|

Újgenerációs koncepció a britektől

Az eddigi számos útkeresés közül az eddigi legkomolyabb koncepciót mutatta be a Farnborough Air Show 2018 keretében ma délután a brit védelmi minisztérium.

AZ Egyesült Királyság 2025-ig több mint 2 milliárd fontot fordít egy újgenerációs repülőgéptípus kifejlesztésére – jelentette be július 16-án Gavin Williamson védelmi miniszter. A “Tempest” névre hallgató konstrukció fejlesztését a BAE Systems vezeti, aki a tűzvezető rendszerért és a rendszerintegrációért felelős. A fejlesztésben fő partnerként nevezték meg a Rolls-Royce hajtóműgyártót, az MBDA fegyvergyártó vállalatot, valamint az olasz Leonardo védelmi ipari óriást, utóbbira a radar, szenzorok és avionika területe jutott. Az opcionálisan ember vezette típus a tervek szerint 2035-től állhat hadrendbe, bár ez egy kissé optimista becslésnek tűnik a korábbi fejlesztési időket tekintve.

Forrás: UK DefenceJournal ,

A BAE Systems szerepe érthető, mint programvezető, ugyanis 1995 óta részt vesznek a Joint Strike Fighter programban, ráadásul az Egyesült Királyság egyedüliként 1. szintű partnernemzet, így komoly betekintést kaptak a teljes fejlesztési és tesztelési programba, rengeteg tapasztalat halmozódott fel, melyet a saját projektjük során kamatoztathatnak.

A mostani bejelentés némiképp meglepő is, ugyanis alig egy hónapja szállingóztak kósza hírek egy esetleges svéd-brit közös fejlesztéssel kapcsolatban, de a Saab (egyelőre?) nem került említésre a mostani bejelentés során, bár nem zárható ki, hogy később csatlakoznak a csapathoz. Ugyancsak nem közösködik a britekkel Franciaország és Németország sem, akik saját közös projekten dolgoznak egy ideje, de a britek őket is szívesen látnák a soraikban.


Szerkesztői megjegyzés:
A bejelentés során a “következő generációs” kifejezést használták, amely nem feltétlenül egyenlő a sokak által (köztük az oroszok által is szívesen hangoztatott) “hatodik generációs” jelzővel, hivatalosan nem jelölték 6. generációsnak a típust, így a HTKA.hu esetében szembe megyünk a médiában sok helyen tapasztalt trenddel és mi még nem predesztináljuk annak, amíg maga a kategória meghatározásra nem kerül.

Képek és videó a bemutatóról:

Forrás: UK DefenceJournal ,

Forrás: UK DefenceJournal ,

Forrás: UK DefenceJournal ,

Forrás: UK DefenceJournal ,

Forrás: UK DefenceJournal ,

Fórum hozzászólások

  • beta
    Jól lesz még akkor is az F-35. Nagyon is. Korai lenne a váltás még akkor.
    A Tempest nem az F-35B-ket váltja eleve, hanem az Eurofighter Typhoon-okat.
  • pöcshuszár
    Én nem gondolom, hogy így lenne. A Rafale és az EF esetén is elvileg jelenleg is megvan a fejlesztő gárda.
    Ugyan nem alapról kell fejleszteni, de azért nem hülyék dolgoznak ott. Ráadásul eddig a kreativitásukat nem is nagyon tudták kiélni, mivel csak adott keretek között tudtak dolgozni.
    A kreativitás és a gyakorlati tapasztalat két külön dolog. Érdemes megnézni, mennyire eltérnek a prototípus gépek és a sorozatgyártott gépek (YF-22 vs. F-22A, X-35 vs. F-35, stb.).

    pöcshuszár
    Szerintem pont, hogy az Airbus, aki mindkét általad említett szopásba belekerült, saját kárán tanulta meg a blockban való fejlesztés előnyeit, és hátrányait.
    Az A400M-nél politikai nyomásnak köszönhető a legnagyobb szívás (a hajtóműfejlesztés). Állítólag abból okultak, de kérdés a politikusok okultak-e vajon...

    pöcshuszár
    De a Tempest esetén is már előre jól körülhatárolhatóak a csatlakozó cégek fejlesztési erősségei, és azok a területek, ami rájuk lesz bízva.
    Érdekes valahol, hogy miközben folyton azon ment mindig a téma, hogy az EU-n belül mennyire széttöredezett a katonai fejlesztés, végül mégis legalább két párhuzamos vadászbombázó fejlesztési program lesz. A fő probléma pedig e téren az, hogy BAe-nek bizonyos szintig volt rálátása az X-32 és F-35 programra, addig az Airbus és a Dassault csak saját kútfőből dolgozhat.

    pöcshuszár
    Azért nem volt mindegy, hogy a Saabot sikerül-e megnyerniük a Tempesthez az angoloknak, mert nekik a blockfejlesztésben óriási tapasztalataik vannak. Ezzel nyerték meg a TX programot a Boeingnek.
    Az FCAS politikai alapú program, a Tempest jelenleg úgy tűnik, hogy inkább szakmai. Ez a jövőjükre nagyon nagy kihatással lehet...

    pöcshuszár
    Ami pedig a tapasztalt szakemberek hiányát illeti, az amerikaiak mikor fejlesztettek utoljára űrhajót? Vagy a SpaceX egyáltalan bármit a Falconok előtt. Most meg... Nézd meg mit csinálnak a Starhopperrel!
    Őőőő... Kezdjük az elején, NASA CEV / Orion, ezt olyan mérnökök indították el, akik hajdan még az Apollo-programmal kapcsolatban voltak. Menet közben kiöregedtek, de a koncepció iránti lobby-t ők hozták létre (és nyomták végül Michael Griffin-el közösen az űrrepülőgép-pártiakat).

    A SpaceX egy csomó konkurens cégtől szívott el szaktudást, Gwynne Shotwell mielőtt a SpaceX-hez csatlakozott, 10 évet húzott le különféle űripari cégeknél. Hans Königsmann? A Brémai egyetem műholdprogramját vezette, majd a Microcosm cégnél dolgozott. Tom Müller, a Merlin hajtóművek atyja? A TWR-nél dolgozott, mielőtt Musk elcsábította.

    pöcshuszár
    Ami meg az alrendszereket illeti: olyan cégek fognak rajtuk dolgozni, mint a Thales, az Mbda, vagy Diehl. Szóval én nem aggódom. Azt viszont kimondottan örömmel látom, - pedig óvva intik az EU vezetőit tőle -, hogy egyszerre 2 projekt fut. Lehet, hogy felesleges pénzkidobásnak tűnik most, de ha a végén az egyik gép klasszisokkal jobban sikerül, akkor még mindig beállhatnak mögé az EU vezetői komplette.
    Aham. Addig álljak fél lábon, amíg a franciák és a németek becsatlakoznak a Tempest programba, vagy Nagy-Britannia az FCAS-ba... :D
  • Cifu
    A fő probléma pedig e téren az, hogy BAe-nek bizonyos szintig volt rálátása az X-32 és F-35 programra, addig az Airbus és a Dassault csak saját kútfőből dolgozhat.
    Bizony ez nagy külömbség...
    Én mindig kedves szivvel gondolok az X-32-re,...ezért most meg is emlékezem a kis rondaságomról :) :
    [​IMG]
    [​IMG]
  • arcas
    Bizony ez nagy külömbség...
    Én mindig kedves szivvel gondolok az X-32-re,...ezért most meg is emlékezem a kis rondaságomról :) :
    [​IMG]
    [​IMG]
    MÓnika fogazott.
  • arcas
    Bizony ez nagy külömbség...
    Én mindig kedves szivvel gondolok az X-32-re,...ezért most meg is emlékezem a kis rondaságomról :) :
    [​IMG]
    [​IMG]
    Nekem személy szerint jobban tetszett, mint az X-35 / F-35, van egy egyedi kiállása a gépnek, annyi szent. :D
  • Cifu
    Őőőő... Kezdjük az elején, NASA CEV / Orion, ezt olyan mérnökök indították el, akik hajdan még az Apollo-programmal kapcsolatban voltak. Menet közben kiöregedtek, de a koncepció iránti lobby-t ők hozták létre (és nyomták végül Michael Griffin-el közösen az űrrepülőgép-pártiakat).

    A SpaceX egy csomó konkurens cégtől szívott el szaktudást, Gwynne Shotwell mielőtt a SpaceX-hez csatlakozott, 10 évet húzott le különféle űripari cégeknél. Hans Königsmann? A Brémai egyetem műholdprogramját vezette, majd a Microcosm cégnél dolgozott. Tom Müller, a Merlin hajtóművek atyja? A TWR-nél dolgozott, mielőtt Musk elcsábította.
    Azt tudod, hogy ezzel pont magadnak mondasz ellent?
    Az európai projektek vajon miért ne tehetnék meg, hogy konkurens cégektől, szipkázzanak el embereket?
    A mostani EF fejlesztői szerintem messze nincsenek még kiöregedve, ahhoz képest, hogy az Apollo program fejlesztői mennyire "ki vannak".
    Különben én arra céloztam a SpaceX-szel, hogy a Falconnak, vagy most a Starship/Starhopper-nek koncepcióban mennyire nem volt előzménye. És mégis összehozták/zák.
    Én azt gondolom, hogy gyakran nem hogy nem viszi előre a fejlesztést, ha folyamatosan egy minimálisan változó gárdával dolgozol, de még hátrányt is jelent.
    Én bár mindkét európai programnak örülök, de veled ellentétben én sokkal inkább látom problémásnak a Tempest programot.
    A finanszírozás részébe már belegondoltál? Melyik program lesz az, amelyikből hamarabb kiszállnak a tagok?
    Az angolok és az olaszok rendelkeznek F-35-tel, és ha borul a project, bármikor kiszállhatnak, és majd vesznek gépet az F-35 utódjából.
    Felhívnám a figyelmedet az angolok részvételét a Boxer programban!
    Maradjunk annyiban, hogy az olaszoknak jelenleg is alig van pénzük az F-35-ök gyártására. Az angolok, ha végleg tökönszúrják magukat a Brexittel, kisebb bajuk is nagyobb lesz annál, hogy egy ilyen gépet fejlesszenek. A svédek meg a Tempesttel szerintem az utolsó lehetőséget ragadták meg, hogy "saját" fejlesztésű gépük legyen. Ha bedől a finanszírozás a 2 másik ország miatt, akkor szimplán megvonják a vállukat, és elballagnak vásárolni.
    A BAe-nak és a Leonardonak szerintem óriási szerencséjük van a SAAB-bal, mert ha ők nem szálnak be, akkor szinte biztosan bukó lett volna a program. Velük viszont esély van rá, hogy elég alacsonyan tudják tartani a költségeket, és végigmehet a program.
    Akkor nézzük meg az FCAS-t: A jelenlegi résztvevők közül talán egyet sem tudok olyat mondani, aki kiszállna. Megtehették volna az A400M esetén, vagy az EF kapcsán. Nem tették.
    Meglátjuk.
  • bolneroll
    Kíváncsi vagyok, hogy az EU fejlesztői mikor jutnak el oda, hogy 2 koncepciót ütköztessenk egymással ?
    Én úgy gondolom, anno ezek a "tesztpéldányok" úttörők voltak..., ma valljuk be sok mindent el lehet "lesni", meg lehet "szerezni" másoktól, nem feltétlenül kell az abszolút nulláról indulni. Ha egy csepp eszük van és kellőképpen előre látóak akkor azt nézik, hogy pl. az F35-ből kb. mit lehet majd az elkövetkező 10-15 évben még kihozni, meddig lehet fejleszteni, mire lesz/nem lesz képes kb. 15 év múlva.
    No, az a léc az oda van felrakva...azt kell megugrani, most az elején legalább a tervezőasztalon, és majd a valóságban is.
  • pöcshuszár
    Azt tudod, hogy ezzel pont magadnak mondasz ellent?
    Az európai projektek vajon miért ne tehetnék meg, hogy konkurens cégektől, szipkázzanak el embereket?
    A fő különbség a példám és a mostani állításod között az, hogy ott az Egyesült Államokon belüli munkaerő-mozgásról beszéltünk. Azért az, hogy mondjuk a Dassault egy BAe mérnököt elszipkázzon, ez picit más feltételeknek kell megvalósulnia.

    pöcshuszár
    A mostani EF fejlesztői szerintem messze nincsenek még kiöregedve, ahhoz képest, hogy az Apollo program fejlesztői mennyire "ki vannak".
    Az EF program alaptervezési szakasza az 1980-as években zajlott. Ha ott részt vett egy mérnök benne mondjuk 30 évesen, akkor nagyjából most ugye 60-70 éves lehet...

    pöcshuszár
    Különben én arra céloztam a SpaceX-szel, hogy a Falconnak, vagy most a Starship/Starhopper-nek koncepcióban mennyire nem volt előzménye. És mégis összehozták/zák.
    Volt előzménye, ajánlott keresési kritérium: Philip Bono.

    pöcshuszár
    Én azt gondolom, hogy gyakran nem hogy nem viszi előre a fejlesztést, ha folyamatosan egy minimálisan változó gárdával dolgozol, de még hátrányt is jelent.
    Én nem azt mondom, hogy ugyanazon fejlesztőgárda dolgozzon végig, hanem azt, hogy a fejlesztőgárda folyamatosan dolgozzon. A JSF tendernél az USA-ban is mentek a vészharangok, hogy aki azt megnyeri, az fog komoly R&D és gyártó képességet továbbvinni. A Boeing nagyjából az F/A-18E/F/G és az F-15S(*) programoknak köszönheti, hogy a gyártó és fejlesztő képessége még megvan. De ezek egyike sem új gép. Az NGAD egyébként azért várt nagyon a gyártók által, mert végre újra meg lehet a gyakorlatban vizsgálni azokat a koncepciókat, amiket eddig csak tervezőasztalon firkáltak a mérnökök, némi túlzással unalmukban...

    pöcshuszár
    Én bár mindkét európai programnak örülök, de veled ellentétben én sokkal inkább látom problémásnak a Tempest programot.
    A finanszírozás részébe már belegondoltál? Melyik program lesz az, amelyikből hamarabb kiszállnak a tagok?
    Mindkét programban politikai / gazdasági érdekek a motiválók. Ha a Tempest egy brit-svéd program lett volna, igazat adnék. De megnyerték magukat az olaszokat is, így pedig már más a leányzó fekvése. Az FCAS legnagyobb vesztesége, hogy nem sikerült az olaszokat és a svédeket maguk mellé édesgetni, túlságosan el voltak foglalva azzal, hogy a "nagy" Francia-Német összefogást tető alá hozzák. Azt hitték szerintem, hogy ezt látva majd mindenki rohan hozzájuk, hogy csatlakozzon. A Tempest szerintem szép pofon volt az önteltségüknek. Az FCAS csapat azóta ugye erősített Spanyolországgal, de ezzel most megint ott vagyunk, hogy van két elég nagy méretű tábor (Brit-Svéd-Olasz vs. Francia-Német-Spanyol).

    pöcshuszár
    Az angolok és az olaszok rendelkeznek F-35-tel, és ha borul a project, bármikor kiszállhatnak, és majd vesznek gépet az F-35 utódjából.
    Az még a kanyarban sincs, az F-35 a jelek szerint 2040-2050-ig ki fog húzni. Az NGAD programban bízhatnak, esetleg, ha az USA hajlandó lesz megnyitni a fejlesztés a partnerországok előtt, és nem fogja bezárni azt, mint az ATF / F-22 esetében.

    pöcshuszár
    Felhívnám a figyelmedet az angolok részvételét a Boxer programban!
    Őőőőőőőőőő......... Ennek mi köze van bármihez? Volt előtte brit 8x8-as fejlesztés? Nem volt.
    Ha a Boxer esetét akarnád a Tempestre levetíteni, akkor az az lenne, hogy a Dassault bevásárolná magát a BAe vadászrepülőgép-gyártó részlegébe, és a Tempest helyett az FCAS-t ajánlaná fel. Bár még ez is sántítana, mert az FCAS még csak formálódik...

    pöcshuszár
    Akkor nézzük meg az FCAS-t: A jelenlegi résztvevők közül talán egyet sem tudok olyat mondani, aki kiszállna. Megtehették volna az A400M esetén, vagy az EF kapcsán. Nem tették.
    Az A400M esetében azt hiszem az, hogy hülyére butították a megrendelések, meg próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől, elég jól jellemzi az egész szituációt. Azért nem szálltak ki belőle, mert már nem tudtak volna kiszállni pozitív szaldóval. Az Airbus és a "támogató országok" közötti politikai hercehurca meghozta a maga áldozatait...
  • Cifu
    Mindkét programban politikai / gazdasági érdekek a motiválók. Ha a Tempest egy brit-svéd program lett volna, igazat adnék. De megnyerték magukat az olaszokat is, így pedig már más a leányzó fekvése. Az FCAS legnagyobb vesztesége, hogy nem sikerült az olaszokat és a svédeket maguk mellé édesgetni, túlságosan el voltak foglalva azzal, hogy a "nagy" Francia-Német összefogást tető alá hozzák. Azt hitték szerintem, hogy ezt látva majd mindenki rohan hozzájuk, hogy csatlakozzon. A Tempest szerintem szép pofon volt az önteltségüknek. Az FCAS csapat azóta ugye erősített Spanyolországgal, de ezzel most megint ott vagyunk, hogy van két elég nagy méretű tábor (Brit-Svéd-Olasz vs. Francia-Német-Spanyol).
    Az olaszok és a svédek egyedül azért szálltak be a Tempestbe, mert nekik abban van a nagyobb üzlet. Ha az FCAS-ban már benne volt az Airbus, a Dassault, a Safran, a Thales, a Diehl, a Leonardonak és a SAABnak mi maradt volna? Egyszerűen nem maradt fejlesztési terület.
    Persze lehet, hogy ők jobban meg tudnák csinálni, mint a már korábban csatlakozottak, de értelemszerűen a már bent lévő cégek elsőbbséget élveznek.
    Szerintem a fő probléma az olaszokkal az volt, hogy őket az F-35 projekt korábban túlzottan lekötötte, míg a svédek a TX-el meg a saját Gripen E-jükkel kiválóan el voltak foglalva. Azt gondolom, hogy a mostani helyzet azt fogja hozni, hogy tisztulni fog a kép az európai védelmi piacon. Specializálódni fognak a cégek, ill. további összeolvadások várhatóak.

    Cifu
    Az még a kanyarban sincs, az F-35 a jelek szerint 2040-2050-ig ki fog húzni. Az NGAD programban bízhatnak, esetleg, ha az USA hajlandó lesz megnyitni a fejlesztés a partnerországok előtt, és nem fogja bezárni azt, mint az ATF / F-22 esetében.
    Pont ez a lényeg, hogy az olaszok és az angolok az F-35 program sebességéhez (gyártás, fejlesztés, kifutás) vannak egyedül kötve. A svédek még évtizedekig elvannak a Gripen NG platformmal. A többiek meg nagyon nem.

    Cifu
    Az EF program alaptervezési szakasza az 1980-as években zajlott. Ha ott részt vett egy mérnök benne mondjuk 30 évesen, akkor nagyjából most ugye 60-70 éves lehet...
    És az alaptervezésben, koncepció kialakításban nem vehet részt? Pont te írtál erre példát.

    Cifu
    Őőőőőőőőőő......... Ennek mi köze van bármihez? Volt előtte brit 8x8-as fejlesztés? Nem volt.
    Ha a Boxer esetét akarnád a Tempestre levetíteni, akkor az az lenne, hogy a Dassault bevásárolná magát a BAe vadászrepülőgép-gyártó részlegébe, és a Tempest helyett az FCAS-t ajánlaná fel. Bár még ez is sántítana, mert az FCAS még csak formálódik...
    Arra céloztam, hogy az angolok, ha nem tetszik nekik valami egy programban, akkor kiszállnak. Még ha alapító tagok is! Az már megint más kérdés, hogy miért szálltak vissza.

    Cifu
    Az A400M esetében azt hiszem az, hogy hülyére butították a megrendelések, meg próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől, elég jól jellemzi az egész szituációt. Azért nem szálltak ki belőle, mert már nem tudtak volna kiszállni pozitív szaldóval. Az Airbus és a "támogató országok" közötti politikai hercehurca meghozta a maga áldozatait...
    Ez egy elég hibás következtetés! Mit jelent az, hogy hülyére butított megrendelések? Mi az, hogy próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől?
    Bárki kiszállhatott volna a programból, mint ahogy Dél-Afrika ki is szállt a pénztelenség miatt. Ha akkora bukó lenne az A400M akkor sorban mondanák vissza a megrendeléseket. Azt gondolom, hogy látod a különbséget aközött, hogy valaki visszamondja a megrendelést, és aközött, hogy átütemezi. Szinte minden ország túlvállalta magát megrendelésekkel! Ki többé (spanyolok, franciák?) ki kevésbé (németek). A németek sem véletlenül nem adták el a gépeket. Jelentkező lett volna rá!
    Ez olyan, mintha a MH a Leókból nem 44db A7-et rendel, hanem 88db-ot, de legénysége, kerete csak 2026 utánra lenne biztosan (szerintem ez nem csak teoretikus dolog!). Akkor leszállíttatnák azokat is, vagy kérnének egy átütemezést. A HM most kimondottan örül, hogy csak 2023-ban szállít a KMW, ha áthidalja a helyzetet az A4-ekkel. Ugyan ez volt a C-130-akkal is. A megoldás nem az A4 lesz! Hanem az A7. Csak míg A4-ből lehet A7-et csinálni. C-130-ból nem lehet A400M-et... ;)
    A spanyolok eredetileg is tisztában voltak vele, hogy sokat rendelnek. Ezért az ütemezésük is elég vicces. Ezidáig 4(!) azaz négy darab gépet kértek leszállítani (a 27-ből). Miközben többet rendeltek, mint az angolok eredetileg (25db, amiből jelenleg 3 opciós szállítású). Pedig az angoloknak némileg több a szállítani valójuk, mint a spanyoloknak, szerintem. Ha a spanyolok jelenlegi C-295jeinek számát (21) összeadod a C-130H-ikkal (10), akkor láthatod, hogy az eredetileg rendelt 27db A400M erősen bátor vállalás! Nem?
    Emellett szerintem az angolok nem csak a 25-öt fogják leszállíttatni, hanem vagy átvesznek valakitől (spanyolok?), vagy újakat rendelnek még.
  • arcas
    Bizony ez nagy külömbség...
    Én mindig kedves szivvel gondolok az X-32-re,...ezért most meg is emlékezem a kis rondaságomról :) :
    [​IMG]
    [​IMG]

    Szebb mint az F-35!!!!
  • dudi
    Szebb mint az F-35!!!!
    Szerintem egyáltalán nem, és ez a kisebb baj.
    Az A-7 Corsair II-re hajaz erősen (ami pedig egyike a személyes kedvenceimnek), illetve a MIG-21 a beömlőben elhelyezett radarkúpos verzióira annak a hátrányaival.
    Nézzük már meg mekkora az itt látott orrkúp, és mekkora az F-35-ön; ez a kialakítás ebben a formában eléggé behatárolja a radart befoglaló méreteket és annak teljesítményét - AESA ide vagy oda. A vevőegységek száma bizony AESA esetén is számít.
  • Cifu
    A fő probléma pedig e téren az, hogy BAe-nek bizonyos szintig volt rálátása az X-32 és F-35 programra, addig az Airbus és a Dassault csak saját kútfőből dolgozhat.
    BAe-nek volt saját 5.generációs programja,a Replica
    [​IMG]
    A Saabnak is volt.
    [​IMG] Persze koncepciótervnél egyik sem jutott tovább.
    [​IMG]
    Az MD JSF tervében is bent volt a BAe
  • pöcshuszár
    Az olaszok és a svédek egyedül azért szálltak be a Tempestbe, mert nekik abban van a nagyobb üzlet. Ha az FCAS-ban már benne volt az Airbus, a Dassault, a Safran, a Thales, a Diehl, a Leonardonak és a SAABnak mi maradt volna? Egyszerűen nem maradt fejlesztési terület.
    Persze lehet, hogy ők jobban meg tudnák csinálni, mint a már korábban csatlakozottak, de értelemszerűen a már bent lévő cégek elsőbbséget élveznek.
    Szerintem a fő probléma az olaszokkal az volt, hogy őket az F-35 projekt korábban túlzottan lekötötte, míg a svédek a TX-el meg a saját Gripen E-jükkel kiválóan el voltak foglalva. Azt gondolom, hogy a mostani helyzet azt fogja hozni, hogy tisztulni fog a kép az európai védelmi piacon. Specializálódni fognak a cégek, ill. további összeolvadások várhatóak.
    Az megvan, hogy a Saab például benne volt a nEURON-ban? Nem voltak előre leosztva a lapok, ami mondjuk én is írtam, hogy az FCAS program indulása elején a franciák és a németek nem kezdtek el rögtön mindenkit meghívni a csapatba. Ez egyértelműen hiba volt...
    De a másik oldalról pedig nem igaz, hogy a Saab-ot lekötötte a Gripen E/F, hiszen például közben részt vettek a Boeing-el közös T-X tenderen...

    pöcshuszár
    Pont ez a lényeg, hogy az olaszok és az angolok az F-35 program sebességéhez (gyártás, fejlesztés, kifutás) vannak egyedül kötve. A svédek még évtizedekig elvannak a Gripen NG platformmal. A többiek meg nagyon nem.
    Mi az, amit a Gripen NG tud, de a Rafale F4 és az Eurofighter LTE nem?

    pöcshuszár
    És az alaptervezésben, koncepció kialakításban nem vehet részt? Pont te írtál erre példát.
    De azt is, hogy aztán mire a sorozatgyártásig eljutottak, vagyis a gyakorlati tapasztalatokat begyűjtötték, a fejlesztőmérnök már nyugdíjas korú lett...

    pöcshuszár
    Arra céloztam, hogy az angolok, ha nem tetszik nekik valami egy programban, akkor kiszállnak. Még ha alapító tagok is! Az már megint más kérdés, hogy miért szálltak vissza.
    Ez igaz másokra is, a franciák simán kiszálltak az Eurofighter programból, például...

    pöcshuszár
    Ez egy elég hibás következtetés! Mit jelent az, hogy hülyére butított megrendelések? Mi az, hogy próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől?
    Mi a hülyére butított megrendelés? Ha az eredetileg tervezettnél kevesebb példányt rendelnek meg belőle.
    Mi az, hogy próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől? Nos, Németország 13 példányt próbált meg a saját megrendelésállományából értékesíteni

    pöcshuszár
    Bárki kiszállhatott volna a programból, mint ahogy Dél-Afrika ki is szállt a pénztelenség miatt.
    Dél-Afrika még benne se volt, amikor Olaszország például kiszállt. Viszont a későbbi megrendelésállomány újratárgyalása a mai napig tüske az Airbus és például a Német kormány között.

    pöcshuszár
    Ha akkora bukó lenne az A400M akkor sorban mondanák vissza a megrendeléseket.
    Gondolom tisztában vagy vele, mi a kötbér fogalma. Amennyire tudom, a németek is visszamondták volna, de ugye akkor fizethettek volna egy rakat pénzt az Airbusnak a felmondott gépek után... Ezért jött az az ötletük, hogy akkor átveszik a gépeket, és megpróbálják értékesíteni őket. Ami nem sikerült...

    pöcshuszár
    A németek sem véletlenül nem adták el a gépeket. Jelentkező lett volna rá!
    Tényleg? Én úgy tudom nem volt. Van erre valami forrásod?
  • Cifu
    Mi az, amit a Gripen NG tud, de a Rafale F4 és az Eurofighter LTE nem?
    Azt jól értem, hogy erre megrendelés van? Mondjuk az 50M EUR az kb. a munka elkezdésére tűnik elég, de koncepció demó gép építésére talán.

    https://www.edrmagazine.eu/pas-2019...olution-lte-study-for-typhoon-platform-future

    A Rafale F4 milyen új dolgokat kap?

    Mi a hülyére butított megrendelés? Ha az eredetileg tervezettnél kevesebb példányt rendelnek meg belőle.
    Mi az, hogy próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől? Nos, Németország 13 példányt próbált meg a saját megrendelésállományából értékesíteni

    Gondolom tisztában vagy vele, mi a kötbér fogalma. Amennyire tudom, a németek is visszamondták volna, de ugye akkor fizethettek volna egy rakat pénzt az Airbusnak a felmondott gépek után... Ezért jött az az ötletük, hogy akkor átveszik a gépeket, és megpróbálják értékesíteni őket. Ami nem sikerült...
    Hát igen, ez elég komolyan mutatja az A400-at övező problémáknak.
  • Rotten878
    Szerintem egyáltalán nem, és ez a kisebb baj.
    Az A-7 Corsair II-re hajaz erősen (ami pedig egyike a személyes kedvenceimnek), illetve a MIG-21 a beömlőben elhelyezett radarkúpos verzióira annak a hátrányaival.
    Nézzük már meg mekkora az itt látott orrkúp, és mekkora az F-35-ön; ez a kialakítás ebben a formában eléggé behatárolja a radart befoglaló méreteket és annak teljesítményét - AESA ide vagy oda. A vevőegységek száma bizony AESA esetén is számít.
    A sorozatgyártott változatnak másfajta orra lett volna, mint az X-32-nek, nem lett volna nagy (ha lett volna bármilyen is) különbség a radar T/R számban.

    Celebra
    BAe-nek volt saját 5.generációs programja,a Replica
    ...
    Az MD JSF tervében is bent volt a BAe
    A JSF volt az a program, ahol gyakorlati tesztek is zajlottam, javíts ki, ha tévednék, de a Replica nem jutott el idáig.
    Az MD JSF terve az, amiből az X-32 lett, miután a Boeing felvásárolta az MD-t.
  • Cifu
    A sorozatgyártott változatnak másfajta orra lett volna, mint az X-32-nek, nem lett volna nagy (ha lett volna bármilyen is) különbség a radar T/R számban.
    Replica tudtommal egy modellig jutott,amivel radarmérési kisérleteket végeztek.Saab gépe meg rajzasztalig.
    Amennyire emlékszem,a tervválogatásnál még külön ott volt a Replica alapján fejlesztett gép is,amikor a két megépülésre kerülő JSF gépet kiválasztoták.Ha jol emlékszem,a helyből felszálló változat külön emelőhajtóművén bukott el.


    A JSF volt az a program, ahol gyakorlati tesztek is zajlottam, javíts ki, ha tévednék, de a Replica nem jutott el idáig.
    Az MD JSF terve az, amiből az X-32 lett, miután a Boeing felvásárolta az MD-t.
  • molnibalage
    Azt jól értem, hogy erre megrendelés van? Mondjuk az 50M EUR az kb. a munka elkezdésére tűnik elég, de koncepció demó gép építésére talán.
    Az Eurofighter LTE nagyjából "kötelező", lévén az FCAS program végeredménye 2040 előtt nem várható...

    molnibalage
    A Rafale F4 milyen új dolgokat kap?
    Két lépcsőben (2023 és 2027) kapják meg elviekben a francia Rafale B, C és M gépek, 2023-ra plusz 28, 2027-re plusz 30 új gép is jön:
    • RBE2-AESA radar
    • Javított Sisak-kijelző
    • Talios célzókonténer
    • Mica NG levegő-levegő rakéta
    • Új 1000kg-os precíziós csapásmérő fegyver, AASM (valami 'Hammer', de gondolom ez az angol fordítása a névnek)
    • SCALP integrálás
    • Javított adatkapcsolat és új műholdas adatkapcsolat
  • Cifu
    Az Eurofighter LTE nagyjából "kötelező", lévén az FCAS program végeredménye 2040 előtt nem várható...

    Két lépcsőben (2023 és 2027) kapják meg elviekben a francia Rafale B, C és M gépek, 2023-ra plusz 28, 2027-re plusz 30 új gép is jön:
    • RBE2-AESA radar
    • Javított Sisak-kijelző
    • Talios célzókonténer
    • Mica NG levegő-levegő rakéta
    • Új 1000kg-os precíziós csapásmérő fegyver, AASM (valami 'Hammer', de gondolom ez az angol fordítása a névnek)
    • SCALP integrálás
    • Javított adatkapcsolat és új műholdas adatkapcsolat
    A Meteor jön hozzá vagy sem? Mit tud majd ez?
  • molnibalage
    A Meteor jön hozzá vagy sem? Mit tud majd ez?
    Az Rafale F3R óta hadrendben van a Meteor a franciáknál...

    [​IMG]

    A Mica NG új kettős tolóerejű hajtóművet és új érzékelőket (mátrixpontos képalkotó IR illetve AESA radaros RF) jelent, de a régi Mica-val megegyező méret, tömeg és tömegközéppontal, hogy probléma nélkül lehessen a régi Mica rakéták helyére függeszteni őket.
  • Cifu
    De a másik oldalról pedig nem igaz, hogy a Saab-ot lekötötte a Gripen E/F, hiszen például közben részt vettek a Boeing-el közös T-X tenderen...
    És ezt most végiggondoltad? Én ezt írtam:
    pöcshuszár
    míg a svédek a TX-el meg a saját Gripen E-jükkel kiválóan el voltak foglalva.
    Maradjunk annyiban, hogy a SAAB 2 ekkora projekt mellé teljesen érthetően nem kapálózott még egy újabbért. Ne felejtsd el, hogy a Gripen E nagyon sokáig versenyben volt az Indiai vadászgép beszerzésen, és ott is elképesztő melót (és pénzt!!!) tettek bele a project sikerességébe.
    Cifu
    Mi az, amit a Gripen NG tud, de a Rafale F4 és az Eurofighter LTE nem?
    Háát :rolleyes: csak annyi, hogy a svédek szempontjából hazai fejlesztésű, és gyártású. ;)
    De hogy megértsd. Az olaszok és angolok éppen most vannak benne az új F-35-ös gépek gyártásában, bevezetésében. Mint ahogy a svédek a Gripen E-vel ugyan így.
    A Rafale F4, EF LTE meg max fejlesztési szinten van. Ezek továbbfejlesztések, és nem vadonat új gépek megrendelését jelentik. A svédek meg 60db vadonat új gép leszállítására szerződtek a SAAB-bal.
    Cifu
    Mi a hülyére butított megrendelés? Ha az eredetileg tervezettnél kevesebb példányt rendelnek meg belőle.
    Mi az, hogy próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől? Nos, Németország 13 példányt próbált meg a saját megrendelésállományából értékesíteni
    Ez érdekes lesz! :)
    Fel tudnál sorolni 1 olyan országot (a dél-afrikaiakon kívül akik a saját anyagi nyomoruk miatt szálltak ki), aki véglegesen - tehát nem opcióra változtatott - törölt megrendelést? :rolleyes: Pedig bárki megtehette volna, szerződésszegésre hivatkozva!
    Meg szeretném kérdezni, hogy a németek végül is eladták a gépeket?
    Mennyi is volt a BW GDP arányos költségvetése, amikor felmerült a gépek eladása? Ha jól összeadom, akkor több mint 6Mrd EUR-val ígértek azóta többet a 2020-as védelmi kiadásokra, és szerintem nem ez lesz a végső szám! Ez több mint amit a cseh, a szlovák, és a magyar kormány EGGYÜTTVÉVE költ védelmi kiadásokra 2019-ben! :eek: És ez a pénz még mindig csak arra elég, hogy 1-2 olyan programjukat rendbe rakják, ami már teljesen vállalhatatlan állapotba került.
    Cifu
    Dél-Afrika még benne se volt, amikor Olaszország például kiszállt. Viszont a későbbi megrendelésállomány újratárgyalása a mai napig tüske az Airbus és például a Német kormány között.
    Hivatalosan senki nem volt benne, amikor az olaszok kiszálltak. Ha az olaszok bármikor is komolyan gondolták volna a programot, akkor nem rendelnek be előtte 22db C130J-t, amiből 10db-ot 2001-re (azaz a megállapodás aláírásának évére) le is szállítottak nekik. Forrás
    Cifu
    Gondolom tisztában vagy vele, mi a kötbér fogalma. Amennyire tudom, a németek is visszamondták volna, de ugye akkor fizethettek volna egy rakat pénzt az Airbusnak a felmondott gépek után... Ezért jött az az ötletük, hogy akkor átveszik a gépeket, és megpróbálják értékesíteni őket. Ami nem sikerült...
    És te a "Hibás teljesítés" fogalmával? Többszörösen joguk és lehetőségük (hajtómű problémák, késve szállítás) lett volna csökkenteni a megrendeléseket, vagy akár lemondani a további rendeléseiket, mindenféle büntetés nélkül.
    Cifu
    Tényleg? Én úgy tudom nem volt. Van erre valami forrásod?
    Íme
    A költségeiket akarták csökkenteni. Alapvetően a BW-nek 40db gépre lenne szüksége, a minimális működéshez. Másra nem is gondolhattak az akkori védelmi kiadások mellett. A gépekre szükségük volt, és van most is, csakhogy ha eladják őket, akkor egyszeri bevételt jelent, és a szorult helyzetükre való tekintettel a konzorcium csak áron alul vette volna meg (gondolom). Ehelyett azt a megoldást választották, hogy a kecske is jól lakjon (nem csak viszi a pénzt a gépek fenntartása, hanem bevételt is jelent), meg a káposzta (és a gépek) is megmaradjon.
  • Az Airbus nyilvánosságra hozta a No.onak fejlesztett gyémánt alakú alacsony észlelhetőségű repülőgépről készült képeket és a tesztek néhány részletét.
    A fejlesztés 2007 (!!) óta tart (azzal azt hiszem nem lehet vádolni őket hogy elkapkodnák a dolgot…)
    A project eredeti neve LOUT volt (Low Observable UAV Testbed) de ezen már túlléptek és a jelenlegi fejlesztés már szoros összefüggésben van a Francia-Német FCAS projekttel
    és a képek
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ja, és annyit még elmondtak hogy a gép felülete az IR STEALTH miatt több helyen hűtött lenne, és a kormányzást hagyományos kormányfelületek helyett tolóerő vektorosnak tervezik (mindhárom tengely mentén) :eek:

Ugrás a fórum topichoz