|

HTKA Hírhalom 2014. 29. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 29. hét

Banglades kutató-mentő szerepkörben vásárol helikoptereket, választásuk pedig az AgustaWestland AW139-esére esett. A két hajtóműves típusból 2 példányt szereznek be, a hozzájuk tartozó kiképzési csomaggal valamint logisztikai támogatással. Ezek lesznek az ország első, kifejezetten ilyen szerepkörben szolgálatba állított forgószárnyasai, melyhez különleges felszerelés is dukál, többek között időjárás radart és FLIR rendszert is kapnak.

Utolsó Mi-171E szállító helikopterét is átvette a kínai Poly Technologies vállalat. Még 2012-ben rendeltek 48 példányt az egyik legnépszerűbb szállító helikopterből a Rosoboronexport-tól. A forgószárnyasokat zord éghajlati körülmények között alkalmazzák egészségügyi és építkezési szállítmányok célba juttatására, valamint humanitárius feladatok végrehajtására. A magashegyi üzemelés miatt nagyobb teljesítményű VK-2500 gázturbinát és modernizált erőátviteli rendszert kaptak.

Fotó: RIAN

Fotó: RIAN ,

Négy hónappal ezelőtt szolgálatba állította új Merlin MK2 tengeralattjáró vadász helikoptereit a Brit Királyi Haditengerészet. Az első példányok júliusban a Deep Blue hadgyakorlat keretében már be is mutatták képességeiket, a búvárhajók vadászatán kívül gyakorolva a tengeri felderítést valamint a sebesültek evakuálását. A program, melynek keretén belül átfegyverzik a Királyi Haditengerészeti Légierőt, 800 millió dollárjába fájt a brit adófizetőknek, ám az AgustaWestland és a Lockheed Martin UK (mely szenzorok és rendszerek integrációját végezte) időkereten belül leszállította az első példányokat. Jelenleg még csak az HMS Illustrious fedélzetén találhatók meg az Mk2-esek, de hamarosan a haditengerészet több fregattján, rombolóján, ellátóhajóján valamint az HMS Queen Elizabeth repülőgép-hordozón is napi megfordulnak majd.

Renderelt kép a Merlin „életéről” a Queen Elizabeth-osztály fedélzetén l Forrás: gov.uk ,

Fény derült az áprilisban lezuhant tajvani AH-64E Apache Guardian balesetének okára. Mivel technikai hiba nem történt, „bűnösnek” a környezeti viszonyok hirtelen változását, valamint a pilóta nem megfelelő reagálását nevezték meg. A 36 méter magasan repülő forgószárnyas egy hirtelen lecsökkent magasságú felhőbe került, a pilóta pedig elvesztette a tájékozódási képességét, állt a nyilatkozatban.

Bahrein az indiai Hindustan Aeronautics Limited (HAL) vállalathoz fordult Hawk gépeinek támogatását illetően. A dúsgazdag arab szigetállam logisztikai támogatást vásárol Indiából, a megegyezésre pedig Londonban kerítettek sort a múlt héten, a közelben zajló Farnborough Nemzetközi légi és űrkiállítás alkalmából. A HAL-nak a mélyebb szintű karbantartási munkákhoz is van jogosultsága, hisz maguk is megvették a Hawk licencgyártási jogát.

Izrael bejelentette igényét a legfejlettebb amerikai közeli-légiharc rakétára. A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (DSCA) pontosan egy héttel ezelőtt, július 14-én értesítette a Kongresszust a közel-keleti állam vásárlási szándékáról. Izrael 600 AIM-9X Block 2 éles rakétát, 50 CATM-9X Block 2 gyakorló verziót, 4 súlymakettet, valamint konténereket, kiszolgáló eszközöket, pótalkatrészeket és logisztikai támogatást is beszerez, összesen 544 millió dollár értékben. A lépés azért is furcsa, mert Izraelnek a csúcskategóriás közeli-légiharc rakéták terén van hazai fejlesztése, a Pythoon 5, melyet az F-15 és F-16-osokra is integráltak, sisakcélzóval együtt.

Block II-es AIM-9X egy F/A-18F törővégén |Fotó: HTKA.hu - AIM-120

Block II-es AIM-9X egy F/A-18F törővégén |Fotó: HTKA.hu – AIM-120 ,

Helikopter balesetben életét vesztette két kambodzsai tábornok. A kínai gyártású Z-9-es helikopter július 14-én szenvedett baleset, egyelőre ismeretlen okokból. A két magas rangú tisztviselőn kívül a két pilóta is életét vesztette, egy ötödik személy pedig súlyosan megsérült.

A balesetet szenvedett forgószárnyas | Forrás: washingtonpost.com

A balesetet szenvedett forgószárnyas | Forrás: washingtonpost.com ,

A Farnborough International Airshow minden második évben nagy bejelentések színhelyeként szolgál, ezúttal most a Raytheon egyik programjáról esik szó. Az elektronikai eszközökkel foglalkozó vállalat hamarosan megkezdi a Next Generation Jammer (NGJ), azaz az új generációs zavarórendszer légi tesztelését. A berendezést egy Gulfstream sugárhajtású bizniszgépbe építik be még a nyáron, és szeptemberben sor kerülhet az első repülésre is. Az eszközzel az EA-18G Growlerek által használt ALQ-99-eseket váltják le, hatalmas előnye, hogy egyszerre képes több hullámhosszon is zavarást végezni, így a gépnek csupán egyetlen konténert kell magával vinnie, a többi pilon pedig felszabadul póttartályok vagy fegyverek számára. Az NGJ-t a 2020 után készülő F-35-ösök is megkapják majd, beépített formában.

Az egyre „lazuló” japán fegyvereladási törvények több cég számára is új bevételforrást jelentenek. A Mitshubishi Electric is profitál a helyzetből, engedélyt kaptak ugyanis az F-2-es vadászbombázó számára kifejlesztett J/APG-1 elektronikus sugáreltérítésű (AESA) radar exportálására.

Kedd este súlyosabb vihar sodort át az Egyesült Államok észak-keleti részén, mely komolyabb károkat okozott az Amerikai Légi Nemzeti Gárda helyi alakulatának több F-16-osában is. A Burlington légibázison állomásozó 158. vadász ezred gépei szenvedtek károkat, a vihar 100 km/h-s szele áttörte a hangár ajtót, így tudott a vadászgépeknek is sérülést okozni. Egyelőre nem kerültek nyilvánosságra adatok a sérült gépek számát, illetve a javítási költségeket illetően.

Nem csak Vermont államban okozott gondokat a szél, az államok másik felén, Arizonában is figyelni kellett rá. A Davis-Montham légibázison található a világ legnagyobb repülőgép lerakata, az ember itt az Amerikai Légierőben vagy Haditengerészeti Légierőben az elmúlt 40 évben szolgáló típusok szinte bármelyikével találkozhat. Ezúttal is egy F-16-os hírünk főszereplője, melyről néhány nappal ezelőtt kerültek fel az internetre képek, nem természetes állapotában. A kivizsgálás szerint a vadászbombázót az erős szél fordította a hátára.

Az említett F-16-os | Fotó: Daniel Martinez

Az említett F-16-os | Fotó: Daniel Martinez ,

Néhány hete számoltunk be az indiai fejlesztésű BrahMos hajók elleni rakéta sikeres tesztjéről, most pedig már az újabb verzió próbáira készül a gyártó. A 290 km-es hatótávolságú verzió könnyebb és méreteit tekintve is kisebb az eredetinél, így repülőgépek és tengeralattjárók is bevethetik majd. Elsősorban a gyorsítórakéta és a hajtómű méretét csökkentik, így elérve a várt hatást. A fegyver integrálását tervezik az 5. generációs PAK-FA módosításával születendő FGFA, valamint a MiG-29K/Kub és a Szu-30MKI vadászbombázók fedélzetén is. A BrahMos Mini első tesztlövészetére is az utóbbi típus egyik példányát alakítja át a HAL.

BrahMos elhelyezése a Szu-30MKI alatt

A BrahMos Szu-30MKI-n történő elhelyezését szemléltető makett a MAKSZ 2009 alkalmával | Forrás ,

Elkészült az HMS Prince of Wales egyik blokkja. A 8000 tonnás, 03-as számú elem majdnem akkora méretű mint egy Type 45-ös romboló, és hangárjába pedig beférne egymás mellé két Type 23-as fregatt. A hangár mellett még tartalmaz 160 kabint, hajtómű részeket valamint egy pékséget. A blokkot most vízi után átszállítják Skócia északi részéről a 960 km-re található Rosyth-ba, ahol a többi hasonló elemmel összeállítva elkészül a 65 000 tonnás hajó.

A Prince of Wales 03-as blokkja | Fotó: royalnavy.mod.uk

A Prince of Wales 03-as blokkja | Fotó: royalnavy.mod.uk ,