HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A hamarosan 40 évessé váló F-16-os típusnak komolyabb dolga akadt a napokban Törökországban. A légierő két gépét kellett riasztani, miután egy szír Szu-24-es csapásmérő nagy sebességgel közeledtek a két ország határához még az év legelején. A vadászgépek megközelítették a határt, erre a szír gép reagálva 5 tengeri mérfölddel a légtérsértés előtt visszafordult. A török pilóták azonban nem nyugodhattak meg, hisz bekerültek a szír légvédelmi rakéták hatótávolságán belülre. Az elfogásra kiküldött két F-16-ost be is fogták a tűzvezető radarok, ráadásul 8 alkalommal, összesen 5 perc és 10 másodperc időtartamban.
A két ország között nem ez volt az első légi incidens, tavaly novemberben is befogták a török vadászokat szír légvédelmi ütegek, de 2012 júniusában még le is lőtték az egyik felderítő RF-4 Phantom gépet, a pilóták halálát okozva ezzel.
—
December 29-én, vasárnap végrehajtotta első éles bevetését a Francia Légierő színeiben az A400M típus. Az Atlas helyi idő szerint délelőtt 10-kor szállt fel a Orléans-Bricy légibázisról, 22 tonnányi teherrel a fedélzetén, majd 6 óra 40 perccel később ért talajt Bamakoban, Maliban. A repülést természetesen aprólékosan előkészítették, a személyzetnek lehetősége nyílt az útvonal gyakorlására a néhány hete üzemelő teljes képességű szimulátorban.
A típus képességeit tükrözi, hogy ugyanezen az útvonalon egy C-130 Hercules „csupán” 9 tonna teherrel szállhatott volna fel, és még így is 9 és fél órát vett volna igénybe a repülés.
Izraeli Spike rakéták beszerzése mellett döntött Dél-Korea. A hadsereg szárazföldi erői számára már nem ismeretlen a fegyver, több járművükön is megtalálható melyek az északnyugati szigeteket védik. A most megrendelt példányok azonban az újonnan beszerzésre kerülő Wildcat tengerészeti helikopterek arzenáljába kerülnek. Az infravörös önirányítású fegyver hatótávolsága 25 km, pontossága egy méteren belüli. A beszerzés 326 millió dollárjába kerül az adófizetőknek.
—
Indiába az elmúlt időben már a második helikopterbeszerzést mondhatják vissza. A védelmi minisztérium egyik magas rangú tisztviselője beszámolt róla, hogy küszöbön áll a 197 könnyű helikopter (LUH – light utility helicopters) beszerzésének törlése. Ezzel váltótípus nélkül maradnának a Cheetah és Chetak forgószárnyasok. Utóbbiak leváltására pedig égetően szükség van, a típussal repülők közül az utóbbi 5 évben 12-en lelték halálukat, ezzel kiérdemelte a „halálcsapda” becenevet. Az említett helikopterekből még körülbelül 250 példány van üzemben. Az eredetileg 4500 repült órára tervezett sárkányok azonban már túlkorosak, sok példány már a 6000 repült órát is átlépte, emellett a hajtóművek is átlépték az 1750 órás limitjüket.
4 halálos áldozatot követelő balesetre került sor Kelet-Anglia partjai mentén. Január 7-én az Amerikai Légierő egyik HH-60 Pave Hawk kutató-mentő helikoptere vett részt gyakorlórepülésen a térségben. A 48. vadász ezredbe tartozó helikopter alacsony magasságban repült a tervezett útvonalon, majd földnek csapódott délután 6-kor egy település közelében. A Lakenheath légibázison állomásozó forgószárnyas 4 tagú személyzettel repült, mindannyian életüket vesztették.
Sikeres tesztindítást hajtottak végre az Arrow 3 elfogórakétával a Palmachim légibázison, Izraelben. A Boeing és az Isreal Aerospace Industires által közösen fejlesztett, ballisztikus rakéták elfogására tervezett fegyvernek ez volt a második indítása, 10 hónappal az első, 2013. február 25-i teszt után. A „piros gomb megnyomására” január 3-án, helyi idő szerint reggel 7:58-kor került sor, a rakéta pedig sikeresen lerepülte a tervezett útvonalat, majd a Földközi-tengerbe csapódott. Az Arrow a világ első, szárazföldre telepített, kifejezetten ballisztikus rakéták ellen kifejlesztett rakétája.
Lépésről lépésre közelebb kerül az Eurofighter Typhoon AESA rendszerű radarjának üzembe állítása. Ugyan ez a dátum még várhatóan évek távlatában van, az első próbarepülésre már idén sor kerül. Ehhez most megkezdik az IPA5-ös oldalszámú Typhoon tesztelését a Warton-i összeszerelő üzemben. A gépet még 2012 augusztusában tolták be a hangárba ahol megkezdték a módosítását a tesztek elkezdéséhez. A munkálatokkal most végeztek, így megkezdhetik az első repülés előtt szükséges földi próbákat. Az elektronikus sugáreltérítésű radarral tovább bővülnek a típus képességei, amiről az elmúlt hetekben már így is sokat lehetett hallani.
—
Szíriai lázadók egy videót juttattak nyilvánosságra, melyen állításuk szerint egy lelőtt vadászpilóta látható. A repülőgépet, mely a lázadók állítása szerint egy földi célok elleni fegyverzettel felszerelt MiG-23BN volt, 120 km-re azz iraki határtól lőtték le, melyről szintén készült videó. Utóbbin azonban nem állapítható meg a pontos típus, sem a fegyverzet, viszont légvédelmi lövések egyöntetűen kivehetők.
—