|

Érdeklődik a P.1HH Hammerhead iránt az Olasz Légierő

A Piaggio Aero P.1HH Hammerhead UAV már nem lehet ismeretlen Olvasóink számára: az olasz fejlesztésű, MALE (Medium Altitude Long Endurance) kategóriájú pilóta nélküli repülőgépet a cég a P.180 Avanti II polgári utasszállítóból fejlesztette ki. Tekintve, hogy már az alap platform is igen egzotikus konstrukció, nem meglepő, hogy a „kalapácsfejű” is az lett: a többi, hasonló jellegű repülőgéphez képest némileg formabontó a kialakítása. A legutóbbi hírek szerint a Piaggio elsősorban az európai piacot célozta meg termékével, és igyekeznie is kell a marketinggel, hiszen teljesen saját finanszírozású projektről beszélünk.

A P.1HH demonstrátora 2013. február 14-én végezte el első gurulópróbáját | Forrás: Piaggio Aero

A P.1HH demonstrátora 2013-ban repült először | Forrás: Piaggio Aero ,

Ebben a helyzetben roppant pozitív hírként foghatják fel a cégnél, hogy Gianni Candotti dandártábornok, az Olasz Légierő (Aeronautica Militiare) parancsnokságának egyik vezető tisztje szerint a Hammerhead az eddig látottak alapján elnyerte tetszésüket. Sőt, amennyiben jól alakulnak a dolgok, pénzügyileg is beszállnának a programba, mégpedig azzal a célzattal, hogy a P.1HH legyen a jelenleg alkalmazott General Atomics RQ-1 Predator utódja az évtized végétől. Erre pedig reális esély van: az RQ-1B-k gyártói támogatása néhány év múlva véget ér, az Olasz Légierő pedig szeretné, ha a hazai UAV-fejlesztések felpörögnének, és olasz forrásból tudnák megoldani az utódlást.Hosszú távon pedig számolhatnak a némileg újabb, főként Afganisztánban használt MQ-9A Reaperek leváltásával is, ahol szintén szóba jöhet a Hammerhead (esetleg annak felfegyverzett verziója?).

Piaggio P.1HH mock-up, Paris Air Show, 2013 | Fotó: Julian Herzog, Wikimédia Commons

Piaggio P.1HH mock-up, Paris Air Show, 2013 | Fotó: Julian Herzog, Wikimédia Commons ,

Candotti egy múlt heti, római konferencián osztotta meg ezen véleményét a nagyközönséggel, kiegészítve azzal, hogy a jövőben egyre fontosabb szerepet szánnak a pilóta nélküli repülőgépeknek az Olasz Légierőben. Lényeges, hogy nem csak a HALE és MALE, hanem a kisebb, mini/micro UAV-k is egyre nagyobb számban jelenhetnek meg, esélyt adva az olasz/európai védelmi ipari cégeknek fejlesztéseik eladására. Szintén elhangzott, hogy változik az operátor-személyzetek kiképzésének helyszíne is: eddig akkurátusan az Amerikai Egyesült Államokban történt a tréning, de a közeljövőben kiépítik a megfelelő infrastruktúrát és oktatási szisztémát Olaszországban is, házon belül megoldva gyakorlatilag mindent, ami a pilóta nélküli repülőgépek üzemeltetéséhez kell.