|

Brit helikopteres hírek, a Merlinek és Chinookok háza tájáról

Az AgustaWestland sajtóközleménye szerint a cég ünnepélyes keretek között átadta az első öt AW101 Merlin HM Mk2 helikoptert a brit Királyi Haditengerészet alárendeltségébe tartozó Tengerészeti Légierő (Fleet Air Arm – FAA) számára. Az öt forgószárnyas a 824. század állományába került, melynek elsődleges feladata a többi üzemeltető egység számára a hajózóállomány kiképzése, ami mellett szükség esetén tengeralattjáró-elhárító feladatokat is elláthatnak. Az FAA összes, Merlint üzemeltető százada (összesen négy van) ugyanott, Culdroseban állomásozik, így a kadétoknak a 824. századnál elvégzett tréning után nem kell messzire költözniük.

A Királyi Haditengerészet eddig a Merlin HM Mk1 verzióját használta, melynek harminc példányát modernizáltatják HM Mk2 szintre. A munkát, mely az AgustaWestland Yeovilban található létesítményében zajlik, a gyártó mellett fő partnerként a Lockheed Martin végzi. Az FAA tervei szerint az első HM Mk2-esek 2014 nyarán szolgálatba állhatnak, mind a 30 darabot pedig 2015-re adja át az AgustaWestland. A modernizáció során a helikopterek „glass-cockpit” pilótafülkét kapnak, melyben több nagy felbontású digitális kijelző is helyet kap, illetve továbbfejlesztik az avionikát is, ami elsősorban a tengeralattjáró-elhárító szerepkörhöz nélkülözhetetlen célfelderítő rendszerek cseréjét jelenti, de integrálásra kerülnek új kommunikációs és adatátviteli eszközök is.

AW101 Merlin HM Mk1

AW101 Merlin ,

Szintén az Egyesült Királysághoz kapcsolódó helikopteres hír, hogy a Boeing várhatóan még az idei év vége előtt leszállítja az első CH-47 Chinook HC6 nehéz szállító helikoptert a Királyi Légierő (Royal Air Force – RAF) számára. Ezt a RIAT 2013 repülőnap során Chuck Dabundo, a Boeing CH-47 programjának ügyvezető alelnöke jelentette be, így egészen biztosan vehető, főleg annak fényében, hogy a cégre nem jellemzőek a késések. Az első két példányt egyébként az átadás előtt berepülési programnak vetik alá Arizonában és a NAS Patuxent River haditengerészeti légitámaszponton, míg a harmadikkal az elektromos rendszerek vizsgálatát végzik, ez utóbbi munkálatok a földön folynak.

A brit védelmi tárca még 2011-ben rendelt meg 14 Chinook HC6 helikoptert a Boeingtől 1 milliárd font értékben, mivel elégtelennek ítélték meg a nehéz szállító kapacitást. A RAF egyébként jelenleg 46 HC2, HC2A és HC3 változatú CH-47-essel rendelkezik, így az HC6-osok érkezésével 60 darabosra növekszik Chinook-flottájuk. A britek számára készülő CH-47-esek kicsit különböznek amerikai testvéreiktől, ebből fakad a típusjelzés változása is. A 14 új helikoptert egyébként a RAF a jelenleg alkalmazott legmodernebb verzió szintjének megfelelően rendelte meg, és a poros, sivatagi, nagy tengerszint feletti magasságú bevetésekhez specializált rendszerekkel szereltette fel őket.