|

Svéd tengeralattjárók: Stockholmnak elege lett a németekből?

Avagy a pár éve német ThyssenKrupp tulajdonba került svéd tengeralattjáró építő képesség visszaszerzése érdekében tengeralattjárók építésének képességével turbóznák fel a Saab AB termékkínálatát?

A korábbi fejlemények, de még inkább az aktuális hírek alapján úgy tűnik, hogy a svédekben mára megérett a gondolat, hogy nem volt bölcs dolog 2005-ben eladni a svéd tengeralattjárók építésért korábban felelős Kockums AB-t a tengeralattjáró építő nagyhatalomnak számító németeknek. Mindez nagyobbrészt a leendő tengeralattjáró osztályuk a korábban az évtized utolsó éveire tervezett érkeztetésű A26 típusú tengeralattjárók kapcsán kristályosodott ki egyre inkább a svéd illetékesekben.

Type A26

Type A26 – diesel/elektromos + AIP meghajtás, 63 méteres hossz, 6,4 méteres merülés, 1 900 tonna, 17-26 fős legénység. És mindennek nem szabad többe kerülnie a Gotland-ok, 1,5 milliárd svéd koronás áránál | Forrás ,

Nem új hír, hogy menet közben úgy alakult, hogy a németek a saját cégük, a HDW javára a felvásárolt Kockums képességeinek leépítésére kezdtek törekedni házon belül. Az ennek kapcsán mostanra megromlottnak tűnő német – svéd viszonyt sejteti a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatal (FMV) azon február 27-i közleménye, melyben tájékoztatást adnak arról, hogy 3,84 millió dolláros keretet különítettek el annak vizsgálatára, hogy vajon a Saab AB képes lenne-e megtervezni és megépíteni a következő generációs svéd tengeralattjárókat. Ezen lépéssel egyben megerősítést is kapott azon feltételezés, mely arról szólt, hogy a Saab megpróbálná át- / visszavenni a németektől a ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) részét képző Kockums-ot.

Tehát mik is az okai a svédek, immáron komolyabb lépést is kiváltó elégedetlenségének? Nos, több okuk is van.

Ezek között szerepel a fentebb már említett, azaz hogy a védelmi minisztérium részéről csalódottságukat és aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy a németek részéről máig nem kaptak garanciákat arra, hogy a svéd hajógyárában a jövőben is megmarad a nagyméretű tengeralattjárók építésének képessége. Márpedig úgy tűnik, hogy a németeknek gyökeresen eltérő elképzelésük van a pár éve felvásárolt Kockums létesítményeivel. Konkrétan 1000 tonnát nem meghaladó, kis méretű tengeralattjárók és hajók építésére alakítanák át a kínálatot. Ebből következik, hogy ennek meglépése esetén az 1900 tonna körüli vízkiszorításúra belőtt A26 tengeralattjárók vélhetően már nem Svédországban épülnének.

De nem csak ez a gond. A svédeket roppant mód zavarja, hogy a németek a felvásárlás óta a mai napig nem adtak egy fix árat az A26 program első két tengeralattjárója, valamint a 2 Gotland-osztályú tengeralattjáró modernizálására. Márpedig az építési munkálatok megkezdésére történő rábólintás fix ár hiányában egyrészt nem praktikus, másrészt az adófizetők pénzének felelős felhasználása sem realizálható így.

Az érintett felek, avagy az FMV, a svéd védelmi minisztérium, a Saab, illetve a német ThyssenKrupp egyébként nem kívánta kommentálni, hogy konkrét egyeztetések folynának a Kockums-nak a svéd állam által támogatott visszavásárlásáról.

Mint ismert lehet az első 2 A26 típusú tengeralattjáró beszerzésére 2010 nyarán bólintottak rá a svéd törvényhozás. A korábbi tervek szerint 2012 végén sor kellett volna kerülni az első egység gerincfektetésére, de a szóban forgó tengeralattjáró építése még el sem kezdődött, így legkorábban 2020-ra tolva ki az átadás dátumát. És ezen dátumba elvileg még nincs belekalkulálva a most kialakult helyzet.

A Kockums A26-osa továbbra is fantáziarajzokon létezik csak. | Forrás: Kockums AB

A Kockums A26-osa továbbra is fantáziarajzokon létezik csak. | Forrás: Kockums AB ,