Az USAF részéről senki sem beszél nyilvánosan az F-22 Raptor leváltásáról, de a védelmi ipar képviselői és a szakújságírók érthető módon foglalkoznak ez ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel.
A szeptemberben összeült AFA (Air Force Association) ülésén érdekes előadásokkal és koncepciókkal találkozhattak a jelenlevők. Az F-22 Raptor utódjául szánt, 6. generációs típusról már oldalunkon is több ízben esett szó.
A Boeing által bemutatott, F-X jelzésű, kéthajtóműves koncepció nélkülözi a függőleges vezérsíkokat, míg a Northrop Grumman gépe a vízszintes vezérsíkokat is. Utóbbi esetében már a bemutatott képanyagon hagy hangsúlyt kapott az ember vezette és az operátorok által irányított harcigépek együttműködése.
A Boeing alacsony észlelhetőségű gépekkel foglalkozó híres/hírhedt részlege, a Phantom Works illetékesei emellett egy másik koncepciót is bemutattak: a T-X tenderre szánt, új, többfeladatú kiképzőgépet. Az egyhajtóműves típuson a KAI és a Lockheed Martin által közösen kifejlesztett T-50 Golden Eagle stílusjegyei köszönnek vissza, ám az ATC (Advenced Training Concept) néven emlegetett masina az YF-23-ason is alkalmazott, kifelé dőlő ikervezérsíkokat kapott.
A Northrop Grumman sem érkezett újdonság nélkül, egy szuperszonikus csapásmérésre szánt bombázót ábrázoló képpel izgatták a jelenlevők és az Olvasók fantáziáját.
Bár kicsi az esélye, hogy a bemutatott koncepciók mindegyike megvalósul, annyi biztos, hogy az AFA segítségével betekintést nyerhettünk a védelmi ipar jövőképébe, mely az alacsony észlelhetőség, a hálózatközpontú hadviselés és a szuperszonikus sebesség triója köré épül.