|

RAF: amerikai festésminta marad a Rivet Joint-okon

A RAF részéről még 2010-ben született döntés, hogy a nyugdíjazás alatt álló Nimrod R1 SIGINT (Signals Intelligence, rádiós hírszerzés) rendszere pótlására az amerikai RC-135V/W Rivet Joint lesz a nyerő. Az amerikai tanker flottából kivont 3 db, 1964-ban készült, így a 135-ös flottában a legfiatalabbak közé tartozó KC-135R lett az átalakításra kiválasztva.

A nyugdíjazott R1 és R2 Nimrodok mellett közben teljesen terminálva lett a Nimrod vonal, hiszen az alapvetően új gépnek számító Nimrod MRA4 tengerészeti járőrgépnek nem lett jövője a RAF-nál, a megépült sárkányok pedig 2011 elején bezúzásra kerültek. Azaz kizárólagosan az amerikai rendszer fogja biztosítani a korábban hazai megoldás biztosította képességet – ráadásul úgy tűnik, hogy még csak nem is angol, hanem amerikai színekben.

És hogy miért kapja a Rivet Joint szürke-fehér-fekete festését az angolokhoz kerülő 3 sárkány? Nos ennek semmi más oka nincs, mint hogy a cirka 1 milliárd dolláros program költségvetése úgy tűnik nem bírja el a gépek átfestésének költségét… Aminek a RAF által közölt költsége mintegy 3 millió dollár lenne, lévén egy sor teszttel kéne igazolni, hogy az eredetitől eltérő festés nem zavar be a fedélzeti hírszerző rendszereknek. Ezt pedig nem kívánják megfinanszírozni, így a RAF által az Airseeker névvel illetett gépek a klasszikus mintával repülnek majd – természetesen a Royal Air Force felirat és az angol felségjelzés azért felkerült a 2014-ben érkező gépekre.

Első brit RC-135 Rivet Joint | Fotó: aviationweek.com

Első brit RC-135 Rivet Joint | Fotó: aviationweek.com ,