A közelmúlt líbiai hadműveletei kapcsán kapott nagyobb reflektorfényt azon képesség Nagy-Britannia és Franciaország kapcsán, hogy a szárazföldi erők állományába tartozó harci helikopterek a haditengerészetek helikopter-hordozóiról felszállva hajtottak végre bevetéseket Moamer el-Kaddhafi diktátor kormányerői ellen. Ezzel egyrészt terheket vettek le a merev szárnyú repülőgépeket üzemeltetők válláról (valamint a britek részben betömték a repülőgép-hordozóról üzemeltethető csapásmérő repülőgépek kivonásával megjelent űrt), másrészt pedig gyors és hathatós segítséget nyújthattak a felkelőknek, olyat, amilyet más módon nem tudtak volna. Minden bizonnyal ezek a tapasztalatok is közre játszhattak abban, hogy más országokban is megjelent az igény arra, hogy harci helikoptereiket képessé tegyék tengerészeti felszíni egységekről való üzemelésre.
Hírünk apropóját az adja, hogy az olasz szárazföldi erők parancsnoksága szerződést írt alá a haditengerészettel arra vonatkozóan, hogy az előbbi által üzemeltetett Agusta A129CBT Mangusta harci helikoptereket a közeljövőben az olasz hadihajókról is harcba küldhetik majd. Ez természetesen hosszas előkészületeket igényel, mind logisztikailag, mind pedig technikailag, hiszen egy eredendően szárazföldi alkalmazásra tervezett forgószárnyason több változtatást kell eszközölni ahhoz, hogy egy hajóról is bevethető legyen (elég csak a sós levegő jelentette, fokozottabb korrózió elleni védelemre gondolni).
A projektet egyébként egy központi kezdeményezés keretében bonyolítják majd, melynek célja, hogy kibővítsék a haderőnemek közötti együttműködést és átjárhatóságot. A tervek szerint a haditengerészet néhány kiválasztott helikopter-pilótája kiképzést kapna az A129-re, így ők lehetnek az elsők, akik tesztelik a típussal a le- és felszállást helikopter- és repülőgép-hordozók fedélzetén. Ha pedig ez megvolt, akkor fordul a kocka, mivel tudásukat átadják majd a hadsereg hajózóinak. A cél az, hogy a jövőben mind a 60, rendszerben álló olasz A129-es képes legyen bevetéseket teljesíteni hajókról is, amihez a későbbiekben a megfelelő kiszolgáló-személyzetet is biztosítani fogják a hordozók fedélzetén.
Kiváncsi lennék, hogy csak a Cavour-t, Giuseppe Garibaldi-t (hordozók)
esetleg a San Giorgio, San Marco, San Giusto partraszálló dokkhajót vagy a rombolókat, fregattokat, is érinti?
Elég „humoros” lenne egy fregatt az egyszem mongúzzal…
Hol és mikor készült a fotó?
Mostanaban kezd divat lenni hogy szarazfoldi tamado koptereket hadihajora telepitenek. Ez a trend ha csak rovidtavu alkalmi beveteseket jelent akkor mukodhet ( sot ) de ha hosszabb tavra gondoljak a dolgot. Akar csak honapos idotavlatban akkor mar komoly problemakkal fognak szembenezni.
A tenger az nem szarazfold .
A korrozio ( nem csak a sarkanyszerkezet de az elektromos elektronikus rendszerekben is ) az egyik fo problema. A masik pedig hogy alapvetoen ezek a zarazfoldi szitakotok csak szarazfoldi csapasmeresre alkalmasak. Hadintegereszeti hasznalatra gyakorlatilag alkalmatlanok. Az az ha miattuk levesznek par helit (ASUW ASW ) heliket egy kis hordozorol akkor a hajo vedelme drasztikus modon redukalodik ami bizony visszauthet es vissza is fog elobb utobb.