HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A Dél-Koreai Légierő bővítené légi harcra alkalmas fegyvereinek állományát. A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség április 7-én vitte a Kongresszus elé a kérelmüket, melyben 98 millió dollárért 76 éles AIM-9X Block II-es rakétát vásárolnának a hozzá tartozó kiszolgáló berendezésekkel együtt. A csomag továbbá tartalmaz 24 CATM-9X Block II gyakorló rakéta, földi tananyag segédlet, kiszolgáló eszközök, tároló konténerek szállítását logisztikai támogatás mellett.
—
Immár forgólapáttal felszerelve próbálgathatja tovább a CH-53K földi tesztpéldányát a Sikorsky. Még nincs két hónapja, hogy az első példánnyal megkezdték a földi tesztek lefolytatását, akkor még a rotorlapátok nélkül. Michael Torok, a program alelnöke április 9-én a Washingtonban tartott haditengerészeti kiállításon számolt be jelenlegi céljaikról: a legfontosabb az egész meghajtórendszer tesztelése, hisz a 3 GE38-1B gázturbina eddig csak a rotoragyat forgatta, a felszerelt lapátok pedig jelentősen megváltoztatják a terhelést, a rezonanciát, stb. Szükség is van az alapos vizsgálatokra, hisz az új fejlesztésű erőforrás a legerősebb helikopteres hajtómű amit a nyugati világban valaha fejlesztettek, egyenként akár 7500 lóerő teljesítményt is leadhatnak, amit bírnia kell az erőátviteli rendszernek.
Az első repülésre szánt prototípus építése néhány hónapon belül befejeződik. A fejlesztés mellett a marketingoffenzíva is erősen halad, külföldi üzemeltetőket keresnek a program költségeinek jobb elosztása érdekében. Legesélyesebbnek Németország és Izrael tűnik, mindkét ország már üzemelteti a típus korábbi verzióit.
Lezuhant a Namíbiai Légierő egyik helikoptere. A balesetre április 11-én került sor helyi idő szerint reggel 5 órakor. A forgószárnyas a védelmi miniszterért tartott amikor a szerencsétlenség bekövetkezett, 4 ember a helyszínén életét vesztette, az 5 sérültet pedig Windhoek-ba szállították kórházba. Azóta sajnos a légierő egyik pilótájának 3 éves fia is életét vesztette, aki a helikopter fedélzetén utazott a túl korán véget ért repülésen. A spekulációk szerint a balesetet az okozta, hogy a hajtóművet nem járatták elég ideig felszállás előtt, ezáltal nem volt bemelegedve. A helikopter típusát nem hozták nyilvánosságra.
—
A US Navy elégedett a F/A-18E/F Super Hornet számára tervezett fejlesztésekkel. Az illeszkedő póttartály és a fegyverhordozó konténer jelentősen kibővíthetik a típus képességeit: a Lódarázs a 4.5 generációs vadászok közül a legkisebb radar keresztmetszetű, ez az előny pedig kisebb mennyiségű fegyvert igénylő feladatok esetén megmaradhat a konténer alkalmazásával. A típus eddigi gyenge pontjának számító hatósugár is kiküszöbölésre kerül az illeszkedő póttartályokkal, melyek szubszonikus tartományban szinte egyáltalán, hangsebesség felett pedig csupán egy törzs alatti póttartály légellenállásával növelik az összellenállást. A US Navy eddig is hajlandónak mutatkozott további példányok rendelésére, a repülési tesztek eredményét ismerve pedig még inkább bizakodnak a Boeingnál. A Kongresszusnál most kidolgozás alatt lévő 2015-ös hadi költségvetésben ugyan nem szerepel további Super Hornetek rendelése, de a haditengerészet érdeklődést mutatott 22 EA-18G Growler beszerzésére.
A Boeing egyébként a már meglévő F/A-18E/F-ekhez is ajánlja az Advanced Super Hornet modernizációs csomagot, mely az illeszkedő póttartályokon és a fegyvergondolán kívül növelt teljesítményű F414-EPE hajtóművet, modernizált avionikát és a radarkeresztmetszet csökkentését tartalmazza.
Hosszú várakozás után átvette első C-130J Super Hercules gépét az Izraeli Légierő. A szállító képességeket nagyban kibővítő típus a Shimshon nevet kapta az illetékesektől, mely a Sámson héber megfelelője. Az első példány a múlt héten érkezett meg állomáshelyére, a Nevatim légibázisra.
—
Omán légiflottája is bővült az elmúlt hetekben, a hónap elején átvehették első F-16C Block 52+ gépüket. A szultanátus másodszor rendelt 12 példányt a vadászbombázóból, igaz, az első tucat még a régebbi szériából való. A flotta egységesítése végett a régebbi példányokat is modernizáltatják a Lockheed Martinnal a most érkezők szintjére. Az első új gyártású példányt április 3-án vették át a Fort Worth-i üzemnél rendezett hivatalos ceremónia keretében.
Hamarosan szolgálatba áll az Izraeli Haditengerészet két legújabb tengeralattjárója, az INS Crocodile és az INS Rahav. A Németországtól 2012-ben rendelt egységek új tudást is követelnek a személyzetektől, utóbbiak kiképzése már folyik. Két területen kell különleges képzést alkalmazni, ez pedig az irányító panel és a szonár kezelése.
—
2017-re további 2 hajóval bővül az amerikai jelenlét a Japán körüli vizeken. Az észak-koreai provokáció miatt két Aegis légvédelmi rendszerrel felszerelt hajót (vélhetően Arleigh Burke romboló vagy Ticonderoga osztályú cirkáló) küldenek a térségbe a ballisztikus rakéta elleni védelem megerősítésére.
—
A tervezettnél mégis hamarabb zárja be C-17 gyártósorát a Boeing. A gyártó saját szakállára készít néhány példányt a Globemaster III típusból, melyekre később találna vevőt, így életben tartva a gyártósort, most azonban mégis csökkentik az önköltségre gyártandó gépek számát 3-al. Ennek köszönhetően 2015 vége helyett 3 hónappal korábban, az év közepe felé befejezik a gyártást. Saját költségre összesen 22 gépet készítenek, ezekből 5 már kigurult az összeszerelő üzemből, év végig további 10 követi ezeket, míg 2015-ben 7 példányt szerelnek össze.
—
Kényszerleszállást kellett végrehajtania a Brit Királyi Hadsereg egyik AH-64 Apache forgószárnyasának. A harci helikopter gyakorlórepülésen vett részt, mikor a személyzet rendellenességet vett részre, ezért leszálltak egy közeli mezőre Aberdeen-től nem messze. Személyi sérülésre nem került sor, a helikopter javítását pedig a helyszínen elkezdték.
—