|

HTKA Hírhalom 2013 43. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Hírhalom 43. hét

Az Elbit Systems modernizálja az Amerikai Hadsereg UH-60L Black Hawk helikoptereinek pilótafülkéjét. A flotta gépei átlagban 23 évesek, és avionikájuk azóta nem esett át átfogó modernizáláson, amire most az Elbit segítségével kerítenek sort. Új, nyitott rendszerű architektúrát kapnak, mellyel a jövőben is egyszerűbbé és gyorsabbá vállnak a rendszer integrációk, emellett színes kijelzőket kapnak a képernyők, ezzel javítva a gép-ember kapcsolatot, a gyors helyzetfelismerést és csökkentve a pilóták munkaterhét.

Újabb Szu-34-es frontbombázókkal gyarapodott az Orosz Légierő flottája. A vadászbombázók átadási ünnepségét a Szuhoj összeszerelő üzeménél tartották Novoszibirszkben. A gyár 2013-ban már több kisebb szériát is átadott a légierőnek, először májusban, majd ezt júliusban követték további példányok, valamint most októberben.

Szu-34

Az Airbus Military 5 gépes A400M tesztflottája teljesítette a 2000. repülését. A mérföldkőnek számító szárnyalást az MSN6 jelzésű, Grizzly 5 becenévre hallgató példány hajtotta végre. A 2009 december 11-én indult berepülés során az 5 példányt 5665 órát töltött a levegőben.

MSN6 a tesztflotta 2000. repülésének teljesítése után

MSN6 a tesztflotta 2000. repülésének teljesítése után ,

A Boeing Everett-i gyártósora belekezdett a harmadik KC-46A összeszerelésébe. A B767 utasszállítón alapuló utántöltőből 4 tesztpéldányt kell átadniuk 2014 harmadik negyedévére, valamint a szerződésben foglaltak szerint további 14 gépet 2017-ig. Maureen Dougherty, a Boeing és alelnöke és a program vezetője szerint sikeresen tartják magukat a megbeszélt menetrendhez, ami a Boeing háza tájáról már nem is igazán meglepő dolog.

30 millió dolláros megrendeléssel nyitotta meg Japán a szerződések hosszú sorát, melyekkel az F-35 Lightning II vádászbombázók szolgálatba állítását intézik. A szigetország az összegért alkatrészeket és különböző anyagokat kap az első két F-35A gépéhez, a megrendelést az alacsony ütemű sorozatgyártás 8. szériájába illesztik be a Lockheed Martin szakemberei.

Két hete írtunk róla, hogy Ausztrália már mennyire várja C-27J-inek megérkezését. Ugyan még nem került sor az első példány szűzrepülésére, a megrendelő nyilvánosságra hozta ennek tervezett dátumát. Az új szállítók beszerzéséért felelős hivatal úgy nyilatkozott, az első példány szűzrepülését november közepére tervezik Olaszországban, két hónappal a szerződésben meghatározott időpont előtt. A kontinensnyi méretű szigetállam összesen 10 példányt szerez be az olasz típusból a korábban kivont DHC-4 Caribou után keletkezett űr kitöltésére.

Három, a Dél-Afrikai Légierő Rooivalk típusú harci-támogató helikopterei közül már 2014 előtt megérkezhet a Kongói Demokratikus Köztársaságba (DRC), hogy segítsék a MONUSCO munkáját a típus történelmének első, éles beavatkozásában – erősítette meg ZamoSithole százados, a Dél-Afrikai Nemzeti Védelmi Erők (SANDF) szóvivője. A helikopterek még az év eleje előtt bevetésre kerülnek, teljes földi és technikai támogatás mellett. Arról nem jelentek meg információk, hogy milyen időtartamra szól a megbízatás, vagy hogy esetlegesen a hajózószemélyzetek, vagy maguk a helikopterek cserélve lesznek-e, továbbá arról sincs tudomásunk, hogy milyen fegyverzetkonfigurációban repülnek majd a Dél-Afrikai fejlesztésű gépek. Katonai megfigyelők szerint, a Rooivalkok nem használják a Mokopa és más páncéltörő rakétáikat, mindössze a 70 mm-es nem irányított rakétákkal, és a 20 mm-es F2 gépágyúhoz tárazott 700 lőszerrel indulnak bevetésre.
Augusztusban a SANDF egyesített műveleti főnöke, DerrickMgwebi altábornagy elmondta, a feladat teljes körű irányítója az ENSZ. A forgószárnyasok ennek megfelelő festést kapnak, A Bloemspruit bázison állomásozó 16. Század helikoptereiről a héten jelent meg néhány fénykép, amint azok már az ENSZ (UN) fehér színét viselik.

AH-2 Rooivalk

Médiaértesülések szerint a GE Aviation-t választották a Bell új, 3. generációs billenőrotoros szállítógépének, a V-280 Valornak a hajtómű beszállítójaként. Azt még nem tudni pontosan, hogy a vállalat melyik típusát választották a JMR/FVL tender résztvevője számára, annyi azonban bizonyos, hogy az az állami támogatású FATE ( future affordable turbine engine) program vívmányait hasznosítja majd, úgymint a fejlettebb hűtő rendszer.
A tengerészgyalogság számára fejlesztett CH-53K nehéz helikopter is a FATE program eredményként létrejött GE38 gázturbinát kapja, mely 7500 lóerős teljesítményével élvonalbelinek számít.
A V-280 Valor meghajtásáról döntő tenderre a GE-n kívül a Roll-Royce pályázott a V-22-nél is használt AE1107C Liberty hajtóművel.

A V-280 Valor koncepciógrafikája | Forrás: Bell Helicopter

Számítógépes grafika egy V-280 Valor géppárról | Forrás: Bell Helicopter ,

November 30-án ismét, és remélhetőleg végleg elhagyja oroszországi kikötőjét az INS Vikramaditya, hogy megkezdje útját új otthona felé. Az eredetileg megbeszélt összeg kétszereséért felújított hajó tavalyi tengeri próbáin akadtak gondokra, amiért ismét vissza kellett vezetni a gyárba. A Rosoboronexport információ szerint ezeket a problémákat mind megoldották, így a november 15-én átadásra kerülő hajó 30-án elhagyhatja Oroszország felségvizét, és elindulhat India felé.

Két KC-130J gyártásáról kötött szerződést a Lockheed Martin és Szaúd-Arábia. A megrendelés egy potenciális 25 gépes C-130J Super Hercules beszerzés első lépcsője. A két gép 180,99 millió dollárjába kerül a szaúdi kormánynak, a Lockheed Martin 2016 áprilisi határidővel szállítja majd a teherszállítókat. A megrendeléssel Szaúd-Arábia a Super Hercules-t rendelők sorának 16. tagja lett.