|

HTKA Hírhalom 2014. 15. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A Dél-Koreai Légierő bővítené légi harcra alkalmas fegyvereinek állományát. A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség április 7-én vitte a Kongresszus elé a kérelmüket, melyben 98 millió dollárért 76 éles AIM-9X Block II-es rakétát vásárolnának a hozzá tartozó kiszolgáló berendezésekkel együtt. A csomag továbbá tartalmaz 24 CATM-9X Block II gyakorló rakéta, földi tananyag segédlet, kiszolgáló eszközök, tároló konténerek szállítását logisztikai támogatás mellett.

Immár forgólapáttal felszerelve próbálgathatja tovább a CH-53K földi tesztpéldányát a Sikorsky. Még nincs két hónapja, hogy az első példánnyal megkezdték a földi tesztek lefolytatását, akkor még a rotorlapátok nélkül. Michael Torok, a program alelnöke április 9-én a Washingtonban tartott haditengerészeti kiállításon számolt be jelenlegi céljaikról: a legfontosabb az egész meghajtórendszer tesztelése, hisz a 3 GE38-1B gázturbina eddig csak a rotoragyat forgatta, a felszerelt lapátok pedig jelentősen megváltoztatják a terhelést, a rezonanciát, stb. Szükség is van az alapos vizsgálatokra, hisz az új fejlesztésű erőforrás a legerősebb helikopteres hajtómű amit a nyugati világban valaha fejlesztettek, egyenként akár 7500 lóerő teljesítményt is leadhatnak, amit bírnia kell az erőátviteli rendszernek.
Az első repülésre szánt prototípus építése néhány hónapon belül befejeződik. A fejlesztés mellett a marketingoffenzíva is erősen halad, külföldi üzemeltetőket keresnek a program költségeinek jobb elosztása érdekében. Legesélyesebbnek Németország és Izrael tűnik, mindkét ország már üzemelteti a típus korábbi verzióit.

Ugyan még a rotorok nélkül, de nagyban folyik a tesztelés | Fotó: Sikorsky

Ugyan még a rotorok nélkül, de nagyban folyik a tesztelés | Fotó: Sikorsky ,

Lezuhant a Namíbiai Légierő egyik helikoptere. A balesetre április 11-én került sor helyi idő szerint reggel 5 órakor. A forgószárnyas a védelmi miniszterért tartott amikor a szerencsétlenség bekövetkezett, 4 ember a helyszínén életét vesztette, az 5 sérültet pedig Windhoek-ba szállították kórházba. Azóta sajnos a légierő egyik pilótájának 3 éves fia is életét vesztette, aki a helikopter fedélzetén utazott a túl korán véget ért repülésen. A spekulációk szerint a balesetet az okozta, hogy a hajtóművet nem járatták elég ideig felszállás előtt, ezáltal nem volt bemelegedve. A helikopter típusát nem hozták nyilvánosságra.

A US Navy elégedett a F/A-18E/F Super Hornet számára tervezett fejlesztésekkel. Az illeszkedő póttartály és a fegyverhordozó konténer jelentősen kibővíthetik a típus képességeit: a Lódarázs a 4.5 generációs vadászok közül a legkisebb radar keresztmetszetű, ez az előny pedig kisebb mennyiségű fegyvert igénylő feladatok esetén megmaradhat a konténer alkalmazásával. A típus eddigi gyenge pontjának számító hatósugár is kiküszöbölésre kerül az illeszkedő póttartályokkal, melyek szubszonikus tartományban szinte egyáltalán, hangsebesség felett pedig csupán egy törzs alatti póttartály légellenállásával növelik az összellenállást. A US Navy eddig is hajlandónak mutatkozott további példányok rendelésére, a repülési tesztek eredményét ismerve pedig még inkább bizakodnak a Boeingnál. A Kongresszusnál most kidolgozás alatt lévő 2015-ös hadi költségvetésben ugyan nem szerepel további Super Hornetek rendelése, de a haditengerészet érdeklődést mutatott 22 EA-18G Growler beszerzésére.
A Boeing egyébként a már meglévő F/A-18E/F-ekhez is ajánlja az Advanced Super Hornet modernizációs csomagot, mely az illeszkedő póttartályokon és a fegyvergondolán kívül növelt teljesítményű F414-EPE hajtóművet, modernizált avionikát és a radarkeresztmetszet csökkentését tartalmazza.

A Boeing Advanced Super Hornet (helyenként: Ultra Hornet) demonstrátora. | Fotó: Boeing

A Boeing Advanced Super Hornet (helyenként: Ultra Hornet) demonstrátora. | Fotó: Boeing ,

Hosszú várakozás után átvette első C-130J Super Hercules gépét az Izraeli Légierő. A szállító képességeket nagyban kibővítő típus a Shimshon nevet kapta az illetékesektől, mely a Sámson héber megfelelője. Az első példány a múlt héten érkezett meg állomáshelyére, a Nevatim légibázisra.

Omán légiflottája is bővült az elmúlt hetekben, a hónap elején átvehették első F-16C Block 52+ gépüket. A szultanátus másodszor rendelt 12 példányt a vadászbombázóból, igaz, az első tucat még a régebbi szériából való. A flotta egységesítése végett a régebbi példányokat is modernizáltatják a Lockheed Martinnal a most érkezők szintjére. Az első új gyártású példányt április 3-án vették át a Fort Worth-i üzemnél rendezett hivatalos ceremónia keretében.

Első ománi Block 52-es F-16-os | Fotó: Lockheed Martin ,

Hamarosan szolgálatba áll az Izraeli Haditengerészet két legújabb tengeralattjárója, az INS Crocodile és az INS Rahav. A Németországtól 2012-ben rendelt egységek új tudást is követelnek a személyzetektől, utóbbiak kiképzése már folyik. Két területen kell különleges képzést alkalmazni, ez pedig az irányító panel és a szonár kezelése.

2017-re további 2 hajóval bővül az amerikai jelenlét a Japán körüli vizeken. Az észak-koreai provokáció miatt két Aegis légvédelmi rendszerrel felszerelt hajót (vélhetően Arleigh Burke romboló vagy Ticonderoga osztályú cirkáló) küldenek a térségbe a ballisztikus rakéta elleni védelem megerősítésére.

A tervezettnél mégis hamarabb zárja be C-17 gyártósorát a Boeing. A gyártó saját szakállára készít néhány példányt a Globemaster III típusból, melyekre később találna vevőt, így életben tartva a gyártósort, most azonban mégis csökkentik az önköltségre gyártandó gépek számát 3-al. Ennek köszönhetően 2015 vége helyett 3 hónappal korábban, az év közepe felé befejezik a gyártást. Saját költségre összesen 22 gépet készítenek, ezekből 5 már kigurult az összeszerelő üzemből, év végig további 10 követi ezeket, míg 2015-ben 7 példányt szerelnek össze.

Kényszerleszállást kellett végrehajtania a Brit Királyi Hadsereg egyik AH-64 Apache forgószárnyasának. A harci helikopter gyakorlórepülésen vett részt, mikor a személyzet rendellenességet vett részre, ezért leszálltak egy közeli mezőre Aberdeen-től nem messze. Személyi sérülésre nem került sor, a helikopter javítását pedig a helyszínen elkezdték.