HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Sikeres függesztési tesztet hajtottak végre egy F/A-18F Super Hornet és egy JSM (Joint Strike Missile) hajók és szárazföldi célok elleni rakéta felhasználásával.
A norvég Konsgberg terméke szubszonikus sebességű, nagy hatótávolságú, alacsony észlelhetőségű fegyver, melynek méreteit úgy határozták meg, hogy beleférjen az F-35 belső fegyverterébe. A fegyvert idáig Norvégia és Lengyelország rendelte meg, ám további exportmegrendelésre számítanak.
A Sikorsky teljesítette legújabb típusának, a tengerészgyalogság igényeire fejlesztés alatt álló CH-53K rotorlapátjainak első tesztjét. A kompozit építésű, 4. generációs aerodinamikai tervezésű lapátok tömege kisebb, míg felületük 12 százalékkal nagyobb a váltandó CH-53E Super Stalion lapátjainál. A rotoroknak szükségük is lesz az új technológiára, hisz a 3 GE38-1B hajtóművek egyenként is 7500 lóerőt szolgáltatnak, ez pedig 71 százalékkal nagyobb teljesítményt jelent a CH-53E verzió erőforrásainál.
Egy november 8-án kiadott DSCA (Defese Security Cooperation Agency – Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség) jelentés alapján Románia, a 12 használt portugál F-16A/B MLU Block 15 mellé, 457 millió dollár értékben a következő fedélzeti fegyvereket és egyéb eszközöket rendelné meg: 30 AIM-120C AMRAAM, 5 CATM-120C gyakorló rakéta, 60 AIM-9M Sidewinder és 4 CATM-9M gyakorló, 18 AGM-65H/KB Maverick és 4 gyakorló változat, 3 AN/ALQ-131 elektronikai zavarókonténer, 48 LAU-129 indítósín, 10 GBU-12 Pawevay II lézerbomba, valamint ugyanezen üzlet keretében szerelnék fel a gépeket Link-16 adatátviteli rendszerrel és újabb GPS/inerciális navigációs rendszerrel.
—
Az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészete november 5-én átvette a 3000. BGM-109 Tomahawk Block IV-est a Raytheon Missile Systems vállalattól. Az elmúlt három évtized során a nagy hatótávolságú, precíziós csapásmérésre használt fegyverrendszer rengeteget fejlődött, mindeközben pedig – körülbelül 2000 harci indításának is köszönhetően – világszerte híressé és hírhedté vált.
—
A japán IHI Corporation szerződést írt alá a Pratt&Whitney vállalattal arról, hogy a szigetországbeli vállalat a japán F-35 Lightning II-esek erőforrásaként szolgáló F135 hajtóművek bizonyos részegységeinek előállítására lesz jogosult. Ez azonban még csak a kezdet, a cél egy teljes végszerelő üzem felállítása Japánban, amivel párhuzamosan biztosítanák, hogy az IHI képes legyen a jövőben az F135-ösök teljes körű karbantartására, nagyjavítására. Ez technológiai szempontból tartogat kihívásokat, és nagyobb mértékű beruházással jár, ám hosszú távon megtérül. A P&W és az IHI között egyébként messzire nyúló kapcsolat áll fent, már az F-15J flottához tartozó F100-asok kapcsán is nagyon szorosan együttműködött a két vállalat.
—
Végrehajtották a BS116 szériaszámú Eurofighter Typhoon földi hajtóműtesztjeit. A Tranche 3 széria első képviselője júliusban kapta meg szürke „ruháját” a BAE Systems egyik csarnokában, azóta pedig nem sokat hallhattunk a programról. Az előző verziókhoz képest 350 kisebb-nagyobb módosítást tartalmazó gép hajtómű próbáira 3 lépésben került sor, mindhármat sikeresen vették az EJ200-as erőforrások. A sikeres tesztnek köszönhetően hamarosan megkezdhetik a gurulópróbákat, majd még év vége előtt sor kerülhet a szűzfelszállásra is.
—
A Fülöp-Szigeteki Légierő 8 AW109 helikoptert rendelt az AgustaWestland-tól. A hazánkban is pályázó forgószárnyasokat belbiztonsági és őrjáratozási céllal állítják szolgálatba, emellett felfegyverezhetők a földi erők támogatására. A brit-olasz gyártó 2014-ben kezdi meg a szállításokat.
—
A Boeing folytatja a B-52-k képességeinek kibővítését, egy módosítással most 50 százalékkal növelik a gépek által hordozható irányított bombák számát. A 24,6 millió dolláros átalakítás lehetővé teszi, hogy a bombázók a belső fegyverterükben is intelligens bombákat hordozzanak, így kihasználva a típus teljes arzenálját. A Boeing 3 prototípust készít a fegyvertérbe illeszthető függesztőből a teszteléshez és kiértékeléshez. A kezdeti műveleti képességet várhatóan 2016 márciusában érik el. A fejlesztést 3 szakaszban hajtják végre, az első után a B-52-esek 24 225 kg-os GPS irányítású, vagy 20 egy tonnás, szintén GPS irányítású bombát vehetnek majd fedélzetükre. A második szakaszban lehetővé teszik az AGM-158 JASSM robotrepülőgép belső fegyvertérben történő hordozását, míg a harmadikban a légi csaliként szolgáló MALD és annak zavaró verzióját, a MALD-J-t integrálják a gépek fedélzetére.
A fejlesztés a hatótávolság növelését is magával hozhatja bizonyos körülmények között, hisz ha nincs szükség a teljes kapacitásra, az összes fegyvert a bombatárba függeszthetik, így csökkentve a gép légellenállását.
—
Szombaton sor került az Amerikai Haditengerészet legújabb repülőgép hordozójának keresztelőjére. A USS Gerald R. Ford, avagy CVN-78 névadó ünnepségére a Newport News-i hajógyárban került sor, helyi idő szerint délelőtt 11-kor. A hajót a névadó, az Amerikai Egyesült Államok 38. elnökének a lánya, Susan Ford Bales keresztelte meg, eltörve a pezsgősüveget az orrán.
—
A Selex Electronic Systems bemutatta a Gripen számára fejlesztés alatt álló rakétacsaliját. A BriteCloud különlegessége, hogy az Amerikában és Európában fejlesztett csalikkal ellentétben nem vontathat, hanem az 55 mm-es zavarótöltet szórókból dobják ki, majd a beépített számítógép ezután kezdi meg az előre beprogramozott zavaróprogram futtatását. A Selex szerint a technológia már bizonyította működőképességét, és jelentős távolságú eltérítést produkált a radarirányítású rakétáknál, főleg a föld-levegő típusú fegyvereknél. A repülési teszteket 2014-ben kezdik meg a Saab segítségével.
Az Indiai Haditengerészet november 6-án szolgálatba állította az első teljesen indiai építésű Hawk sugárhajtású kiképzőgépét. A típus Hawk Mk-132 verzióját licenc alapján gyártja a Hindustan Aeronautics Limited (HAL), emellett a haditengerészet összes típusának üzemeltetésében is részt vesznek közvetett módon, alkatrész beszállítóként.
—
Újabb helikoptereket rendelt az Afgán Hadsereg számára az Amerikai Kormány, jelentette be a Rosoboronexport. A választás ismét a Mi-17V-5-re esett, melyből most 30 példány beszerzése mellett döntöttek.
Az USA még 2011-ben rendelt 21 példányt az orosz sikertípus legújabb változatából, majd ezt fejelték meg 2012-ben további 12 példánnyal. A mostani beszerzés teljesítése után 63 Mi-17V-5 forgószárnyas áll majd az Afgán Hadsereg szolgálatára készen.
—
Orosz távolsági bombázók sértették meg Kolumbiai légterét a múlt héten, számolt be róla az ország elnöke, Juan Manuel Santos. A két Tu-160-as Venezuela légteréből tartott Nicaragua felé, miközben engedély nélkül haladtak át kolumbiai légtéren. Ugyan néhány héttel korábban engedélyt kértek az oroszok az átrepülésre, ám azt nem kapták meg, ennek ellenére mégis megsértették az ország légterét. A berepülésre a visszaúton is sort kerítettek az oroszok, ám ekkor a Kolumbiai Légierő Kfir vadászgépei elfogták őket, ezután a bombázók nemzetközi vizek felé vették az irányt. Az oroszok azonban minden tagadnak, állításuk szerint a bombázók végig nemzetközi vizek felett haladtak az útjuk során.
—
Vietnam haditengerészete november 7-én átvette a 2009-ben megrendelt 6 db Kilo-osztályú tengeralattjáróinak első egységét, a HQ-183 Hanoi-t. A szóban forgó tengeralattjárót a napokban speciális szállítóhajóra helyezik és útnak indítják Vietnam felé. Az idei év vietnami Kilo eseményei ezzel azonban még nem zárultak le, hiszen a tervek szerint a második, Ho Si Minh után elnevezett Kilo még az év vége előtt befejezi tengeri tesztjeit és szintén átadásra kerül a vietnamiak részére. A további 4 megrendelt tengeralattjáró átadása 2016-ig zajlik majd le.
—
Ám ha már tengeralattjáró vonalon vagyunk, akkor érdemes megemlíteni egy kissé régebben, november 2-án lezajlott eseményt is. Ez nem más, mint az első Block III-as Virginia, a North Dakota vízrebocsátása és keresztelője. Mint az előbb említettük a jövőre hadrendbe álló SSN az osztályának első Block III-as változata, így két igen jelentős módosítást vonultat fel korábban érkezett osztálytásaihoz képest: az orrban alaposan átvariálták a szonárrendszert és a korábbi 12 VLS cellát 2 db, az SSGN átalakításon átesett Ohio-osztálytól átvett „hatlövetűre” cserélték.