|

Globális verseny az F-35-ösért

A Lockheed Martin F-35 Lightning II várhatóan „az ötödik generáció F-16-osa” lesz, a nagy számban üzembe álló típus karbantartása jó biznisz lehet, de szeretnék alacsonyan tartani az árakat.

Az F-35-ös fejlesztéséért felelős JPO (Joint Program Office) bejelentette, az üzemeltetési költségek alacsonyabban tartása értelmében nem csak a gyártó rendelkezik majd a nagyobb mélységű időszakos karbantartás végrehajtásának jogával (a forgalmi karbantartást és a kisebb javítási munkákat természetesen minden üzemeltető saját magának oldja meg), hanem földrészenként szeretnének legalább egy karbantartó bázist a nagyobb hatékonyság, az árverseny fenntartása és a gyorsabb átfutási idő érdekében.

Összeszerelősor Forth Worth-ben | Forrás: Lockheed Martin

F-35 összeszerelősor Forth Worth-ben | Forrás: Lockheed Martin ,

Christopher Bogdan Altábornagy, a JPO parancsnoka elmondta, a különböző kontinenseken megbízott partnerek saját pénzen hoznak létre erre alkalmas létesítményt, természetesen a befektetés megtérül, amennyiben megfelelő számú gépet küldenek oda javításra, karbantartásra a régióból.

Európában az olaszoknál létesített összeszerelő üzemegység feladatkörét bővítik ki, a helyi kormány pénzén (1 milliárd dollárért) felépített gyártó és karbantartó komplexum kapacitását úgy terveztél, hogy a saját gépek mellett elegendő lesz bérkarbantartás végrehajtására is.

Hasonló a helyzet Japánban is, bár ott a hadiipart és a haditechnikával kapcsolatos szolgálatatásokat érintő szigorú törvényi szabályozás még gondot okozhat, de Bogdan is azon a véleményen van, hogy ilyen globális projekt mellett nem engedhető meg az, hogy az ázsiai piac karbantartóbázis nélkül maradjon. Amennyiben mégsem sikerülne összehozni a japán központot, úgy szóba jöhet még Dél-Korea és Ausztrália is. Előbbi felkészültebb ipara, utóbbi a nagyobb darabszám miatt lehet esélyes a javítóüzem létesítéséért vívott versenyben.

Emellett persze bármely üzemeltető dönthet úgy, hogy saját szakállára meglépi a költséges beruházást és stratégiai okok miatt függetlenedik a régiós javítóbázistól, de a JPO számára az olasz és japán központok lesznek a vásárlók számára javasolt, kiemelt régiós bázisok.

Fotó: Lockheed Martin

Fotó: Lockheed Martin ,

Ami a Lockheed Martint illeti (nem kell készíteni a 100-as zsepit), az észak-amerikai régió természetesen a gyártó hatáskörében marad, és az Amerikai Egyesült Államok haderőnemei által igényelt több mint 2400 példány bőven elég munkát ad a vállalat szakembereinek a következő évtizedekben.

Sokkal inkább főhet a fejük az újabb repülési tilalom miatt. A Pentagon ugyanis újra betiltotta a típus repülését a keddi tűzesetet követően. Az okok kiderítéséig földön vesztegelnek tehát az F-35-ösök, ami miatt meghiúsulhat az ötödik generációs vadászbombázó európai debütálása is. Ennek természetesen nem nagyon örülnének a Fairfordban és Farnboroughban rendezett repülőnapok nézői és a szervezői sem, hisz „be lett ígérve” a Villám.