|

Összedugták a fejüket a gyártók az E-8C váltótípusáról

Épphogy a 2014-es esztendőbe léptünk, a tengerentúlon már javában ügyködtek a koros JSTARS-flotta (Joint Surveillance Target Attack Radar System) megfiatalításán, amelynek jövője akkor még igen kétséges volt. Az elmúlt pár hónap azonban kilendítette a programot a holtpontból és úgy tűnik, fedezet is van a különleges képességű repülőgépek cseréjére.

Akkori hírünkben utalás is történt rá, hogy a döntéshozók immáron feleslegesnek tartják a kereskedelmi utasszállító méretű gépek átalakítását, a technológia fejlődésének – s a pilóta nélküli eszközök elterjedésének – köszönhetően a célt a business jet kategória is kiválóan teljesíteni tudja.

Április 8-án így azok a repülőgépgyártók vehettek részt az iparág találkozóján, akik valamilyen formában érdekeltek lehetnek a megrendelésért folyó versenyben. Nem meglepő módon a Boeing, a Bombardier és a Gulfstream (más, nem nevesített cégekkel egyetemben) el is látogatott a rendezvényre, az amerikai kormány beszerzésekkel foglalkozó weboldala azonban sem az Airbus-t, sem a Cessna-t, s még a dél-amerikai Embraer-t sem említi a résztvevők között.

Telik a műszak a JSTARS munkaállomásán | Forrás: aircraftcompare.com

Telik a műszak a JSTARS egyik munkaállomásán | Forrás: aircraftcompare.com ,

Nyilvánvalóan a szereplők köszönik szépen, nélkülük is remekül elvoltak, amely sorból csak a Boeing lóg ki kissé, tekintve, hogy termékei nem épp ebben a méretkategóriában versenyeznek. Korábban sem jöttek ki túl jól a Northrop Grumman-nal vívott versenyből, ám úgy tűnik, a boszorkánykonyhában készülőben van valami, ha továbbra sem mondanak le a megmérettetésről.

Túl sok részlet a jövőt illetően nem látott napvilágot, azon felül, hogy az USAF álláspontja szerint egy „lényegesen kisebb és hatékonyabb kialakítású” gépre van igényük, amely nagy valószínűséggel egy létező típus átalakításával fog majd megszületni.

Finanszírozás tekintetében a 2015-ös költségvetési évben 73.1 millió dollárral kívánnak a munkálatoknak nekilátni, amennyiben a Kongresszus is így gondolja. Az elkövetkező öt évre vonatkozóan 2016-ban már 334 millió dollárt, 2017-ben pedig 641 millió dollárt akarnak a projektbe pumpálni (az évszámok itt is költségvetési éveket jelölnek).