|

LCS-el indulna a Lockheed Martin a thai fregatt tenderen

Jelenleg úgy tűnik, hogy a Thai Királyi Haditengerészet számára végre összejöhet a komolyabb harcértékű felszíni egységeinek gyarapítása. Konkrétan az anyagiak hiánya miatt már több mint egy évtizede halogatott fregatt beszerzésre kell gondolni, melyre a kormány a gazdasági helyzet javulása, illetve a védelmi igények miatt még tavaly ősszel hagyott jóvá 30 milliárd thai baht / 1 milliárd dollár nagyságú keretet.

Ezen pénzmagból 2 csúcskategóriás fregatt beszerzését kell realizálni, ám hogy mely nemzet portékája lesz a befutó, azt egyelőre még nem tudni. Egyes korábbi értesülések szerint a haditengerészet európai szállítót preferál ezen szóba jöhető hajógyárak korábbi teljesítményei okán.

Ettől függetlenül a napokban elérhetővé vállt információk szerint az amerikai óriásvállalat a Lockheed Martin is fontolgatja, hogy a thai ajánlattételi megkeresésre megméretteti magát – természetesen mivel mással is tenné ezt, mint a Marinette Marine-nal közös gyermekükkel, a „LEGO-jellegű” Freedom-osztályú LCS-el.

USS Freedom

Vágta közben a USS Freedom 2010 februárjában | ,

A Lockheed Martin régióért felelős egyik vezető illetékese elmondta, hogy a thai beszerzésre úgy tekintenek, mint ugródeszka a régióbeli térnyeréshez.

A bethesdaiaknak ugyanakkor ezen híranyag szerzőjének véleménye szerint egyáltalán nem lesz könnyű dolga, hiszen a jelenleg még sok problémával küzdő és részben kapcsolódó programtörlések miatt nem is túl combos defenzív/offenzív képességekkel bíró Freedom-osztályuk várhatóan igen erős konkurenciával kell megmérkőzzön, lévén az ezen hajókategóriában magabiztosan az amerikaiak előtt járó nagy európai hajógyárak mellett a hadihajó vonalon is egyre erősödő dél-koreaiak is érdekeltek a thai beszerzésben.

Európai vonalon a németek a ThyssenKrupp Marine Systems sikeres MEKO hajócsaládjával, a spanyolok a Navantia AEGIS fregattjaival, a hollandok a Sigma hajócsaláddal, míg a franciák a jelenlegi egyik csúcskategóriát képviselő FREMM fregattokkal úszhatnak be a képbe.

A szóban forgó délkelet-ázsiai térségben az említett hajógyárak közül a hollandok már elég jó pozícióban vannak, lévén Indonézia a Sigma hajócsalád korvett és fregatt változataiból is vásárolt és Vietnam is igen komoly érdeklődést mutat a korvett változat iránt. A Damen Schelde a Thai Királyi Haditengerészet számára amúgy első kézből is ismert, lévén 2008-ban állt szolgálatba egy holland – thai koprodukcióban (helyi építéssel) megvalósult hidrográfiai kutatóhajó a haderőnem részére.

A Damen Schelde 3 Sigma fregattot épített Marokkónak - a harmadikat tavaly szeptemberben állították hadrendbe. | Fotó: Damen Schelde

A kereskedelmi hajóépítés jelenlegi királyának számító és védelmi vonalon is egyre erősebben pecsenyét sütögető Dél-Korea részéről a Daewoo csapott le a lehetőségre: tavaly mutatták be a Bangkokban megrendezett Defense & Security 2012 kiállításon és vásáron a Thales-hez kötődő elektronikával vastagon megrakott, DW 3000H nevezetű koncepciójuk makettjét.

A DW 3000H jelölésű fregatt makettje | Fotó: 7seas

Egy 3 000 tonnás, csökkentett észlelhetőségű fregattról van szó, mely bár többfeladatú, realizálódása esetén elsődleges erőssége a tengeralattjárók elleni hadviselés lenne. A prezentált fregatt természetesen rendelkezne légi célpontok elleni képességekkel, melyet 8 VLS cella szolgálna ki – ezekbe vélhetően a Raytheon RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile kerülne. A maketten az 1 db helikopter befogadására alkalmas helikopterhangár és a leárnyékolt kémények közötti területen jól látszanak azon indítók, melyek a felszíni hajók elleni képességet – Harpoon – biztosítanák.