Ahogy arról korábban beszámoltunk, Izrael használt Sikorsky CH-53 Sea Stallion típusú szállítóhelikoptereket szerzett be az Amerikai Egyesült Államoktól. Nos, a gépek megérkeztek új otthonukba.
Az 5 alkatrészbázisként használandó gép Arizonából Houstonba történő átszállítását trélereken végezték, ahol óceánjáró teherhajókra rakodták az alkatrészekkel együtt. Az Izraeli Légierő által kiadott sajtóanyag szerint a forgószárnyasok a közelmúltban megérkeztek Izraelbe, ahol a Tel Nof támaszpontra kerültek a 22. Karbantartó Egységhez.
Az Izraeli Légierő 23 darab repülőképes CH-53-essel rendelkezik, melyek közül 18 darabot CH-53 2000 szabványúra korszerűsítettek, míg 5 példányt Yasur 2025 típusú forgószárnyast faragtak új elektronikus hadviselési rendszerek és műholdas kommunikációs berendezések segítségével.
Az izraeli vezetés jelenleg nem rendelkezik a típusváltáshoz szükséges “felesleges” összeggel, emiatt akár el is húzódhat a döntés, de a légierő illetékesei figyelmeztettek, hogy 3-4 éven belül meg kell hozni a döntést, különben a Sikorsky CH-53D ‘Sea Stallion’ helikopterek kirepülik a sárkányukból az utolsó repült órákat is.
Ajánlatok már vannak a váltótípusra, a Sikorsky a CH-53 jelenleg fejlesztés alatt áll a típus legújabb verzióját, a CH-53K ‘Super Stallion’-t ajánlja, mely talán legesélyesebb a győzelemre. Emellett a Boeing egy CH-47G jelzésű masinával próbálja elnyerni az izraeliek szívét, mely inkább a V-22 Osprey felé húzna.
Tudom, hogy sok vitát szült anno (indulatot is), de a végére itt a pont: Izrael bocsánatot kért Törökországtól…
(hogy milyen árért cserébe, azt Obama tudja csak :) )
http://hvg.hu/vilag/20130322_Izrael_bocsanatot_kert_Torokorszagtol
Ügyes húzás volt, hisz olcsón jutottak alkatrészekhez, mellyel időt nyertek!
Osprey-t egy ideig úgysem kapnának, mert abból az USA-nak sincs elég. Mely ráadásul drága és megbízhatatlan – bár ez majd minden új gépre jellemző…!!!