HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A Lockheed Martin költségcsökkentés miatt sajnos több kisebb üzemének bezárása mellett döntött. 2015 közepétől kezdődően bezárják a Newton-i, Akon-i, Ohio-i, arizonai, texasi, és 4 kisebb kaliforniai üzemüket. Ezeknek köszönhetően 2000 ember marad állás nélkül, további 2000 pedig a létszámcsökkentés következtében küldenek el, így 4000-en maradhatnak munka nélkül. A bezárt cégek feladatait a meglévők veszik át.
—
Brit szakértők úgy vélik, rátaláltak a Grob Aircraft G115E könnyű kiképzőgépeket földhöz szegező probléma okára. A Királyi Légierő alapfokú kiképzőgépeit 2013 januárban szögezte földhöz a repülési tilalom, melyet egy január 9-i kényszerleszállás után vontak a flottára. Az eset nem az első volt, 4 hónappal korábban, 2012 augusztus 23-án is hasonló okokból kellett kényszerleszállást végrehajtania egy gyakorlórepülésen részt vevő példánynak. Mindkét helyzetben ugyan az okozta a problémát, a légcsavar sérülése miatt nem tudták befejezni a feladatot. Ugyan a típus egy ideje már újra repül korlátozott számban, a probléma okát csak most derült fény: a 3 ágú légcsavar egyik lapátjáról levált az kiegyenlítő súly, és az sérülést okozott a másik két lapáton. A megoldást kidolgozásának nekiláttak, azonban a repülési tilalom megszüntetését nem terjesztik ki a flottára 2014 elejéig.
Néhány hete volt szó az ausztrál C-27J Spartanokról, most pedig arról számolhatunk be, hogy az Alenia Aermacchi elkészült az első példány összeszerelésével. A gép most különböző rendszerek integrálásának van alávetve, miközben felkészülnek az első repülésére, mely november végére van időzítve. A kezdeti tesztelés után az L-3 Communications veszi kezelésbe a gépet, különböző számítógépekkel szerelik fel azt ausztrál kérésre, egy 2012-ben aláírt szerződés alapján. A gép ezt követően 2014 első negyedévében kerülhet a kenguruk földjére, ahol a néhány éve kivont DH-4C Caribou könnyű teherszállítókat váltja.
Hollandia MQ-9 Reaper pilóta nélküli gépek beszerzésére határozta el magát. A védelmi miniszter, Jeanine Hennis-Plasschaert a Holland Parlament alsóházának november 21-én írt levelében 4 példány beszerzéséről számolt be, 250 millió dollárért. A gépeket 2016 végére vennék át, 2017-re teljesen integrálnák azokat a fegyveres erők kötelékébe.
—
Május után ismét újabb P-8I Poseidon tengeri járőrgéppel bővült az Indiai Haditengerészet repülőerőinek köteléke. A Boeing november 15-én adta át a helyi igények alapján specializált P-8I második példányát, mely decemberben csatlakozik a tesztprogramban részt vevő, májusban átadott példányhoz. Utóbbi már több fegyverteszten is túl van, dobott torpedót valamint indított Harpoon rakétát célpontra. Az Indiai Haditengerészet összesen 8 példányt rendelt az amerikai típusból, a Tupoljev Tu-142M járőrgépek leváltására.
—
A Poly Technologies kínai cég újabb 4 Mi-171E szállító helikopterét vehette át. A Russian Helicopters 2014-ben kapott szerződést Kínából 52 forgószárnyas leszállítására, melyekből a most átadottakat is beleszámítva már 32-őt kézhez kapott, az utolsókat pedig 2014-ben veheti majd át. A cégnek már van tapasztalata az orosz helikopterrel, hisz 2009-ben 32 példányt rendeltek, ez leszállítását 2011-ben be is fejezte a Rosoboronexport, majd ezt fejelték meg 2012-ben egy 52 példányos utánrendeléssel.
Hazai fejlesztésű intelligens bombát integráltak az Egyesült Arab Emírségek Mirage 2000-9 vadászbombázóihoz. A Tawazun Dynamics fő termékének számító Al Tariq irányítórendszer GPS/inerciális navigációs rendszerrel vezérli a bombát a célpont közelébe, míg a végbázisban bekapcsol a félaktív lézeres vagy passzív infravörös irányítás, felszereltségtől függően. A rendszert a standard amerikai 113 kg-os Mk 81, 227 kg-os Mk 82 valamint a 460 kg-os Mk 83 bombákra lehet felszerelni, az egy tonnás fegyverekre szánt verziót nem készítették el, hisz manapság mindennél fontosabb a járulékos károkozás csökkentése. A hatótávolságot kinyíló szárnyaival növelő integrálásban a Dassault Aviation szakemberei is segédkeztek.
A Sikorsky Aircraft Corporation 7 újabb UH-60M forgószárnyasra kapott megrendelést az Amerikai Hadseregtől, 77,524 millió dollárért. A szerződésben 2015 június 30-i határidőt határoztak meg a felek.
—
13. C-5M Super Galaxyját is átvette az Amerikai Légierő november 21-én. Az átadásra a Lockheed Martin Mariettai üzeménél került sor, az szóban forgó óriás teherszállító a 85-0004-es oldalszámot viseli. 2017 végéig a Lockheed további 39 példány átadására kötelezett.
—
Nagyobb szintű együttműködést kötött a BAE Systems és az Embraer a KC-390 program kapcsán. A brit cég eddig is részt vállalt a teherszállító és légi utántöltő típus fejlesztésében, a repülési irányítórendszer valamint a joystick szállítását vállalták, ám most kissé mélyítettek a részvételen. Ez maga után vonja a szoftverfejlesztést, a karbantartást, a nagyjavítást valamint további szolgáltatásokat a Brazil Légierő KC-390 flottájának részére. Mindezek mellett a BAE Systems néhány összeszerelési munka elvégzését is felajánlotta az országban, ám ennek eredmény nem került nyilvánosságra.
November 10-e után 19-én is hajóra szállt az X-47B, hogy újabb fedélzeti teszteket teljesítsen a USS Theodore Roosevelt és személyzetének segítségével. Az UAV több le- és felszállást, valamint touch-and-go manővert hajtott végre, további lehetőséget biztosítva a tengerészeknek hogy gyakorolják a típus kezelését a tengeren.
—
A Kolumbiai Légierő a következő 3-4 évben egy új vadászbombázó típus beszerzését tervezi, számolt be róla a műveleti parancsnok, Carlos Bueno. A tábornok november 14-i interjújában néhány lehetséges pályázót is megemlített, többet között a Lockheed Martin F-16, Szuhoj Szu-30, Dassault Rafale és Mirage 2000, Saab Jas-39 Gripen került említésre. A valószínűbb eshetőség, hogy a jelenleg üzemeltetett 19 együléses IAI Kfir C.10/12 típust használt gépekkel váltják le, hisz az jóval kevesebbe kerülne új gépek beszerzésénél, ám ez vélhetően rányomná a bélyegét az üzemeltetési költségekre.