, SIGINT, COMINT) alkalmas berendezést hordozhat majd, valamint rendelkezik majd elektronikai hadviselési rendszerrel és felderítő szenzorokkal is – utóbbiak értelemszerűen „hagyományos” felderítő bevetéseket teljesíthet. Külső függesztésként pedig további felderítő rendszereket és precíziós fegyverzetet, valamint az ezekhez szükséges célzókonténereket hordozhatja majd.

A fejlesztésből a Selex Electronic Systems nagy szeletet szakított ki: ők felelősek a földi irányító állomások gyártásáért, az ő SkyISTAR rendszerükön alapul a gép bevetésvezérlő rendszere, valamint ők biztosítják a repülésvezérlés és az adatrögzítés hardvereit és szoftvereit és ők biztosítják a Seaspray 7300E fedélzeti lokátort.

A P.1HH demonstrátora 2013. február 14-én végezte el első gurulópróbáját | Forrás: Piaggio Aero

A P.1HH demonstrátora 2013-ban repült először | Forrás: Piaggio Aero ,

Az Avanti II-höz képest egy sor változáson ment át a konstrukció. A legszembetűnőbb a megnövelt fesztávolságú (15,5 m az eredeti 14-hez képest), megerősített, nagyobb felületű és karcsúságú szárny, melynek egy külső szekciója gyorsan és könnyen leszerelhető, ez a Piaggio szerint praktikus, mivel megkönnyíti a földi tárolást és szállítást. A pilótafülke eltávolításával rengeteg hely szabadult fel, ennek legnagyobb részét a megnövelt belső tüzelőanyag-tartály foglalja el, a többit pedig a különféle felderítő, hírszerző és kommunikációs rendszerek. A törzs felső-középső részére, áramvonalas burkolat alá építették be a műholdas adatátviteli/kommunikációs eszközöket, amikkel a vezérlést is végzik, valamint felszereltek két külső felfüggesztési pontot a főfutó mögé, amikre fegyverzet kerülhet.

A Piaggio elsősorban az európai államokat célozta meg a típussal, melyek sorra ismerik fel a felfegyverezhető pilóta nélküli eszközök használatának előnyeit (Nagy-Britannia után Franciaország, Németország és Olaszország), de potenciális vevőként tartják számon az Egyesült Arab Emírségeket is.