|

Elindulna a T-X tenderen a Textron AirLand a Scorpionnal

Bár még sem a hazai, sem a nemzetközi piacon nem sikerült megrendelőre lelniük, a Textron AirLand vállalatnál továbbra is bíznak a Scorpion könnyű csapásmérő repülőgép sikerében. Mindezt még annak ellenére is állítják a kifejezetten e típus kifejlesztésére létrehozott cég vezetői, hogy az egyik legfőbb reménységük, az Amerikai Egyesült Államok Légiereje teljesen világossá tette, hogy semmilyen módon nem kíván részt venni a projektben. Azonban Stephen Burke regionális alelnök augusztus 23-án egy chicagói konferencia kapcsán bejelentette, hogy a Scorpion némileg átalakított, kiképző változatát el kívánják indítani a USAF T-X tenderén.

A Textron vezetői köreiben egyébként már korábban is rebesgették, hogy elindulnának a Northrop T-38 Talon trénerek leváltását célzó, nagyjából 350 repülőgép megrendelésével kecsegtető beszerzési programban, de hivatalosan most került kimondásra először. Mivel azonban a Scorpion eredendően könnyű csapásmérőként és ISR-feladatkörben (azaz felderítőként és megfigyelőként) való tevékenykedésre optimalizálva lett tervezve, némi átalakításokra lesz szükség. Burke szerint azonban ez nem fog különösebb nehézséget okozni számukra, mivel a típust alapvetően moduláris felépítésűre tervezték.

Forrás: Textron AirLand

Forrás: Textron AirLand ,

A jövőbeni, kiképző verziójú Scorpion megtartaná a már elkészült és levegőbe is emelkedett prototípusra jellemző kialakítást: két hajtóműves, dupla függőleges vezérsíkú, felsőszárnyas konstrukcióról beszélhetünk. Utóbbi alkotóelemekben viszont lesz némi változás, ugyanis a szárnyak némileg rövidebbek és aerodinamikai szempontból kedvezőbb kialakításúak lesznek, illetve igyekeznek növelni a hajtómű teljesítményét is, igazodva a kiképző feladatkör elvárásaihoz.

„Egy felderítő-hírszerző-megfigyelő bevetés során nyilvánvalóan fontos, hogy a repülőgép képes legyen akár öt órán keresztül a célterület felett tevékenykedni. Ehhez egyenletes teljesítmény, kedvező fogyasztás szükségeltetik, illetve némileg más kialakítás, mint ami egy kiképző repülőgép számára optimális.” – magyarázta Burke. „Amennyiben például egy maximum kétórás kiképző feladatot kell teljesíteni, sokkal inkább fontos a minél nagyobb teljesítmény, hogy minden lehetséges repülési metódust a leginkább életszerűen gyakorolhassanak a kadétok.”

Forrás: Textron AirLand

Forrás: Textron AirLand ,

Mivel a USAF csak 2016 harmadik negyedévében tervezi elkezdeni a T-X program érdemi részét, a Textron AirLand-nek még bőven van ideje a munkára. Anyagilag egyébként nem kis hazárdjátékot folytatnak, hiszen semmilyen szintű állami támogatásra nem számíthatnak, tehát teljesen a saját forrásból kell megtervezniük, legyártaniuk és levegőbe emelniük a Scorpion új változatát.

Persze a konkurencia sem fogja megkönnyíteni a dolgukat, hiszen a T-X további versenyzői között olyan cégek és cég-csoportosulások találhatók (zárójelben a típus), mint a BAE Systems – Northrop Grumman – L-3 Link Simulation & Training – Rolls-Royce (Hawk Advanced Jet Training System), a Lockheed Martin – Korean Aerospace Industries (T-50), az Alenia Aermacchi – General Dynamics (T-100), illetve a Boeing – Saab (még nincs hivatalos típusjelzés vagy név).