HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Átvette első modernizált E-3F légtérellenőrzőjét a Francia Légierő. Az átadás előtt gépet az Avord légibázison vetette alá alapos földi és légi tesztelésnek a Védelmi Beszerzési Ügynökség, azaz a DGA. A módosításokat a párizsi Le Bourget reptéren hajtotta végre a Boeing és az alvállalkozóként szerepet vállaló Air France Industries valamint a KLM Engineering & Maintenance. A másik 3 példány 2016 harmadik negyedévének végéig újul meg.
A NASA egy új pilóta nélküli repülőgép fejlesztésére indított tanulmányt. Céljuk egy olyan típus szolgálatba állítása, mely nagyobb teherrel is képes hosszú időn keresztül a levegőben maradni. 5-10 éven belül állítanánk fel egy kisebb flottát az új UAS-ből (Unmanned Aircraft System) a Föld megfigyelés projekthez. A NASA jelenleg az RQ-4 Global Hawk és egy General Atomics Ikhana pilóta nélküli gépeket üzemeltet, utóbbi a Predator kutatási célokra optimalizált változata. Ezek kiegészítésére érkezne az új típus, melynek 300 kg-os tömeget kell tudnia a levegőbe emelni, emellett elvárás a 24 óránál hosszabb repülési idő.
—
Az Amerikai Haditengerészetnél elégedetten nyilatkoztak egy gyakorlat eredményéről, melynek lényege, hogy 3 extra EA-18G Growlert vitt magával a CVN-70 USS Carl Vinson repülőgép hordozó. A május végi és június eleji gyakorlatokon tapasztaltak azt mutatták, hogy a zavarógépek nagyban segítik a flottát műveletei végrehajtásában. Az eredmény a Boeing-nak is jól jöhet, hisz a haditengerészet a tapasztalatok alapján az egy hajón állomásozó Growlerek számának 5-re növelését fontolgatja. A Kongresszus valószínűleg a 2015-ös költségvetési évbe beszorítja további 12 EA-18G rendelését, de a Boeing a U.S. Navy igényeit hangsúlyozva már lobbizik egy 2016-os vásárlásért is.
Az Alenia Aermacchi sikeresen befejezte az MC-27J tesztelési fázisának első részét. Az ismert és kedvelt olasz-amerikai kooperációban kifejlesztett szállítógép harciasabb változatának létrehozásában az ATK, a Finmeccania valamint az L-3 Wescam vállalt fontosabb szerepet a gyártó mellett: az ATK szállította a palettán ki-be szerelhető, oldalra tüzelő GAU-23 30 mm-es gépágyút, az L-3 az MX-15Di kupolában forgatható elektro-optikai felderítőrendszert, míg a Finmeccania ezek integrálásában segédkezett. A sikeresen végződő földi és légi próbákhoz a repülőgépet az Olasz Légierő biztosította. A típusnak egyébként ez volt a második éleslövészete, az elsőre még tavaly februárban került sor az amerikai Eglin légibázison.
Az MC-27J fejlesztését 2012-ben jelentette be az Alenia Aermacchi, a Farnborough haditechnikai kiállítás és vásár keretében. Azóta az Olasz Légierő meg is rendelte a típust, melynek első, teljesen felszerelt repülésére idén áprilisban került sor.
Július 21-én elvesztette egyik Mi-35 harci helikopterét a Nigériai Légierő. A forgószárnyas kiképzőrepülésen vett részt a délután, mikor is eddig ismeretlen okokból a földnek csapódott. Annyit lehet tudni, hogy a balesetet nem ellenséges tevékenység okozta. A kétfős személyzet állapotáról nem szivárogtak ki információk.
—
Az Indiában érvényes törvények szerint a magánszektorban érdekelt gyártók eddig nem vehettek részt katonai projektekben, ám az új kormány minden követ megmozgatott ennek megváltoztatása érdekében. Ennek eredménye meg is lett, hisz privát cégek beszállhatnak katonai teherszállító gépek gyártásába. Újdelhi 56 szállítógépet rendelt egy külföldi gyártótól a kiöregedő AVRO teherszállítók leváltására, ezekből pedig az utolsó 40 példány Indiában épül majd meg a hazai cégek bevonásával.
—
A Kínai Légierő 3 Szu-30MKK vadászbombázóját küldte az oroszországi Aviadarts nemzetközi gyakorlatra. A hadi játékok július 22-én kezdődtek és a mai napon érnek véget, helyszínéül a lipecki légibázis szolgál.
Hajtómű problémák sújtják az Indiai Légierő Szuhoj flottáját. Az elmúlt két évben a Szu-30MKI típuson repülőknek többször is kényszerleszállást kellett végrehajtaniuk hajtómű rendellenességek miatt, ez pedig kihatással van a flotta bevethetőségére. A problémák miatt az AL-31FP hajtóműveken az előírt 1000 repült óra helyett 700 óránként végzik el a nagyjavítást, mely minimum 4-5 napot vesz igénybe, addig a földre szorítva az aktuális repülőgépet.
A 2012-es Farnborough-i kiállításon bemutatott MSA (maritime surveillance aircraft) tengerészeti járőrgépre keres megrendelőt a Beoing. A Bombardier Challenger 605-ösön alapuló típus a P-8A Poseidon egyes rendszereit kapja, megrendelés esetén pedig 36 hónapon belül szállítaná is a gyártó az első példányt. A típus darabára 55-60 millió zöldhasú közé esne, ennek fényében pedig 5-6 potenciális vásárlót látnak a Közép-Keleten, Afrikában és Ázsiában. A prototípust be is mutatták az idei kiállításon Farnboroughban, igaz, még egy Bombardier Challenger 604-es átalakításaként.
—