|

Megnevezték a JLTV új szakszába bejutottakat

1 hete közöltünk egy kisebb összegző írást a U.S. Army JLTV programjáról, melyben a Tengerászgyalogsággal karöltve a kor igényeinek már nem megfelelő HMMWV utódját keresik. A már jó pár éve tartó program kapcsán a múlt héten az volt az álláspont, hogy egy korábbi szelektálás után pénzügyi okokból újból 6 versenyzősre duzzadt mezőnyből a korábban hangoztatottaknak megfelelően a nyár vége előtt kiválasztják a célegyenesbe jutó 3 gyártót.

Nos az illetékesek valóban sort kerítettek erre és megnevezték mely 3 pályázó léphet tovább a következő programszakaszba. A döntés alapján a Lockheed Martin vezette csapat mellett az Oshkosh és az AM General jutott a következő, 27 hónapos szakaszba, melynek részekén 12-14 hónap alatt mindhármuknak 22 prototípust kell többféle alváltozatban tesztelésre bocsátaniuk. Az eredmények alapján kerül majd megnevezésre azon gyártó, mely a későbbiekben legalább 50 000 járművet szállíthat majd az Egyesült Államok fentebb megnevezett két haderőnemének.

A Lockheed Martin vezette csapat versenyzője. Egyes vélemények szerint a végső harc az AM General és az Oshkosh között zajlik majd. ,

A soron következő szakaszra elkülönített pénzmagból az Oshkosh Defense 56 milliót, az AM General 64 milliót, míg a Lockheed Martin 66 milliót markolhat fel.

Fotó: Oshkosh Defense ,

A múlt heti írásunkban röviden kitértünk arra, hogy a JLTV program leginkább az AM General számára létfontosságú, mert bár az amerikai vállalat a HMMWV kapcsán a Pentagon egyik igen jelentős szállítója, de amolyan egytermékes vállalat, aki igencsak meg lenne lőve, ha a HMMWV utódlásából kiesne. Az AM General a JLTV korábbi szakaszában a General Dynamics-szal csapatot alkotva volt jelen, ám a program költségvetési megrendszabályozása után egyben önállóan is benevezett. És milyen jól tette, hiszen párosban kiestek.

Az új járgányt az előd gyártója szállíthatja majd? Talán. | Fotó: AM General ,

A JLTV program eddigi története kapcsán azonban nem csak az AM General lépett külön utakra (is), hanem a Navistar is így tett. A korábban a BAE Systems-szel párosban nevező vállalat szintén saját termékkel jelentkezett – és az AM Generallal szembe teljesen faképnél hagyta korábbi partnerét a BAE Systems-et. Mondhatni 20-ra lapot húztak, ám míg az AM General ászt kapott, addig a Navistar bebukta a döntést. Eltaktikázták rendesen, mert ugyan korábbi partnerük, a BAE Systems is kiesett a Valanx-szal, de ők egyben tagjai a Lockheed Martin csapatának is. A Navistar ellenben sem egyéniben, sem csapatban nem aratott babérokat.

31 hozzászólás “Megnevezték a JLTV új szakszába bejutottakat”

  1. Mikor ezeket a híreket olvasom, valahogy mindíg egy DJ-5 képe kerül a szemeim elé.

    http://cache.jalopnik.com/assets/images/12/2007/12/83_USPS_LH.jpg

    A DJ-5, az erededi Jeep 4X2 meghajtású változata volt. Felismerték, hogy rengeteg hátországi feladat van, amire a 4X4 megoldás is felesleges, bőven elég a 4X2. Erre a feladatra született meg az eredeti Jeep egy lebutított változata. Ha belegondolok, hogy ezekkel a hatalmas vasakkval fogják elvégezni azt a rengeteg apró csipi csupi feladatot is:)))

  2. Mackensen:

    Aranyos kis jármű:). Nem tudtam,hogy ő volt az „ős” jeep. Igen elég vicces,hogy ilyen tonnás állatokkal szállítsanak 1-2 doboz lőszert,papírt.:) Szóval akkor ezek szerint nincs egy könnyű szállítójárművük se? nem is terveznek ilyet rendszeresíteni? Ahogy híznak az amcsi katonák,úgy híznak a járműveik is (tudom sarkítottam:)).

  3. Mackensen:
    Már múltkor is felmerült bennem a másik cikknél, ugye azt írják leszeretnék váltani a Humvee-kat ezekkel a méretes, ámbár biztonságosabbnak tűnő dögökkel. Te meg azt emeled ki, hogy a hátországban nem biztos, hogy szükség van ekkora gépekre.
    Nem lehet, hogy a titok nyítja ott van, hogy a cikkben szereplő verdák mennek a harcba és a hátországban maradnak az első vonalból „kikopó” Humvee-k? Az M1151-es változatokban még bőven van üzemidő – ugye most is gyártásban van – mikor az említett program győztese elérhető lesz komolyabb számban, a jelenlegi HMMWV verziók még csak alig 10 évesek lesznek.

  4. Szerintem beszéljünk tonnákról, mert akkor jobban érthető, hogy mit akarok mondanki. Vannak haszongépjárművek, jelen esetben katonaiak, melyek feladata, nem elsődlegesen a harc megvívása. Szállítanak velük mindenfélét: lőszert, ennivalót, üzemanyagot, embereket stb. Mivel elvégre kamionokról beszélünk a platójukra fegyvereket is fel lehet szerelni és ha a teherbírásuk megengedi páncélozni is lehet őket. Akár harcjármúvekként is lehet őket használni, bár soha nem érik el az a szintet, mint egy a tarvezésénél arra szánt harcjármú.
    Ha amerikáról beszélünk a világháborúban háron legendás márkát találunk:
    Jeep 0,5 t, Dodge M37 1,5 t és Studebaker 2,5 t(3t). Persze követte őket a többi is, de ha amerikai háborús filmeket nézünk ezekkel biztos találkozunk.
    Az évek folyamán a típusok változtak, de a tonnaszám marad. A világon gyakorlatilag az összes hadsereg követte őket. Az oroszok is kifejlesztettek egy 0,5 t jeepet. De mi magyarok is előálltunk a Csepel 130-al, ami a Dodgenak volt a megfelelője.
    Ez az állapot egész a nyolcvanas évekig tartott, mikoris az ami köptek egy hegyeset és eldöntötték, hogy nekik nics szükségük 0,5 t kategóriára. Feladatukat átveszi majd az 1,5 tonnás. Ezt senki a világon nem követte. Az 1,5 tonnásuk mindenkinek tetszett, sokan le is másolták, de nem dobták ki a 0,5 tonnásaikat.
    Az, hogy ők harcjárműként is használni akarják ahelyett, hogy egy speciálisan erre tervezettet használjanak, az az ő dolguk.
    Az, hogy afront háta mögött milyen viszonyok uralkodnak, az esete válogatja, de kíváncsi vagyok, hogy a Dél Kóreában állomásozó csapatok mivel ügyintéznek.

  5. Mackensen:

    Értem.Azt hittem,hogy a 2. VH-s vagy azelőtti az a jeep. Fura felfogásuk,elhiszem,hogy kell a védelem de a hátországra is gondolniuk kellene,vagy ők minden szállítást teherkocsikkal oldanak meg?

    Mackensen tonnás felvetése jogos,és van is benne igazság.Lehet,hogy az amcsik utálják az 1 tonna alatti járműveket,azok nekik nem kocsik :).

  6. oroszos:

    Nagy benga állatok,ilyennek kellenek itthonra,hogy leguruljak velük a piacra.:)

    Kíváncsi lennék rá,hogy mennyi kenőpénzezés megy a háttérben a gyártók részéről,vagy itt már vegytisztán játszanak a vállalatok (amit nehezen hiszek el)? Lehet,hogy AM fog nyerni,ha a munkahelyeket is igénybe veszik (bár kétlem). Az Oshkosh-nál nincs ilyen probléma?

  7. Ha már a könnyebb szállítási feladatokra használt járművekről beszélünk.
    Volt az amcsiknak a Chevy Silverado-n alapuló pick up-juk abból mi lett?
    Anno emlékszem mikor itt voltak Taszáron az amerikaiak akkor Székesfehérváron a vasútállomáson a szerelvényünk mellett állt egy tehervonat. Volt rajta egy rakás Humvee, meg az említett pick up.
    Azt azót már nem használják?

  8. oroszos:
    A H1-et az AM General alakította ki az alap HMMWV-ből. A gyártás 98-tól a General Motors-é lett. Jött a H2 (a’la CSI:Miami), majd a „kicsi”, vagyis a H3. Aztán jött a 2008-as gazdasági balhé és úgy tudom a 2010-es GM körül sz@r helyzet óta befejezték a gyártásukat (H1 2006-ban, H2 és H3 2010-ben).
    Kínaiak akarták megvenni. Hogy lett-e belőle valami nem tudom, annyira emlékszem, hogy a GM-nek annyira nem tetszett az ötlet.

  9. Ne értsen félre senki, nem azt akarom mondani, hogy az amik páncélozatlan jeepekkel flangáljanak afganisztánban. Arra valóak azok a páncélozott nagy vasak, amiket a cikkben is látni lehet. De amerikai hadsereg nem csak afganisztánban van. Sőt jórésze nem ott van. Egy rakás feladat elvégzésére ezek a nagy kamionok feleslegesek. Való igaz, hogy egy 1,5 t vagy 3 t kamion alapján, már egy tisztességes páncélautót lehet gyártani.
    Ami a kínai hummer üzletet illeti ők a H2 vagy H3 akarták megvenni amit az amik szivesen el is adtak volna nekik, csa közbelépett a központi kormányzat és megtiltotta (talán olyasmi volt az indok, hogy nagy a csődkockázat, vagy valami ilyesmi).
    A kimondottan hadi HMMWV-t már rég eladták nekik amit ők már rendszeresítettek is.

    http://www.sinodefence.com/army/logistics/eq2050.asp

  10. Igen! Kinaiak vették meg. Ha jól emlékszem már több mint 5 éve!

    Németországban sok Amerikai bázist látni! A környékükön rengeteg a katonai jármű, és ha az ember szemfüles, jó sok helyre be is lehet látni. Nagyon ritkán láttam arra a közúton HMMWV-t. Ellenben annál többször mindenféle terepszínűre festett kistehereket. A postáért nem HMMWV-t küldenek sem az USA-ban , sem máshol. Egyszerűen vesznek x100, x1000 kistehert a civil piacról, lemázolják zöldre, és mehet! Nincs ebben semmi hókuszpókusz!

    Legutóbb, Budaörsön, 7-es főúton találkoztam 3 HMMWV-val! Az előttük haladó régi Transporter, elég mókás kis holminak nézett ki!