|

Újgenerációs koncepció a britektől

Az eddigi számos útkeresés közül az eddigi legkomolyabb koncepciót mutatta be a Farnborough Air Show 2018 keretében ma délután a brit védelmi minisztérium.

AZ Egyesült Királyság 2025-ig több mint 2 milliárd fontot fordít egy újgenerációs repülőgéptípus kifejlesztésére – jelentette be július 16-án Gavin Williamson védelmi miniszter. A “Tempest” névre hallgató konstrukció fejlesztését a BAE Systems vezeti, aki a tűzvezető rendszerért és a rendszerintegrációért felelős. A fejlesztésben fő partnerként nevezték meg a Rolls-Royce hajtóműgyártót, az MBDA fegyvergyártó vállalatot, valamint az olasz Leonardo védelmi ipari óriást, utóbbira a radar, szenzorok és avionika területe jutott. Az opcionálisan ember vezette típus a tervek szerint 2035-től állhat hadrendbe, bár ez egy kissé optimista becslésnek tűnik a korábbi fejlesztési időket tekintve.

Forrás: UK DefenceJournal ,

A BAE Systems szerepe érthető, mint programvezető, ugyanis 1995 óta részt vesznek a Joint Strike Fighter programban, ráadásul az Egyesült Királyság egyedüliként 1. szintű partnernemzet, így komoly betekintést kaptak a teljes fejlesztési és tesztelési programba, rengeteg tapasztalat halmozódott fel, melyet a saját projektjük során kamatoztathatnak.

A mostani bejelentés némiképp meglepő is, ugyanis alig egy hónapja szállingóztak kósza hírek egy esetleges svéd-brit közös fejlesztéssel kapcsolatban, de a Saab (egyelőre?) nem került említésre a mostani bejelentés során, bár nem zárható ki, hogy később csatlakoznak a csapathoz. Ugyancsak nem közösködik a britekkel Franciaország és Németország sem, akik saját közös projekten dolgoznak egy ideje, de a britek őket is szívesen látnák a soraikban.


Szerkesztői megjegyzés:
A bejelentés során a “következő generációs” kifejezést használták, amely nem feltétlenül egyenlő a sokak által (köztük az oroszok által is szívesen hangoztatott) “hatodik generációs” jelzővel, hivatalosan nem jelölték 6. generációsnak a típust, így a HTKA.hu esetében szembe megyünk a médiában sok helyen tapasztalt trenddel és mi még nem predesztináljuk annak, amíg maga a kategória meghatározásra nem kerül.

Képek és videó a bemutatóról:

Forrás: UK DefenceJournal ,

Forrás: UK DefenceJournal ,

Forrás: UK DefenceJournal ,

Forrás: UK DefenceJournal ,

Forrás: UK DefenceJournal ,

Fórum hozzászólások

  • Lehet hogy vannak, de ismerve (szintén) ezt az európai szellemet. Inkább a fejlesztésekbe ölt pénzeken vásároljunk F-35 et. Tudom hogy most az európai ipar ellen beszélek. De ami "nem megy" azt egyenlőre ne erőltessük. (Nem mintha nem tudnánk fejleszteni gyártani, de a bürokrácia és az ezer felé való megfelelési kényszer továbbá ezer felé való ágazás stb.....)
  • Az 5. gen gép helyett a meglévő Eurofighter/rafale típusokon kellene dolgozni, akár 5 gen elektronikával. A lopakodást meg a belső fegyverteret leszámítva minden mást ki lehet belőlük hozni. Közben pedig szép lassan apránként tolni az 5 gen fejlesztést KÖZÖSEN a modernizált EF és rafaleokon integrált, addigra bevált elektronikai, fegyverzeti és egyéb elemek át honosításával. Így meg lenne a technológiai folyamatosság, de fentartható áron.
  • borisz
    Azt viszont nem igazán engedheti meg magának Európa, hogy ezen a téren is teljesen és végérvényesen lemaradjon. Bár, mintha az EFA sem lenne befejezve még mindig...
    Már sok éve lemaradtak... Ott van kb mindenkinek az F35, mi a töknek ez az angol valami? Ráadásul sokmindent kivontak, spórolás miatt, akkor majd erre lesz pénzük, vicc :D
  • Én láttam Fb-ban a Tempest-et. Kicsit távolabbról nézve, kis gondolkodással nézve, ott a francia-brit tervezet (Airbus+Dassault?) kooperációban, és erre itt van ez a másik. Az európai piacon 5-600 darab eladható - ha optimistán számolom, mert az F-35-öt szolgálatba állító országok nagy része nem fogja rendszeresíteni. Erre kell hasonló értékű befektetéssel az új repülőgépet kifejleszteni, tehát a bekerülési költség sokkal drágább, mint a 4000+ darabban gyártású F-35-nél. Ez elviszi a darabárat és a szupport költségeket is. Ráadásul minek is kell az BAe-nak 5.gen repülőgép? Az F-35-nek is komoly beszállítói. Emlékezzünk rá, hogy ott az olaszoknak is a Cameri F-35 összeszerelő és nagyjavító üzem.. Szóval brit és olasz állami források erősen korlátozottak. Én az egész koncepciót kerékkötőnek látom egy újabb 5 vagy 5+ generációs euró harci gép kifejlesztésével szemben, és így ismét csak a források központosítása helyett szétfolyik az pénz, és markába röhög az tengerentúli konkurenica.
    Ez konteo, de egyértelmű, hogy francia-német-svéd-spanyol közreműködéssel, és Airbus+Dassault-Saab tengely mentén kéne egy összeurópai gépet fejleszteni, lehetséges brit és olasz beszállítással. Olyan nincs, hogy USA 5.gen + EUR 5+ gen harci gép egy flottában, mert a csillagos égig érne a költségvetés.
  • kelepisti
    Én láttam Fb-ban a Tempest-et. Kicsit távolabbról nézve, kis gondolkodással nézve, ott a francia-brit tervezet (Airbus+Dassault?) kooperációban, és erre itt van ez a másik. Az európai piacon 5-600 darab eladható - ha optimistán számolom, mert az F-35-öt szolgálatba állító országok nagy része nem fogja rendszeresíteni. Erre kell hasonló értékű befektetéssel az új repülőgépet kifejleszteni, tehát a bekerülési költség sokkal drágább, mint a 4000+ darabban gyártású F-35-nél. Ez elviszi a darabárat és a szupport költségeket is. Ráadásul minek is kell az BAe-nak 5.gen repülőgép? Az F-35-nek is komoly beszállítói. Emlékezzünk rá, hogy ott az olaszoknak is a Cameri F-35 összeszerelő és nagyjavító üzem.. Szóval brit és olasz állami források erősen korlátozottak. Én az egész koncepciót kerékkötőnek látom egy újabb 5 vagy 5+ generációs euró harci gép kifejlesztésével szemben, és így ismét csak a források központosítása helyett szétfolyik az pénz, és markába röhög az tengerentúli konkurenica.
    Ez konteo, de egyértelmű, hogy francia-német-svéd-spanyol közreműködéssel, és Airbus+Dassault-Saab tengely mentén kéne egy összeurópai gépet fejleszteni, lehetséges brit és olasz beszállítással. Olyan nincs, hogy USA 5.gen + EUR 5+ gen harci gép egy flottában, mert a csillagos égig érne a költségvetés.
    Hát ugy haditechnikánál nem feltétlenül az elsődleges szempont a profit maximalizálás... Viszont -ahogy többen is írták- az teljesen egetverő ...ság, hogy -jelenleg- 2 országnál több nem fogna össze EU-ban egy közös gép fejlesztésére, viszont tervből meg egyre többet csinálnak.
  • kelepisti
    Én láttam Fb-ban a Tempest-et. Kicsit távolabbról nézve, kis gondolkodással nézve, ott a francia-brit tervezet (Airbus+Dassault?) kooperációban, és erre itt van ez a másik. Az európai piacon 5-600 darab eladható - ha optimistán számolom, mert az F-35-öt szolgálatba állító országok nagy része nem fogja rendszeresíteni.
    Akkor hogy számoltad ezt ki? Mert EF-ből nem gyártottak le ennyit összesen és azok még tovább fognak szolgálni...

    • Az angoloknál is Tornado váltója az EF T3B és nem az F-35B. Az F-35B megoldja a stealth komponenst. A vicc az, hogy a RAF jelenlegi mérete és büdzséje mellett 0 db Tempestre van forrása.
    • Franciáknál a Rafit még gyártják és szolgál még vagy 20+ évig az első gép is.
    • A poszt KGST országokban Gripen van még alsó hangon 10-15 évig.
    • Lengyelek = USA ---> F-35 lesz.
    • Spanyoloknál van EF.
    • Svédeg Gripen NG.
    • Belenlux államok és Norvégia F-35.
    • Olaszok F-35.
    • Törökök F-35.
    • Görögországnak nincs pénze egy ideig...
    • Maradt Németország, akik meg Fr-GER gépet akarnak. Portugália van még a listán.
    Én egyelőre csak pislogok, hogy ez a Tempest micsoda. Eddig blöffnek tűnik, realitásnak nem.
  • Lehet, hogy hülyeség... De nem lehet, hogy így módon akarnak bekapcsolódni a fr.-német fejleszésbe? "Hahó, mi is itt vagyunk... Érdekelnek egy ilyen fejlesztés, és kiváló maketteket tudunk csinálni hozzá."
  • zotyek78
    Lehet, hogy hülyeség... De nem lehet, hogy így módon akarnak bekapcsolódni a fr.-német fejleszésbe? "Hahó, mi is itt vagyunk... Érdekelnek egy ilyen fejlesztés, és kiváló maketteket tudunk csinálni hozzá."
    Ennek jelzésére olcsóbb megoldás egy hivatalos email küldése igen magas szintről...
  • molnibalage
    Ennek jelzésére olcsóbb megoldás egy hivatalos email küldése igen magas szintről...
    Az ok, de ez pedig még mindig "csak" egy makett és sokkal inkább tárgyalási alap, mint egy "minket is érdekel" email... Pl. "itt van, ennyire komolyan gondoljuk" (...) "lehetünk konkurencia vagy partner".
  • molnibalage
    Akkor hogy számoltad ezt ki? Mert EF-ből nem gyártottak le ennyit összesen és azok még tovább fognak szolgálni...

    Úgy számoltam ki, hogy az Eurofighertből eddig cca. 624 darabot gyártottak le, és még van némi megrendelés. Ennél nagyobb kereslet nincs egy összeeurópai harcászati 5+ gen harci repülőgépre. (Az EF nem EU eladásai talán fedeznék a Francia igényeket.
    Te viszont helyesen mutattál rá, hogy addig még nem repülik ki az EF / Rafale /Griff gépeket, tehát HA egyetlen EUR taktikai staelth-ot fejlesztetnének sem lenne több igény, de még annyi sincs. Mondjuk cca 10-15 év lenne a fejlesztés akármelyikre (Német-francia, vagy Tempest)..
    Ja láttunk már szép MockUp-pt mako-nak hívták és elvileg összeurópai gyakorló gép lett volna..
  • kelepisti
    Úgy számoltam ki, hogy az Eurofighertből eddig cca. 624 darabot gyártottak le, és még van némi megrendelés. Ennél nagyobb kereslet nincs egy összeeurópai harcászati 5+ gen harci repülőgépre. (Az EF nem EU eladásai talán fedeznék a Francia igényeket.
    Te viszont helyesen mutattál rá, hogy addig még nem repülik ki az EF / Rafale /Griff gépeket, tehát HA egyetlen EUR taktikai staelth-ot fejlesztetnének sem lenne több igény, de még annyi sincs. Mondjuk cca 10-15 év lenne a fejlesztés akármelyikre (Német-francia, vagy Tempest)..
    Ja láttunk már szép MockUp-pt mako-nak hívták és elvileg összeurópai gyakorló gép lett volna..
    Nem itt a baj. A fenti EF mennyiség nagy része kizárja azt, hogy az köv. 20 évben azokat leváltsák, tehát azok mellé gyártás az igen brutális védelmi költségvetés növelést tételez fel. Ezt is lehet, csak ezt valahogy kimaradt a nagy lelkesedésből. Ha nem "mellé" vételről van szó, akkor kb. 100 db Tempestre sincs még hurráoptimistán sem igény.

    Az európai NATO államom meg a Tornado üzemeltetőket leszámítva a hh vége óta egytípusos csúcskat gépes légierő felé mozdultak el, csak átmenet idejére van két típus.

    F-4KWS + EF
    Rafi + M2K
    Tornado GR.4 + EF
    Torado IDS + EF

    De Benelux államok, Portugália, Norvégia egytípusos légierők. Spanyolország kakukktojás, mert Hornet és EF is van. A görög légierő meg mix, de attól még F-16 "fejnehéz". (Így fejből.)
  • molnibalage
    Nem itt a baj. A fenti EF mennyiség nagy része kizárja azt, hogy az köv. 20 évben azokat leváltsák, tehát azok mellé gyártás az igen brutális védelmi költségvetés növelést tételez fel.
    Ha most rögtön nekiállnak egy zsír új és "jövőbe mutató" típusnak, az 20 évnél hamarabb nem is nagyon érné el a "Full Operational Capability"-t, vagyis úgy 2038-2040-ről beszélhetünk. Egyébként szerintem nem lenne hülyeség belevágni, csak persze ésszel. A "6. generáció", mint olyan, minden bizonnyal nem fog olyan élesen elkülönülni a mostani 5. gentől, mint amennyire az 5. generációsok a 4. generációsoktól. Szóval ezzel az elméleti géppel lehetne akár "lőni" a 6. generációs marketingnevű kategóriába is.
  • 6 genreációs?

    És csak a jenki 6 gen gép fromája az igazi függőleges vezérsíkok nélkül .
    Szerintem a 6 gen gépkenél alapkövetelmény lesz a függőleges vezérsíkok elhagyása ,remélem ezt fogja követni mindenki
    [​IMG]
  • https://www.defensenews.com/industr...-fighter-jet-is-stuck-in-the-bickering-phase/

    Egy kis politika, egy kis Európa. Mindenféle konkrétum nélkül a hír inkább bulvár jellegű, minthogy komoly dolgokról számolna be, de mégis olyan európai. A francia-német megállapodás mélyebb részleteibe menne bele, de lényegében nincs mibe, egyelőre a munkamegosztás tervezete van csak az asztalon (és úgy néz ki, lesz még mit tárgyalni). Ami számomra érdekes, hogy 2040-re akarnak előállni a közös fejlesztésű géppel ami az Eurofightert és a Rafalet egyaránt váltaná.
  • https://www.t-online.de/nachrichten...kreich-kampfjet-der-zukunft-wird-geplant.html

    Lassan körvonalazódik a közös német-francia vadászrepülőgép program ("Future Combat Air System" (FCAS) ), minden estre animációból nincs hiány. A hajtóművet közösen fogja fejleszteni a francia Safran ( Gennevilliers) és a német MTU (München). A tervezett rendszeresítés kezdete 2040.
    Megemlítették még a leendő egységes harckocsi projektet is, mely "Main Ground Combat System" (MGCS) néven fut.
  • wankel
    https://www.t-online.de/nachrichten...kreich-kampfjet-der-zukunft-wird-geplant.html

    Lassan körvonalazódik a közös német-francia vadászrepülőgép program ("Future Combat Air System" (FCAS) ), minden estre animációból nincs hiány. A hajtóművet közösen fogja fejleszteni a francia Safran ( Gennevilliers) és a német MTU (München). A tervezett rendszeresítés kezdete 2040.
    Megemlítették még a leendő egységes harckocsi projektet is, mely "Main Ground Combat System" (MGCS) néven fut.
    Qrvára csatlakozni kéne Mo.nak is mindkettő projekthez.... :) azért a Brittek megint elmennek a f@szba a különc anyjukcsáját, megint 2 ugyanolyan projektet futtatnak az EUban, kidobva pár milliárd EURt. Mondjuk Brexit után azt csinálnak amit akarnak. Aztán meglátjuk mi lesz 28 nappal később... :)
  • wankel
    https://www.t-online.de/nachrichten...kreich-kampfjet-der-zukunft-wird-geplant.html

    Lassan körvonalazódik a közös német-francia vadászrepülőgép program ("Future Combat Air System" (FCAS) ), minden estre animációból nincs hiány. A hajtóművet közösen fogja fejleszteni a francia Safran ( Gennevilliers) és a német MTU (München). A tervezett rendszeresítés kezdete 2040.
    Megemlítették még a leendő egységes harckocsi projektet is, mely "Main Ground Combat System" (MGCS) néven fut.
    Mondjuk Európa szerintem akkor járna a legjobban ha az fcas-t a franciák az Mgcs-t meg a németek fejlesztenék.:D
  • speziale
    Mondjuk Európa szerintem akkor járna a legjobban ha az fcas-t a franciák az Mgcs-t meg a németek fejlesztenék.:D
    A Mennyország az, ahol az angolok a rendőrök, a franciák a szakácsok, a németek a technikusok, az olaszok a szeretők és az egészet a svájciak szervezik.
    A Pokol az, ahol a németek a rendőrök, az angolok a szakácsok, a franciák a technikusok, a svájciak a szeretők és az egészet az olaszok szervezik.:D

Ugrás a fórum topichoz