Újból repülnek a kivik egykori vasmadarai

Ismert lehet, hogy 2001-ben az akkori új-zélandi kormány a haderőn belülről mutatkozó ellenzést figyelmen kívül hagyva lefegyverezte légierejét: kivonta az akkor hadrendben álló 17-17 Douglas A-4K Skyhawk és Aermacchi MB-339CB gépét, ezzel egy tollvonással szüntetve meg a harci képességeket és a sugárhajtóműves gépeken történő kiképzés lehetőséget. Természetesen ezzel párhuzamosan az F-16 beszerzés is visszamondásra került.

A gépeket az elmúlt évtized folyamán sikertelenül próbálták értékesíteni: jelentkező még csak-csak akadt, de végül sohasem realizálódott az üzlet. 2010-2011 fordulójának környékén felvetődött, hogy az MB-339-eseket esetleg reaktiválni kéne, ám gyorsan kiderült, hogy ez nem tűnik megoldható mutatványnak a hajtóművek miatt, így ezek is eladósorban maradtak végül.

2012 nyarán végre csak sikerült nyélbe ütniük 2 sikeres üzletet is, elkelt a 8 gépre zsugorodott A-4K és 9 vasmadarat számláló MB-339CB géppark. A vevő mindkét esetben a floridai székhelyű Draken International volt. A szolgáltatásait az Egyesült Államok fegyveres erőinek kínáló vállalat mindössze potom 7,9 millió dollárért jutott hozzá a 8 Skyhawk-hoz, melyek újból repképessé tételét 2013 elejére tették.

Nos, ez az amerikai és a típust egykoron ápoló új-zélandi műszakiak közös munkájának eredményeként nagyjából sikerült is, lévén nemrégiben a magasba emelkedett az első rendberakott ex-kivis A-4K és 2 MB-339-es is repül már.

A Draken vezérigazgatója – a Skyhwak-ra civil pilótaként amúgy kiképzést kapott – Jared Isaacman elmondása szerint az elsőként felkészített Skyhawk a múlt héten, míg az első két MB-339CB cirka 2 héttel ezelőtt repült először az új tulajdonosának színeiben.

Egykori új-zélandi A-4K Skyhwak és 2 MB-339CB kötelékben - immáron a Draken színeiben.

Egykori új-zélandi A-4K Skyhwak és 2 MB-339CB kötelékben – immáron a Draken színeiben. ,

Isaacman elmondta, hogy az első Skyhawk levegőbe emelkedése bizony kettős érzelmeket keltett sokakban, hiszen már nem új-zélandi színekben tette ezt, de legalább újra repképes, aktív ténykedésre kész gépként láthatták viszont.

A Draken tervei szerint a tempó havi 1 Skyhwak és 2 MB-339CB repképessé tétele lesz a továbbiakban.

A 3 gép hivatalos publikus bemutatkozás amúgy a hétrn zajló floridai SUN ‘n FUN International Fly-In & Expo esemény keretiben zajlik majd. Elvileg pont a mai napon – amit amúgy Royal New Zealand Air Force Heritage Day megnevezéssel az új-zélandiaknak dedikáltak.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

HMNZS Aotearoa

HMNZS Aotearoa

HTKA Hírhalom 2019. 6. hét

HTKA Hírhalom 2019. 6. hét

HTKA Hírhalom 2018. 51. hét

HTKA Hírhalom 2018. 51. hét

HTKA Hírhalom 2018. 33. hét

HTKA Hírhalom 2018. 33. hét