|

Újgenerációs koncepció a britektől

Az eddigi számos útkeresés közül az eddigi legkomolyabb koncepciót mutatta be a Farnborough Air Show 2018 keretében ma délután a brit védelmi minisztérium.

AZ Egyesült Királyság 2025-ig több mint 2 milliárd fontot fordít egy újgenerációs repülőgéptípus kifejlesztésére – jelentette be július 16-án Gavin Williamson védelmi miniszter. A “Tempest” névre hallgató konstrukció fejlesztését a BAE Systems vezeti, aki a tűzvezető rendszerért és a rendszerintegrációért felelős. A fejlesztésben fő partnerként nevezték meg a Rolls-Royce hajtóműgyártót, az MBDA fegyvergyártó vállalatot, valamint az olasz Leonardo védelmi ipari óriást, utóbbira a radar, szenzorok és avionika területe jutott. Az opcionálisan ember vezette típus a tervek szerint 2035-től állhat hadrendbe, bár ez egy kissé optimista becslésnek tűnik a korábbi fejlesztési időket tekintve.

Forrás: UK DefenceJournal ,

A BAE Systems szerepe érthető, mint programvezető, ugyanis 1995 óta részt vesznek a Joint Strike Fighter programban, ráadásul az Egyesült Királyság egyedüliként 1. szintű partnernemzet, így komoly betekintést kaptak a teljes fejlesztési és tesztelési programba, rengeteg tapasztalat halmozódott fel, melyet a saját projektjük során kamatoztathatnak.

A mostani bejelentés némiképp meglepő is, ugyanis alig egy hónapja szállingóztak kósza hírek egy esetleges svéd-brit közös fejlesztéssel kapcsolatban, de a Saab (egyelőre?) nem került említésre a mostani bejelentés során, bár nem zárható ki, hogy később csatlakoznak a csapathoz. Ugyancsak nem közösködik a britekkel Franciaország és Németország sem, akik saját közös projekten dolgoznak egy ideje, de a britek őket is szívesen látnák a soraikban.


Szerkesztői megjegyzés:
A bejelentés során a “következő generációs” kifejezést használták, amely nem feltétlenül egyenlő a sokak által (köztük az oroszok által is szívesen hangoztatott) “hatodik generációs” jelzővel, hivatalosan nem jelölték 6. generációsnak a típust, így a HTKA.hu esetében szembe megyünk a médiában sok helyen tapasztalt trenddel és mi még nem predesztináljuk annak, amíg maga a kategória meghatározásra nem kerül.

Képek és videó a bemutatóról:

Forrás: UK DefenceJournal ,

Forrás: UK DefenceJournal ,

Forrás: UK DefenceJournal ,

Forrás: UK DefenceJournal ,

Forrás: UK DefenceJournal ,

Fórum hozzászólások

  • angelsoul
    Hát a fülem nem kéne?
    Gyogyó már, hogy bolog-boldogtalan csinálja ezeket a 5th. meg 6th. gen gép terveket, mintha nem látnák a csúcs fejlesztők is mit szenvednek a F-35-el, hogy valóban harcképes fegyverrendszer legyen. Merthogy ennyi kis gyártó ilyen álmához nincs meg a nemzetközi (hidegháborús szintű) helyzet, az tény. És nem is lesz, vagyis senki nem fogja ezt finanszírozni (főleg az UK ezzel, most hogy jön a "Brexit utáni szárnyalás").
    Az oroszokon is szoktam kacagni, hogy nagyot akarnak - de aztán eszembe jut Európa és kitör belőlem a röhögés... (nem technológiai, hanem agyatlan döntésmechanizmus oldalról)
    Kell egy európai összefogásban épülő sokadik generációs vadászgép, mert az nem állapot hogy no. 1 gazdaság de az önálló védelmi képesség a nullához közelít, pedig mind a pénz mind a szaktudás megvan hozzá.

    Az más kérdés, hogy az ilyen Páneurópai védelmi projekteket kevésbé a röhejes káosz szintjén kellene megvalósítani, mint ahogy eddig tették.
  • Kurfürst
    Kell egy európai összefogásban épülő sokadik generációs vadászgép, mert az nem állapot hogy no. 1 gazdaság de az önálló védelmi képesség a nullához közelít, pedig mind a pénz mind a szaktudás megvan hozzá.

    Az más kérdés, hogy az ilyen Páneurópai védelmi projekteket kevésbé a röhejes káosz szintjén kellene megvalósítani, mint ahogy eddig tették.
    Na igen, de megint mindegyik a csúcsnak akar nekiesni, a pilótás harci gépnek - UK is csinálna egyet, meg a németek/franciák vezette Airbus is.
    Ahelyett, hogy mondjuk az UK nekiesne a drónoknak meg az RR mondjuk a pilótás gép hajtóművének, a kontinens meg a nagy gépnek, megint fix, hogy eljátszák a Rafale-Eurofighter mókát. (ami nagyon nagy falat, még a DARPA sem várja el az NGADtól, hogy full kész legyen a kívánt időpontra).
    Ha nem tudnak megegyezni, hogy ki mit csináljon, marad ez, a sok saját fegyverrendszer iszonyat áron kis számban.
    Ez az UK gép is ennek egy újabb tagja.
  • Azt hittem már semmi sem tud meglepni. Tévedtem. Esztelen pénzszórás lesz ez így a köbön a nagy semmire 20+ év késéssel. Megy ez...
  • molnibalage
    Azt hittem már semmi sem tud meglepni. Tévedtem. Esztelen pénzszórás lesz ez így a köbön a nagy semmire 20+ év késéssel. Megy ez...
    Mondjuk ezzel nagyon egyetértek...Ha belegondolunk, hogy most lefektetik mit várnak el a géptől, minek kell várhatóan megfelelnie, mire mindent kifejlesztenek, és csak protóban gyártásra kerül...hát, iszonyatos pénz, meg pénz...és ugye "mások" sem lesznek tétlenek...

    Szerintem ebből nem lesz semmi...
  • arcas
    Mondjuk ezzel nagyon egyetértek...Ha belegondolunk, hogy most lefektetik mit várnak el a géptől, minek kell várhatóan megfelelnie, mire mindent kifejlesztenek, és csak protóban gyártásra kerül...hát, iszonyatos pénz, meg pénz...és ugye "mások" sem lesznek tétlenek...

    Szerintem ebből nem lesz semmi...
    Azt viszont nem igazán engedheti meg magának Európa, hogy ezen a téren is teljesen és végérvényesen lemaradjon. Bár, mintha az EFA sem lenne befejezve még mindig...
  • [​IMG]
    Nem csak a Tempest tűnik távolinak, hanem a hozzá elképzelt fegyverrendszerek is egyenlőre még a jővő "zenéi".
  • Egy kicsit off, de bemutatja a viszonyokat. Jelenleg egy 65000 köbméteres ammóniatartállyal szenvedek.
    - Német tervezés,
    - Belgiumban épül fel,
    - bolgár, horvát alvállalkozó,
    - magyar, román, lengyel, orosz, stb melósok
    - ír QA/QC manager
    - Németországban ücsörgō projektvezetés

    Van 500 tonna acél, betonozás, cölöpök, rajzok, specifikáció és harmonizált, EU-s szabványok... Ezt nem lehet gördékenyen megcsinálni, akkor hogyan akarnak repülōt csinálni, amiben kapásból ott a nemzeti pöcsméregetés. Nagyon drukkolok egy közös európai gépnek, de nem hordok rózsaszín szemüveget...
  • ozymandias
    Egy kicsit off, de bemutatja a viszonyokat. Jelenleg egy 65000 köbméteres ammóniatartállyal szenvedek.
    - Német tervezés,
    - Belgiumban épül fel,
    - bolgár, horvát alvállalkozó,
    - magyar, román, lengyel, orosz, stb melósok
    - ír QA/QC manager
    - Németországban ücsörgō projektvezetés

    Van 500 tonna acél, betonozás, cölöpök, rajzok, specifikáció és harmonizált, EU-s szabványok... Ezt nem lehet gördékenyen megcsinálni, akkor hogyan akarnak repülōt csinálni, amiben kapásból ott a nemzeti pöcsméregetés. Nagyon drukkolok egy közös európai gépnek, de nem hordok rózsaszín szemüveget...
    Ha az F-35 program szétterülését nézed azért vannak hasonlóságok.
  • Lehet hogy vannak, de ismerve (szintén) ezt az európai szellemet. Inkább a fejlesztésekbe ölt pénzeken vásároljunk F-35 et. Tudom hogy most az európai ipar ellen beszélek. De ami "nem megy" azt egyenlőre ne erőltessük. (Nem mintha nem tudnánk fejleszteni gyártani, de a bürokrácia és az ezer felé való megfelelési kényszer továbbá ezer felé való ágazás stb.....)
  • Az 5. gen gép helyett a meglévő Eurofighter/rafale típusokon kellene dolgozni, akár 5 gen elektronikával. A lopakodást meg a belső fegyverteret leszámítva minden mást ki lehet belőlük hozni. Közben pedig szép lassan apránként tolni az 5 gen fejlesztést KÖZÖSEN a modernizált EF és rafaleokon integrált, addigra bevált elektronikai, fegyverzeti és egyéb elemek át honosításával. Így meg lenne a technológiai folyamatosság, de fentartható áron.
  • borisz
    Azt viszont nem igazán engedheti meg magának Európa, hogy ezen a téren is teljesen és végérvényesen lemaradjon. Bár, mintha az EFA sem lenne befejezve még mindig...
    Már sok éve lemaradtak... Ott van kb mindenkinek az F35, mi a töknek ez az angol valami? Ráadásul sokmindent kivontak, spórolás miatt, akkor majd erre lesz pénzük, vicc :D
  • Én láttam Fb-ban a Tempest-et. Kicsit távolabbról nézve, kis gondolkodással nézve, ott a francia-brit tervezet (Airbus+Dassault?) kooperációban, és erre itt van ez a másik. Az európai piacon 5-600 darab eladható - ha optimistán számolom, mert az F-35-öt szolgálatba állító országok nagy része nem fogja rendszeresíteni. Erre kell hasonló értékű befektetéssel az új repülőgépet kifejleszteni, tehát a bekerülési költség sokkal drágább, mint a 4000+ darabban gyártású F-35-nél. Ez elviszi a darabárat és a szupport költségeket is. Ráadásul minek is kell az BAe-nak 5.gen repülőgép? Az F-35-nek is komoly beszállítói. Emlékezzünk rá, hogy ott az olaszoknak is a Cameri F-35 összeszerelő és nagyjavító üzem.. Szóval brit és olasz állami források erősen korlátozottak. Én az egész koncepciót kerékkötőnek látom egy újabb 5 vagy 5+ generációs euró harci gép kifejlesztésével szemben, és így ismét csak a források központosítása helyett szétfolyik az pénz, és markába röhög az tengerentúli konkurenica.
    Ez konteo, de egyértelmű, hogy francia-német-svéd-spanyol közreműködéssel, és Airbus+Dassault-Saab tengely mentén kéne egy összeurópai gépet fejleszteni, lehetséges brit és olasz beszállítással. Olyan nincs, hogy USA 5.gen + EUR 5+ gen harci gép egy flottában, mert a csillagos égig érne a költségvetés.
  • kelepisti
    Én láttam Fb-ban a Tempest-et. Kicsit távolabbról nézve, kis gondolkodással nézve, ott a francia-brit tervezet (Airbus+Dassault?) kooperációban, és erre itt van ez a másik. Az európai piacon 5-600 darab eladható - ha optimistán számolom, mert az F-35-öt szolgálatba állító országok nagy része nem fogja rendszeresíteni. Erre kell hasonló értékű befektetéssel az új repülőgépet kifejleszteni, tehát a bekerülési költség sokkal drágább, mint a 4000+ darabban gyártású F-35-nél. Ez elviszi a darabárat és a szupport költségeket is. Ráadásul minek is kell az BAe-nak 5.gen repülőgép? Az F-35-nek is komoly beszállítói. Emlékezzünk rá, hogy ott az olaszoknak is a Cameri F-35 összeszerelő és nagyjavító üzem.. Szóval brit és olasz állami források erősen korlátozottak. Én az egész koncepciót kerékkötőnek látom egy újabb 5 vagy 5+ generációs euró harci gép kifejlesztésével szemben, és így ismét csak a források központosítása helyett szétfolyik az pénz, és markába röhög az tengerentúli konkurenica.
    Ez konteo, de egyértelmű, hogy francia-német-svéd-spanyol közreműködéssel, és Airbus+Dassault-Saab tengely mentén kéne egy összeurópai gépet fejleszteni, lehetséges brit és olasz beszállítással. Olyan nincs, hogy USA 5.gen + EUR 5+ gen harci gép egy flottában, mert a csillagos égig érne a költségvetés.
    Hát ugy haditechnikánál nem feltétlenül az elsődleges szempont a profit maximalizálás... Viszont -ahogy többen is írták- az teljesen egetverő ...ság, hogy -jelenleg- 2 országnál több nem fogna össze EU-ban egy közös gép fejlesztésére, viszont tervből meg egyre többet csinálnak.
  • kelepisti
    Én láttam Fb-ban a Tempest-et. Kicsit távolabbról nézve, kis gondolkodással nézve, ott a francia-brit tervezet (Airbus+Dassault?) kooperációban, és erre itt van ez a másik. Az európai piacon 5-600 darab eladható - ha optimistán számolom, mert az F-35-öt szolgálatba állító országok nagy része nem fogja rendszeresíteni.
    Akkor hogy számoltad ezt ki? Mert EF-ből nem gyártottak le ennyit összesen és azok még tovább fognak szolgálni...

    • Az angoloknál is Tornado váltója az EF T3B és nem az F-35B. Az F-35B megoldja a stealth komponenst. A vicc az, hogy a RAF jelenlegi mérete és büdzséje mellett 0 db Tempestre van forrása.
    • Franciáknál a Rafit még gyártják és szolgál még vagy 20+ évig az első gép is.
    • A poszt KGST országokban Gripen van még alsó hangon 10-15 évig.
    • Lengyelek = USA ---> F-35 lesz.
    • Spanyoloknál van EF.
    • Svédeg Gripen NG.
    • Belenlux államok és Norvégia F-35.
    • Olaszok F-35.
    • Törökök F-35.
    • Görögországnak nincs pénze egy ideig...
    • Maradt Németország, akik meg Fr-GER gépet akarnak. Portugália van még a listán.
    Én egyelőre csak pislogok, hogy ez a Tempest micsoda. Eddig blöffnek tűnik, realitásnak nem.
  • Lehet, hogy hülyeség... De nem lehet, hogy így módon akarnak bekapcsolódni a fr.-német fejleszésbe? "Hahó, mi is itt vagyunk... Érdekelnek egy ilyen fejlesztés, és kiváló maketteket tudunk csinálni hozzá."
  • zotyek78
    Lehet, hogy hülyeség... De nem lehet, hogy így módon akarnak bekapcsolódni a fr.-német fejleszésbe? "Hahó, mi is itt vagyunk... Érdekelnek egy ilyen fejlesztés, és kiváló maketteket tudunk csinálni hozzá."
    Ennek jelzésére olcsóbb megoldás egy hivatalos email küldése igen magas szintről...
  • molnibalage
    Ennek jelzésére olcsóbb megoldás egy hivatalos email küldése igen magas szintről...
    Az ok, de ez pedig még mindig "csak" egy makett és sokkal inkább tárgyalási alap, mint egy "minket is érdekel" email... Pl. "itt van, ennyire komolyan gondoljuk" (...) "lehetünk konkurencia vagy partner".
  • molnibalage
    Akkor hogy számoltad ezt ki? Mert EF-ből nem gyártottak le ennyit összesen és azok még tovább fognak szolgálni...

    Úgy számoltam ki, hogy az Eurofighertből eddig cca. 624 darabot gyártottak le, és még van némi megrendelés. Ennél nagyobb kereslet nincs egy összeeurópai harcászati 5+ gen harci repülőgépre. (Az EF nem EU eladásai talán fedeznék a Francia igényeket.
    Te viszont helyesen mutattál rá, hogy addig még nem repülik ki az EF / Rafale /Griff gépeket, tehát HA egyetlen EUR taktikai staelth-ot fejlesztetnének sem lenne több igény, de még annyi sincs. Mondjuk cca 10-15 év lenne a fejlesztés akármelyikre (Német-francia, vagy Tempest)..
    Ja láttunk már szép MockUp-pt mako-nak hívták és elvileg összeurópai gyakorló gép lett volna..
  • kelepisti
    Úgy számoltam ki, hogy az Eurofighertből eddig cca. 624 darabot gyártottak le, és még van némi megrendelés. Ennél nagyobb kereslet nincs egy összeeurópai harcászati 5+ gen harci repülőgépre. (Az EF nem EU eladásai talán fedeznék a Francia igényeket.
    Te viszont helyesen mutattál rá, hogy addig még nem repülik ki az EF / Rafale /Griff gépeket, tehát HA egyetlen EUR taktikai staelth-ot fejlesztetnének sem lenne több igény, de még annyi sincs. Mondjuk cca 10-15 év lenne a fejlesztés akármelyikre (Német-francia, vagy Tempest)..
    Ja láttunk már szép MockUp-pt mako-nak hívták és elvileg összeurópai gyakorló gép lett volna..
    Nem itt a baj. A fenti EF mennyiség nagy része kizárja azt, hogy az köv. 20 évben azokat leváltsák, tehát azok mellé gyártás az igen brutális védelmi költségvetés növelést tételez fel. Ezt is lehet, csak ezt valahogy kimaradt a nagy lelkesedésből. Ha nem "mellé" vételről van szó, akkor kb. 100 db Tempestre sincs még hurráoptimistán sem igény.

    Az európai NATO államom meg a Tornado üzemeltetőket leszámítva a hh vége óta egytípusos csúcskat gépes légierő felé mozdultak el, csak átmenet idejére van két típus.

    F-4KWS + EF
    Rafi + M2K
    Tornado GR.4 + EF
    Torado IDS + EF

    De Benelux államok, Portugália, Norvégia egytípusos légierők. Spanyolország kakukktojás, mert Hornet és EF is van. A görög légierő meg mix, de attól még F-16 "fejnehéz". (Így fejből.)
  • molnibalage
    Nem itt a baj. A fenti EF mennyiség nagy része kizárja azt, hogy az köv. 20 évben azokat leváltsák, tehát azok mellé gyártás az igen brutális védelmi költségvetés növelést tételez fel.
    Ha most rögtön nekiállnak egy zsír új és "jövőbe mutató" típusnak, az 20 évnél hamarabb nem is nagyon érné el a "Full Operational Capability"-t, vagyis úgy 2038-2040-ről beszélhetünk. Egyébként szerintem nem lenne hülyeség belevágni, csak persze ésszel. A "6. generáció", mint olyan, minden bizonnyal nem fog olyan élesen elkülönülni a mostani 5. gentől, mint amennyire az 5. generációsok a 4. generációsoktól. Szóval ezzel az elméleti géppel lehetne akár "lőni" a 6. generációs marketingnevű kategóriába is.

Ugrás a fórum topichoz