|

Újból repülnek a kivik egykori vasmadarai

Ismert lehet, hogy 2001-ben az akkori új-zélandi kormány a haderőn belülről mutatkozó ellenzést figyelmen kívül hagyva lefegyverezte légierejét: kivonta az akkor hadrendben álló 17-17 Douglas A-4K Skyhawk és Aermacchi MB-339CB gépét, ezzel egy tollvonással szüntetve meg a harci képességeket és a sugárhajtóműves gépeken történő kiképzés lehetőséget. Természetesen ezzel párhuzamosan az F-16 beszerzés is visszamondásra került.

A gépeket az elmúlt évtized folyamán sikertelenül próbálták értékesíteni: jelentkező még csak-csak akadt, de végül sohasem realizálódott az üzlet. 2010-2011 fordulójának környékén felvetődött, hogy az MB-339-eseket esetleg reaktiválni kéne, ám gyorsan kiderült, hogy ez nem tűnik megoldható mutatványnak a hajtóművek miatt, így ezek is eladósorban maradtak végül.

2012 nyarán végre csak sikerült nyélbe ütniük 2 sikeres üzletet is, elkelt a 8 gépre zsugorodott A-4K és 9 vasmadarat számláló MB-339CB géppark. A vevő mindkét esetben a floridai székhelyű Draken International volt. A szolgáltatásait az Egyesült Államok fegyveres erőinek kínáló vállalat mindössze potom 7,9 millió dollárért jutott hozzá a 8 Skyhawk-hoz, melyek újból repképessé tételét 2013 elejére tették.

Nos, ez az amerikai és a típust egykoron ápoló új-zélandi műszakiak közös munkájának eredményeként nagyjából sikerült is, lévén nemrégiben a magasba emelkedett az első rendberakott ex-kivis A-4K és 2 MB-339-es is repül már.

A Draken vezérigazgatója – a Skyhwak-ra civil pilótaként amúgy kiképzést kapott – Jared Isaacman elmondása szerint az elsőként felkészített Skyhawk a múlt héten, míg az első két MB-339CB cirka 2 héttel ezelőtt repült először az új tulajdonosának színeiben.

Egykori új-zélandi A-4K Skyhwak és 2 MB-339CB kötelékben - immáron a Draken színeiben.

Egykori új-zélandi A-4K Skyhwak és 2 MB-339CB kötelékben – immáron a Draken színeiben. ,

Isaacman elmondta, hogy az első Skyhawk levegőbe emelkedése bizony kettős érzelmeket keltett sokakban, hiszen már nem új-zélandi színekben tette ezt, de legalább újra repképes, aktív ténykedésre kész gépként láthatták viszont.

A Draken tervei szerint a tempó havi 1 Skyhwak és 2 MB-339CB repképessé tétele lesz a továbbiakban.

A 3 gép hivatalos publikus bemutatkozás amúgy a hétrn zajló floridai SUN ‘n FUN International Fly-In & Expo esemény keretiben zajlik majd. Elvileg pont a mai napon – amit amúgy Royal New Zealand Air Force Heritage Day megnevezéssel az új-zélandiaknak dedikáltak.

3 hozzászólás “Újból repülnek a kivik egykori vasmadarai”

  1. Köszi!!!
    Bár a linkelt oldalon sem derül ki, hogy honnan szedik a hiányzó alkatrészeket és a tartalék motort. /Melyhez a Kivik a gyártól sem tudtak hozzájutni./ Igaz, utángyártatni bármit lehet, csillagászati áron…!
    Köszönöm, ha valaki tudja a megoldást!