|

Szárnyaszegettek maradnak a kivis MB-339-esek

Új-Zéland vezetése a haderőn belülről érkező ellenzés ellenére 2001-ben úgymond lefegyverezte légierejét: kivonta az akkor hadrendben álló 17-17 Douglas A-4K Skyhawk és Aermacchi MB-339CB gépet, ezzel egy tollvonással szüntetve meg a harci képességeket és a sugárhajtóműves gépeken történő kiképzés lehetőséget. Természetesen az F-16 beszerzés is visszamondásra került ezzel párhuzamosan.

Tavaly novemberében Új-Zéland védelmi minisztere, Wayne Mapp utalgatott arra, hogy szeretnék ismételten a levegőben látni az Aermacchi gépeket és pár héten belül bejelentés érkezik ezzel kapcsolatban.

RNZAF MB-339CB kötelék

RNZAF MB-339CB kötelék – az új-zélandiak 18 gépet rendszeresítettek a típusból, melyből 1 veszett oda | RNZAF ,

Január 7-ig igen nagy csöndben telt az a „pár” hét, most azonban megtörtént a negatív fejlemény hivatalos bejelentése: a védelmi minisztérium elismerte, hogy a cirka egy évtizede kivont kiképzőgépek már várhatóan sohasem emelkedhetnek a magasba, lévén az 1991-2001 között üzemeltetett típusban található Rolls-Royce Viper (680-43) hajtóművekre a gyártó állítólagosan már nem nyújt támogatást. (Az eredetileg az Armstrong Siddeley által kifejlesztett Viper hajtóműcsalád 2001-ben ünnepelte megszületésének 50. évfordulóját.)

RNZAF MB-339CB

Az MB-339CB a modernizált Skyhawkokhoz hasonkóan alkalmas volt AIM-9L és AGM-65 hordozására | RNZAF ,

Wayne Mapp elmondása szerint a gépek sorsa várhatóan alkatrészre bontás, illetve múzeumoknak adományozás lesz. Ehhez hasonlóan még nincs eldöntve az sem, hogy a RNZAF pilóták képzésének magasabb lépcsői esetleg a szoros szövetséges, Ausztrália segítségével történjen-e.

A kivik alapkiképzésre jelenleg a rendelkezésre álló 12 db PAC CT/4 Airtrainert, a következő lépcsőhöz pedig a 6 db Beechcraft King Air B200 gépüket használják. Ezen szóban forgó merevszárnyasok mellett az Új-Zélandi Királyi Légierő csak nagyvasakkal, konkrétan antarktiszi kalandokra átépített B757-esekkel, modernizálás alatt álló C-130-asokkal és P-3 Orionokkal rendelkezik.

RNZAF PAC CT-4E Airtrainer

RNZAF PAC CT-4E Airtrainer | Forrás ,

5 hozzászólás “Szárnyaszegettek maradnak a kivis MB-339-esek”

  1. Egyetértek molnival. Egy ~4 milliós, mindenkitől távol lévő, kis ország, ami pl. ásványkincsekben szegény. Nagyon nincs szüksége komoly(abb) védelemre. Ha meg netán vkivel lenne összeakaszkodnának, gondolom az Auszikra számíthatnak, tudtommal jó (és sok) az együttműködés köztük.

  2. Légierejük valóban le lett építve a szállítási feladatokra. A szomszédokkal érvényben lévő erős (védelmi) szövetség miatt ez nem akkora gond azért – persze hozzátéve, hogy a szép tájakon kívül nem is nagyon van ott miért csetepatézni, én is úgy tudom.

    A kis haditengerészetüket modernizálták OPV, IPV és szállító vonalon az elmúlt pár évben. Az sokkal lényegesebb esetükben szvsz.

    A kisebb-nagyobb régiós szerepvállalásaikat meg jól el tudják látni a meglévő légierő/navy kombóval is.