|

Újabb svéd-ausztrál tengeralattjárók?

Március elején számolhattunk be róla, hogy Stockholmban végleg arra jutottak, hogy mégsem volt olyan bölcs döntés az önálló tengeralattjáró fejlesztő/építő képességet biztosító Kockums AB eladása a németeknek, lévén az egykori „konkurens” az igazi nagy tengeralattjárók építése kapcsán nem számol a svéd üzemeivel.

A svédek jelenleg hadrendben álló tengeralattjáróinak modernizálása, illetve következő generációs egységeik megtervezése kapcsán egyre inkább tarthatatlanná váló helyzetben a svédek úgy döntöttek, hogy a Saab AB bevonásával megpróbálják visszaszerezni ezen képességet a németektől.

A múlt hónap elején felrebbent hír kapcsán az érintett felek, avagy az FMV, a svéd védelmi minisztérium, a Saab, illetve a német ThyssenKrupp nem kívántak nyilatkozni arról, hogy konkrét egyeztetések folynának a svéd állam által támogatott visszavásárlásáról, ám mostanra mind a svéd, mind pedig a német fél nyilatkozott arról, hogy valóban megkezdődtek ilyen irányú egyeztetések.

A német ThyssenKrupp Marine Systems hétfőn közzétett sajtóanyagában olvashatóak szerint a német és a svéd felek között nem kötelező érvényű szándéknyilatkozat született a svéd bejegyzésű ThyssenKrupp Marine Systems AB, azaz az egykori Kockums AB értékesítéséről, de a tárgyalások még csak a korai szakaszban tartanak.

A svédeknek a saját haditengerészetük igényei mellett azért is fontos a tengeralattjárók önálló kivitelezéséhez szükséges háttér visszaszerzése, mert ez a belépő azon pecsenyesütögetésre, melynek házigazdája Ausztrália. Ahol mint ismert lehet a jelenlegi, svédek szolgáltatta alapra összehozott tengeralattjáróik, a Collins-osztály utódlásán dolgoznak. Ami történetesen a legnagyobb haditechnikai fejlesztéseik között található meg és még mindig úgy jellemezhető, hogy semmilyen fix elképzelés nincs arról, hogyan, milyen formában jussanak el A-ból B-be. A lehetőségek mérlegelése zajlik továbbra is, melynek kapcsán a friss hírek szerint továbbra is a három érintett erő – a haditengerészet, az iparág és a politika – egymásnak jobbára ellentmondó igényei ütköznek.

A nem hivatalos híreknek megfelelőn jelenleg úgy tűnik, hogy mindebből a svédek nagyon is jól jöhetnek ki, de az exporttilalmon nemrégiben lazító japánok is érdekeltek lehetnek bizonyos részletekben.

Kezdjük talán a svédekkel, akik az értesülések szerint titokban tárgyalásokat folytattak egy olyan ajánlatról, mely egy közös fejlesztésű, az ausztrál igényekre szabott svéd – ausztrál tengeralattjáróban csúcsosodna ki. A svédek ajánlatának állítólag része, hogy ennek érdekében a Saab-on keresztül bevásárolnának az állami tulajdonban lévő ASC hajógyárba – egyes források szerint felvásárolnák azt. Utóbbi vállalatról annyit érdemes tudni, hogy leánykori neve Australian Submarine Corporation és a Collins-osztályt eredményező ausztrál – svéd együttműködés beindulásakor lett létrehozva.

Egy ilyen közös fejlesztés mindenképpen kedvező lenne a svédeknek az önálló tengeralattjáró szektoruk lábra állításában, hiszen nem kellene mindent önerőből megoldaniuk, hovatovább az ezzel járó közös teherviselés és beszerzés kockázat- és árcsökkentő hatása politikailag, gazdaságilag is jól eladható lehet.

HMAS Dechaineux

Collins-ok gyakorlaton – a fotón a HMAS Dechaineux és a HMAS Waller látható ,

Végezetül, ha már így szóba került az ausztrál tengeralattjárók ügye, meg kell említeni, hogy nemrégiben szerződés született Ausztrália és Japán között tengeralattjáró kötődésű hidrodinamikai kutatásokról.

A japánokat és a Sōryū-osztályú tengeralattjáróikat a svédek potenciálisan erős képbe kerülése miatt is meg kell említenünk, lévén az ausztrálokat igencsak érdekelik ezen nagy méretű tengeralattjárók, illetve azok AIP meghajtása – mely történetesen svéd gyökerekkel bír, a Kawasaki a Kockums Striling-motorját licencelte ezen tengeralattjárókhoz.

A Hakuryū, avagy a Fehér Sárkány érkezése Pearl Harbor kikötőjébe 2013 februárjában. | Fotó: Christy Hagen, U.S. Navy

A Hakuryū, avagy a Fehér Sárkány érkezése Pearl Harbor kikötőjébe 2013 februárjában. | Fotó: Christy Hagen, U.S. Navy ,