Az Új-zélandi Királyi Haditengerészet a múlt évtizedben a Project Protector néven futott program részeként 7 új hajót kapott 6 járőrhajó és 1 többfeladatú szállítóhajó formájában. A program 2010-es zárásnak évében került elfogadásra a honvédelmi stratégiáról szóló aktuális Fehér Könyv, mely haditengerészeti vonalon a rövidtávú (2010 – 2015) célok között újabb fejlesztéseket irányzott elő.
Ezen célkitűzések az alábbiak voltak:
- az ANZAC fregattok önvédelmi képességeinek fejlesztése – folyamatban
- a Kaman SH-2G Super Seasprite-ok képességbővítése, vagy cseréje – folyamatban
- a HMNZS Endeavour ellátóhajó cseréje, lehetőség szerint valami többfeladatosabb megoldásra
- A HMNZS Manawanui és a HMNZS Resolution nyugdíjazása, képességeik egy hajóra öszpontosítása – ez indul be most
Látható, hogy egész jól haladnak az 5 éves tervükkel, hiszen mint a fenti felsorolásban linkeltük az ANZAC fregattok és a Seasprite helikopterek ügye sínen van – és főleg az utóbbi előrehaladott állapotban. Megvalljuk az Endeavour leváltásról nem tudunk friss infóval szolgálni, ám listánkban az utolsónak maradó célkitűzés kapcsán vannak fejlemények.
Ám de milyen szerepeket is tölt be a HMNZS Manawanui és a HMNZS Resolution? Nos kezdjük talán a Manawanui-val, lévén a kettő közül ez van ma is hadrendben, a Resolution 2012 áprilisában kivonásra került.
A HMNZS Manawanui egy eredetileg az északi-tengeri olajtornyokkal kapcsolatos feladatokra lett szánva, búvárfeladatokhoz épült. Az 1979-ben MV Star Perseus néven szolgálatba állt hajó végül 1988-ban került az új-zélandiakhoz, ahol feladatköre nem igen változott, hiszen az elmúlt 25 évben az Új-zélandi Királyi Haditengerészet (mélytengeri) búvárjainak hajójaként funkcionált.
A Cook kapitány 2. és 3. új-zélandi útja során használt HMS resolution után elnevezett HMNZS Resolution eredetileg az Egyesült Államok haditengerészete használta és egy Stalwart-osztályú kutatóhajóról van szó, mely 1989 – 1997 között Tenacious név alatt hajózott. A cirka 2 300 tonnás hajót 1997-ben vették meg az új-zélandiak, akik mint fentebb említve lett 2012 tavaszáig használták.
Ezen két hajót a egyetlen hajóval váltanák ki – ennek kapcsán léptek most az információkérés (Request for Information) szakaszba. Nagyjából semmi érdemlegeset nem tudni azon felül, hogy az elképzelés szerint 2017 közepére leszállítandó hajónak éves szinten 200 napot kint kell tudni töltenie a nyílt vizen és képesnek kell lennie legalább 18 csomós sebesség elérésére a leváltandó hajók 11 csomós sebességével szemben.
Arról nem szól a fáma, hogy erre mekkora összeg lenne fordítható, de így hirtelenjében nekem a kivik jó szomszédjával, az ausztrálokkal szoros kapcsolatokat ápoló spanyolok jutnak eszembe, mint lehetséges szállítók. Konkrétabban a Navantia nevével fémjelzett Buque de Acción Marítima hajók. Ebből a spanyolok ugyebár összesen 14 darabot akarnak (majd egyszer valamikorra) hadrendbe állítani – 10 OPV, 1 SIGINT, 2 kutatóhajó és 1 búvár feladatokat támogató – leosztásban.
A BAM hajókból ezidáig 4 OPV állt hadrendbe, újabb hajóot pedig épp nem épít a navantia. Mondjuk részben azért, mert a nem OPV variánsok kapcsán éppen kicsit átdolgozzák a terveket a menetközben bővült spanyol igények miatt.