|

Hivatalos: Összeáll a Boeing és a Saab a T-X tenderre

Szeptember környékén a két cég képviselői már elismerték a tárgyalások tényét, de a hivatalos bejelentést követően biztossá vált: a Saab és a Boeing együtt indulnak a T-X tender elnyeréséért.

Az együttműködési megállapodás értelmében a két cég közösen fejleszti ki a T-38C Talon típusú sugárhajtású kiképzőgépek leváltására szánt gépmadarat. Emellett mindkét fél részt vesz a típus gyártásában, logisztikai támogatásában, valamint a marketingfeladatokat is közösen végzik majd.

Egy korábban nyilvánosságra hozott koncepciórajz | Forrás: Boeing

A Boeing-Saab páros gépéről készült korábbi fantáziarajz | Forrás: Boeing ,

Bár Håkan Buskhe, a Saab AB vezér-igazgatója elmondta, hogy egy „teljesen új tervezésű repülőgépet fejlesztenek”, de azért nem lennénk meglepve, ha az új típus mégis jelentősen hasonlítana a Gripenre, mivel hasonló méretű gép létrehozása a cél, ráadásul korábban ipari források megerősítették, hogy a JAS-39F leegyszerűsített változatán alapuló gép fejlesztése igencsak előrehaladott állapotban van.

A T-X program keretében a szuperszonikus T-38C Talon típusú sugárhajtású kiképzőgépek leváltására keresnek olyan típust, mely megfelelő módon képes elvégezni a pilóták képzését az elkövetkezendő 40 évben. Az előzetes darabszámok szerint 350 gép megrendelése biztos, de valószínű, hogy ez a szám tovább fog növekedni. Az óriási üzletről a Boeing/Saab páros mellett nem akar lemaradni a Korea Aerospace Industries és Lockheed Martin alkotta páros sem, mely a T-50 Golden Eagle felpiszkált változatával pályázik. Emellett bejelentkezett még a megmérettetésre az Alenia Aermacchi és a General Dynamics a T-100-assal (mely az M-346 Master „amerikanizált” változata, valamint a BAE Systems és a Northrop Grumman a Hawk T2-essel. Emellett korábban az is felmerült, hogy a kínaiak is versenybe szállnának a US Aerospace segítségével.