|

Maláj Rafale-ok maláj gyártású alkatrészekből?

A Maláj Királyi Légierő aktuális vadászbombázó beszerzési programjával kapcsolatban érkezett némi infómorzsa a napokban, mely a legutóbbi fejleményekkel ellentétben nem svéd, hanem francia kötődésű.

Mint arra olvasóink talán emlékeznek a beszerzési folyamat a légierő MiG-29N típusú gépeinek kivonásáról szóló 2009-es bejelentés után nem sokkal kezdődött el, amit követően a malájok pénzéért kellően szokásos csapat állt össze a Boeing F/A-18E/F Super Hornet, a Dassault Rafale, a Eurofighter Typhoon és a SAAB JAS-39 Gripen NG formájában.

Korábbi hírek szerint a maláj pilóták a Super Hornetet látnák legszívesebben a Hornet „Classic”-ot is felvonultató légierő arzenáljában, második helyre sorolva a Dassault Rafale-t. Tavaly szeptemberi nyilatkozatában a légierő parancsnoka nem cáfolta ezen sorrendet, de kitért arra, hogy még mindegyik típus versenyben van, továbbá a Gripenből mégiscsak másfélszer annyit tudnának beszerezni a meglehetősen kötött összegű keretből, mint a kéthajtóműves gépek bármelyikéből. (A Saab részéről egy 18 gépes Gripen E/F lízing, illetve Saab 340 Erieye légtérellenőrző lehetősége lett bedobva még 2010-ben.)

Ebbe az azóta talán nem sokat változott felállásba robbant bele a franciák új, nem sokkal a ma megnyílt Párizs-Le Bourget-i Nemzetközi Légi- és Űrszalon előtt bedobott ajánlata, melyben a Rafale igény szerinti módosításán felül egyes elemek helyi gyártását helyezték kilátásba – természetesen a rendelt mennyiség függvényében.

Kapcsolódóan megjegyzendő, hogy a Maláj Királyi Légierő parancsnoka tavaly őszi, a Saab versenyben létét megerősítő nyilatkozatában maximálisan 12 kéthajtóműves gép – így például Rafale – beszerzését tartotta lehetőnek.

Fotó: Dassault Aviation

Egy ideig még várniuk kell az indiaiaknak a helyi gyártásra | Fotó: Dassault Aviation ,