HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Pozitív fejlemény látott napvilágot az RQ-4 Global Hawk programjával kapcsolatban. A pilóta nélküli felderítőnek már évekkel ezelőtt le kellett volna váltania az előd U-2S típust, ám erre mind a mai napig nem került sor. Ennek fejében jól jönnek a pozitív hírek a program számára, mint a mostani: egy, a programhoz közel álló forrás szerint az elmúlt 3 évben több mint 50 százalékkal csökkent a típus repülési óráinak költsége. Míg 2010-ben 40 600 dollárba került a típus minden egyes levegőben töltött órája, addig ez a szám 2013-ban 18 900 zöldhasúra csökkent. A csökkenés jelentős része a repült órák számának növekedésével természetesen jár együtt, hisz az összegbe beleszámolják a kiszolgálóeszközök, tárolókonténerek, stb. árát, amikre viszont csak egyszer kell befektetni az üzemeltetés kezdetén. A csökkenés viszont abban az esetben is jelentős, ha a logisztika árát nem számítjuk, hisz így egy repült óra 25 000 zöldhasúba került 2010-ben, ma pedig „mindössze” 11 000-be. A légierő idáig nem kommentálta a hírt, így az adatok hitelessége garantált.
—
Ha már a Global Hawk-nál tartunk meg kell említeni, hogy a típuscsalád a hónap elején érte el 100 000. levegőben töltött óráját. Ennek legnagyobb részét az Amerikai Légierő RQ-4-esei gyűjtötték össze, körülbelül 88 000 órát, míg a fennmaradó rész a NASA hasonló gépei, a német kérésre fejlesztett, majd később törölt program gyermekének számító Euro Hawk, valamint a haditengerészeti MQ-4C Triton repülési naplójába lett feljegyezve.
—
Megérkezett Seattle-be a közös NATO flotta első felújításra váró E-3 AWACS légtérellenőrzője. A következő hónapban kezdődő modernizálás során felújítják a gép avionikáját, hasonlóan az USAF gépeihez, ezzel egységesítve a szövetség légtérirányító flottáját. Az átalakítás teljes költsége 368 millió dollár, ebbe már az USAF gépeinek modernizálásának költségei is benne vannak.
Mindössze 5 és fél évvel a szerződés megkötése után hivatalosan is bevethetővé vált a Thai Királyi Légierő JAS-39 Gripen flottája. A felek még 2008 februárjában egyeztek meg 12 JAS-39C/D Gripen és 2 SAAB 340 Erieye vásárlásáról, az azóta eltelt időben először 6 példányra csökkentették a vadászbombázók számát, majd visszatértek az eredeti darabmennyiséghez.
Néhány éven belül szolgálatba állhat Kína első repülőgép hordozója, a Liaoning, jelentette ki a Kínai Haditengerészet vezetője, Wu Shengli admirális egy Washingtonban tartott katonai találkozón. A hajó a következő években a jövendőbeli legénység minél alaposabb kiképzését szolgálja majd, utána pedig egy hosszabb kiértékelést végeznek az addig összegyűlt tapasztalatokból. Ha minden a terveik szerint halad, ezek után gond nélkül szolgálatba állhat a hajó fedélzetén J-15-ös vadászokkal.
—
A DARPA végrehajtotta az új generációs hajók elleni LRASM rakéta első légi tesztjét. Erre idén márciusban kaptak megrendelést a Pentagontól, majd ez alatt a rövid idő alatt sikerült eljutni az első tesztindításig, melyre augusztus 27-én kerítettek sort. A fegyvert a Lockheed Martin fejleszti, az AGM-159 JASSM-ER alapjain. A cél egy olyan, elektronikai zavarástól függetlenül működőképes fegyver létrehozása, mely képes áthatolni az orosz és kínai rakétavédelmi rendszerrel felszerelt hajók légvédelmén.
Néhány hete írtunk az F-35 Lightning II-re is 2020 után bevezetésre kerülő Next Generation Jammer zavarórendszerről, most pedig újabb, az 5. generációs vadászbombázó önvédelmének javítását célzó programról számolhatunk be. A Northrop Grumman kapta a feladatot egy új Directed Infrared Countermeasures (Dircm – infravörös önirányítás rakétákat zavaró) rendszer kifejlesztésére az F-35 számára. A cégen belül a program Threat Nullification Nullification Defensive Resource (ThNDR) néven fut, a feladatot egy lézeres eszközzel oldják meg, mely forgatható kupolába kerül. A Northrop Grumman-nak már jelentős tapasztalata gyűlt össze ezen a téren, hisz nagyobb gépekhez és helikopterekhez már 3000 készletet leszállítottak. A ThNDR azonban jelentősen különbözik a korábbi fejlesztésektől, mérete jelentősen, ráadásul a „lopakodó” körülményeknek is meg kell felelnie a kialakításának, ennek ellenére erősebb lézernyalábot tud majd kibocsátani. A rendszert teljes mértékben integrálják a DAS körkörös lefedettséget biztosító kamerahálózatba. Egy vadászbombázó két berendezést kap majd, egyet a törzs tetejére, egyet pedig az aljára, így minimális manőverezéssel biztosítható a körkörös lefedettség.
A rendszert úgy fejlesztik, hogy más vadászbombázókra is felszerelhető legyen, a tesztelését pedig még az év vége előtt megkezdené a gyártó.
Az amerikai helikoptergyártók lassan, de biztosan készülnek terveikkel a JMR/FVL tenderre, mely során az amerikai haderők egy közös platformmal cserélnék le a jelenleg hadrendben álló helikoptereik nagyobbik részét. A hatalmas rendeléssel csábító beszerzésnek ennek ellenére mindössze két pályázója maradt, a Boeing-Sikorsky páros a tolólégcsavaros S-97 Raider-el, valamint a Bell a V-280 Valor-ral. Utóbbi cég kapott most egy „kis” segítséget, mégpedig a Lockheed Martin és mérnökgárdája személyében. A két cég a másik pályázó csapathoz hasonlóan kooperációban indul a tenderen, így próbálva növelni győzelmi esélyeiket, hogy mekkora sikerrel, az csak évek múlva derül ki.
A Lockheed Martin és a Northrop Grumman közös leányvállalata, a LONGBOW Limited Liability Company megrendelést kapott Longbow tűzvezető radarok gyártására a Dél-Koreai Köztársasából. Az FMS (Foreign Military Sales) programon keresztülvezető üzlet 6 radarrendszer leszállításáról szól a hozzájuk tartozó pótalkatrészekkel, kiszolgáló berendezésekkel és logisztikai támogatással együtt. Az üzlet értéke 51 millió zöldhasú, a megrendeléssel Dél-Korea a 10. külföldi megrendelője az AH-64 Apache harci helikopterek képességét jelentősen bővítő rendszernek.
—
18 millió dollárért egy új gyártású UH-1Y elkészítésére kapott megrendelést a Bell Helicopter. A forgószárnyas az Amerikai Haditengerészet állományába kerül majd 2015 decemberében.
—