|

HTKA Hírhalom 2014. 24. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 24. hét

Június elején leváltották a francia kontingens vadászgépeit Lengyelországban. Mint ismert, az ukrajnai események miatt a NATO megerősítette a balti-államok légvédelmét, ennek keretében a Francia Légierő két Rafale-t küldött a lengyelországi Malbork légibázisra. A 4+ generációs vadászok váltása június 2-án érkezett el, helyüket az Orange légibázis két Mirage 2000C és a Luxeuil légibázis két Mirage 2000-5 gépe vette át.

Francia Mirage 2000-esek lengyel MiG-ek társaságában | Fotó: Francia Védelmi Minisztérium

Francia Mirage 2000-esek lengyel MiG-ek társaságában | Fotó: Francia Védelmi Minisztérium ,

Oroszország fejlett pilóta nélküli eszközök fejlesztésébe kezdhet idén – jelentette be Jurij Boriszov helyettes védelmi miniszter. Az előzetes elképzelések szerint 2017-ben kezdhetnék meg az új repülőgépek állami tesztjeit, esetleg kísérleti katonai alkalmazásukat. Boriszov hangsúlyozta, hogy manapság nagy szükség van felderítő és támadó drónokra, és erre a területre kiemelt figyelmet fordít az orosz védelmi minisztérium.

2014 végére húsz Szu-27 vadászrepülőgépet telepítenek a Krím félszigetre – jelentette be az orosz védelmi minisztérium. A Flankerek új otthona a belbeki bázis lenne, ahol azelőtt több mint 50 ukrán repülőgép állomásozott, köztük MiG-29-esek, amelyek visszajuttatása az ukrán fél részére az Oroszországhoz csatolt területről már majdnem a végéhez ért. Kezdetben orosz pilóták repülnék a gépeket, de az Ukrán Légierőtől kilépett pilótákat is fél év alatt átképzik a típusra.

Az Orosz Légierő vadonatúj Szu-27SzM3-asa a Krímszkaja-i légi bázison.

Az Orosz Légierő egyik korszerű Szu-27SzM3-asa szürke kamuflázzsal | Fotó: yuga.ru ,

Újabb Szu-34 vadászbombázót adott át a Szuhoj az Orosz Légierő részére. A korábbi, 2008-ban kötött ötéves gyártási szerződést a típusra tavaly teljesítette az orosz repülőgépgyártó, a most átadott gépmadár már a 2012-ben kötött újabb megrendelés első példánya. A két éve kötött szerződés értelmében 92 darab Szu-34 vadászbombázó érkezik majd 2020-ig az Orosz Légierő kötelékébe teljesen leváltva az elődnek tekinthető Szu-24-eseket. Jelenleg több mint 30 darab Szu-34 Fullback-kel rendelkeznek az oroszok.

Június 6-án átvette első C-295 teherszállítóját Ecuador. A dél-amerikai ország 3 példányt rendelt hossztávú logisztikai támogatással, melyeket katonai és humanitárius szállítási feladatokra vesznek majd igénybe. Az Airbus Military a fennmaradó két gépet év végéig leszállítja.

C-295 ecuadori színekben | Fotó: Airbus Defense and Space

C-295 ecuadori színekben | Fotó: Airbus Defense and Space ,

Sikeres tesztet hajtottak végre a közös orosz-indiai fejlesztésű BrahMos hajó elleni rakétával. A fegyvert az Indiai Haditengerészet legújabb egységeként számon tartott INS Kolkata fedélzetéről indították, melynek ez volt az első rakétás tesztje. A BrahMos-t india nyugati partjainál hajózva indították, a próbán minden rendben zajlott. A 6800 tonnás rakétás hajót 2-3 hónap múlva állíthatja szolgálatba a haditengerészet, utána 16 BrahMos-szal a fedélzetén vigyázhat az indiai partokra.

Részletek derültek ki a fejlesztés alatt álló Mi-28N harci helikopterhez fejlesztés alatt álló Night Hunter modernizációs csomagról. Az új variáns pilótafülkéjéből teljesen kiszorulnak a hagyományos mechanikus műszerek, és az úgynevezett „glass cockpit” kialakítást kap. Új adatátviteli rendszerrel szerelik fel, mellyel nem csak egymás között kommunikálhatnak gyorsabban, hanem a hadszíntéren repülőgépek, földi állomások által begyájtött adatokat is gyorsan megkapják. Az új avionikához új fegyver is dukál, mely kombinált inerciális és infravörös önirányítást kap. A forgószárnyas új verziójának prototípusa 2-3 éven belül készül el.

Mil Mi-28N

Hamburgban lefektették a harmadik 125-ös osztályú fregatt hajógerincét. Az eseményre szervezett ceremónián több politikus és a védelmi szektorban fontos szereplő is részt vett. Németország összesen 4 példányt rendelt a hajóosztályból, melyek közül az első 2016-ban veheti át a haditengerészet, míg az utolsó 2019-ben kerül leszállításra. A teljes program 2 milliárd eurójába kerül a német adófizetőknek.

Hajók elleni rakétákat tesztel az Eurofighter GmbH, hogy megteremtsék a Typhoon ezen képességét. Peter Maute, az Airbus Military harci gépek eladásáért felelős részlegének vezetője számolt be a helyzetről, mely szerint két exportra esélyes ország kívánságlistáján is szerepel a hajók leküzdésének képessége. Hogy ezen vágyakat kielégítsék, most három fegyver integrációját vizsgálják, ezek a Boeing AGM-84 Harpoon, az MBDA Marte és Sea Brimstone. A szimulátoros munkát már Sevilla-ban lefolytatták, de a valós integrációra csak egy esetleges megrendelés után kerítenek sort. A jelenlegi export célpontok közül Malajzia és Katar várja el a tengeri harc képességét, utóbbi pályázatán szintén indul a F/A-18E/F Super Hornet és a Rafale is, ám míg előbbi a Harpoon-t, utóbbi az Exocet rakétákat használhatja, így lépéshátrányban vannak az Eurofighter-nél.

Fotó: BAE Systems

Fotó: BAE Systems ,

Közreműködött: GrGLy