|

Továbbra is bízik a maláj megrendelésben a Saab

Továbbra is bízik benne a svéd Saab repülőgépgyártó-vállalat, hogy sikerül elnyernie a Maláj Királyi Légierő kegyeit, és bezsebelnie a megrendelést legalább 18 darab JAS-39E Gripen vadászbombázóra, melléjük pedig egy vagy két légtérellenőrző repülőgépre, amiket az Erieye radarrendszerrel szerelnének fel. A remény annak ellenére is él, hogy a maláj kormány egy ideje erősen háttérbe szorította a MiG-29N-ek leváltását célzó tendert, mivel az ország anyagi helyzete nem a legkedvezőbb egy ilyen, nagyobb volumenű beszerzéshez. Minderről Thomas Linden, a Saab helyi leányvállalatának igazgatója számolt be, aki szerint bár valóban vannak gazdasági nehézségek Malajziában, a védelmi büdzsébe még mindig beleférne 18 Gripen megvásárlása, esetleg lízingje, szemben a többi pályázóval, melyekből csak ennél kevesebb példányt tudnának adott összegért rendszeresíteni.

Ezen erősen propaganda-szagú nyilatkozat részben egyezik egy korábbi, a Maláj Királyi Légierő parancsnoka által megejtett kijelentésre, mely szerint a Gripeneket valóban olcsóbban tudnák beszerezni, és nagyobb példányszámban, mint mondjuk a Typhoont vagy a Rafale-t. A Saab jelenleg 60 millió USD-s áron kínál egy darab JAS-39E-t Malajziának, ami természetesen az „üres” ár, tehát a teljes ajánlatban az egy gépre vetített költség nyilván több lesz, ám talán mégis kedvezőbb annyival a többinél, hogy megérje a kompromisszum. Kedvezőbb konstrukciót talán csak az oroszok kínálhatnak, akik a MiG-29N-ek üzemidejének kitolásával és azok modernizációjával házalnak a malájoknál, megpróbálva alálicitálni a nyugati gyártóknak.

Thai JAS-39D - Malajziában sem adja fel a harcot

Thai JAS-39D – Malajziában sem adja fel a harcot ,

A tenderen – melynek helyzete jelenleg elég bizonytalan – döntés nagy valószínűség szerint még jövőre sem lesz, bár egyes források szerint 2014-ben mindenképpen meghozzák azt. Ez erősen kétséges, lévén a maláj kormánynak új eljárást kell majd kiírnia, ami még mindig nem történt meg. Közben persze a többi gyártó is erősen lobbizik, főleg a francia Dassault, mely a Rafale egyes alkatrészeinek helyi gyártását ajánlotta fel, amennyiben az ország ehhez megfelelő mennyiségű gépet rendel tőlük.

Kapcsolódó hír, hogy a Gripen másik ázsiai alkalmazója, Thaiföld – melyet Malajziában a Saab pozitív példaként „mutogat” a döntéshozóknak – október 18-án bejelentette, hogy szándékában áll további hat JAS-39C/D beszerzése, mellyel flottájuk 18 darabosra növekedne. Az ország ezzel együtt esélyes arra is, hogy otthon adjon a leendő Gripen Harckiképző Iskolának is.