|

Boeing Maritime Surveillance Aircraft

A Dubai Airshow hétfői napján a Boeing újfent megerősítette azt a platformot, amit a 737-800-as típusára alapozó, a P-3 Orion leváltására kifejlesztett P-8 Posiedon mellett kíván bevetni annak érdekében, hogy minél nagyobb szeletet hasíthasson ki a tengerészeti járőrgépek egyre növekvő piacából.

Igazából nagy meglepetés nem érhette a nagyközönséget, hiszen az amerikai óriásvállalat 2012-ben már jelezte, hogy a P-8 Poseidon összehozása során szerzett tapasztalatait egy kisebb méretszegmensbe is le akarja vinni. A Maritime Surveillance Aircraft néven futó program kapcsán akkor még nem volt preferált sárkány, csak a mérettartomány volt többé-kevésbé belőve. Az idei évre ez is megváltozott, a nyáron már tudni lehetett, hogy a Bombardier Challenger 600-as bizjet szériájának legújabb, 605-ös jelölésű tagja lett kiválasztva.

Challanger 605-ös a 2007-es párizsi légiszalonon. | Fotó: Marie-Lan Nguyen

Challanger 605-ös a 2007-es párizsi légiszalonon. | Fotó: Marie-Lan Nguyen ,

Marie-Lan Nguyen">

Mint látható, egy kisebb, csökkentett képességű, ámde kincstár barátabb, elsősorban parti őrségek és hasonló szervezetek feladatköreit lefedő megoldásról van szó – amihez azonban a Boeing-nek nincs saját gyártású típusa. Annál inkább a határ északi oldalán tanyázó Bombardier-nek, akiknek ráadásul a Challenger széria kapcsán még van is némi tapasztalatuk tengerészeti járőr megoldások terén, hiszen Dánia és Dél-Korea is használ ilyen célra Bombardier gépet.

A Dán Királyi Légierő Challanger 604-ese. | Fotó: Adrian Pingstone

A Dán Királyi Légierő Challanger 604-ese. | Fotó: Adrian Pingstone ,

Adrian Pingstone">

Mindehhez adjuk hozzá a szintén kanadai, Bombardier gépek átépítésére is szakosodott Field Aviation-t és máris megvan a csapat, amivel többek között a Perzsa-öböl menti vevőket kívánják ostromolni.

A Boeing által közzétett információk szerint a kanadai gép átalakítása kapcsán a P-8 rendszereiből is merítenek, az alapértelmezett konfigurációba pedig többek között egy Selex ES Seaspray radar és egy FLIR Systems által szállított elektro-otikai/infravörös képalkotó rendszer kerül majd. Ugyanakkor mindez nincs betonba öntve, a vevő igényeinek függvényében van lehetőség változtatásra – ahogy vásárlói igény esetén annak sincs akadálya, hogy az amúgy fegvyertelen gépet úgy alakítsák át, hogy a személyzet szét is tudjon csapni odalent, ha kell.

A Boeing MSA 2013-as látványterve

A Boeing MSA 2013-as látványterve ,

Árcédula? Nos, a Boeing részéről a P-8 árának harmadát nevezték meg irányadóként.

Jelenleg amúgy egy Boeing tulajdonú Challanger 604-est „fúr-farag” a Field Aviation, mely a jövő év elején demonstrátorként kezd majd el funkcionálni annak érdekében, hogy 2015-re szállítható megoldássá érjen össze a rendszer.