1 hete közöltünk egy kisebb összegző írást a U.S. Army JLTV programjáról, melyben a Tengerászgyalogsággal karöltve a kor igényeinek már nem megfelelő HMMWV utódját keresik. A már jó pár éve tartó program kapcsán a múlt héten az volt az álláspont, hogy egy korábbi szelektálás után pénzügyi okokból újból 6 versenyzősre duzzadt mezőnyből a korábban hangoztatottaknak megfelelően a nyár vége előtt kiválasztják a célegyenesbe jutó 3 gyártót.
Nos az illetékesek valóban sort kerítettek erre és megnevezték mely 3 pályázó léphet tovább a következő programszakaszba. A döntés alapján a Lockheed Martin vezette csapat mellett az Oshkosh és az AM General jutott a következő, 27 hónapos szakaszba, melynek részekén 12-14 hónap alatt mindhármuknak 22 prototípust kell többféle alváltozatban tesztelésre bocsátaniuk. Az eredmények alapján kerül majd megnevezésre azon gyártó, mely a későbbiekben legalább 50 000 járművet szállíthat majd az Egyesült Államok fentebb megnevezett két haderőnemének.
A soron következő szakaszra elkülönített pénzmagból az Oshkosh Defense 56 milliót, az AM General 64 milliót, míg a Lockheed Martin 66 milliót markolhat fel.
A múlt heti írásunkban röviden kitértünk arra, hogy a JLTV program leginkább az AM General számára létfontosságú, mert bár az amerikai vállalat a HMMWV kapcsán a Pentagon egyik igen jelentős szállítója, de amolyan egytermékes vállalat, aki igencsak meg lenne lőve, ha a HMMWV utódlásából kiesne. Az AM General a JLTV korábbi szakaszában a General Dynamics-szal csapatot alkotva volt jelen, ám a program költségvetési megrendszabályozása után egyben önállóan is benevezett. És milyen jól tette, hiszen párosban kiestek.
A JLTV program eddigi története kapcsán azonban nem csak az AM General lépett külön utakra (is), hanem a Navistar is így tett. A korábban a BAE Systems-szel párosban nevező vállalat szintén saját termékkel jelentkezett – és az AM Generallal szembe teljesen faképnél hagyta korábbi partnerét a BAE Systems-et. Mondhatni 20-ra lapot húztak, ám míg az AM General ászt kapott, addig a Navistar bebukta a döntést. Eltaktikázták rendesen, mert ugyan korábbi partnerük, a BAE Systems is kiesett a Valanx-szal, de ők egyben tagjai a Lockheed Martin csapatának is. A Navistar ellenben sem egyéniben, sem csapatban nem aratott babérokat.
Kár,hogy az Eagle nem jutott tovább,pedig szerintem nem egy rossz konstrukció.
Mikor ezeket a híreket olvasom, valahogy mindíg egy DJ-5 képe kerül a szemeim elé.
http://cache.jalopnik.com/assets/images/12/2007/12/83_USPS_LH.jpg
A DJ-5, az erededi Jeep 4X2 meghajtású változata volt. Felismerték, hogy rengeteg hátországi feladat van, amire a 4X4 megoldás is felesleges, bőven elég a 4X2. Erre a feladatra született meg az eredeti Jeep egy lebutított változata. Ha belegondolok, hogy ezekkel a hatalmas vasakkval fogják elvégezni azt a rengeteg apró csipi csupi feladatot is:)))
Mackensen:
Aranyos kis jármű:). Nem tudtam,hogy ő volt az „ős” jeep. Igen elég vicces,hogy ilyen tonnás állatokkal szállítsanak 1-2 doboz lőszert,papírt.:) Szóval akkor ezek szerint nincs egy könnyű szállítójárművük se? nem is terveznek ilyet rendszeresíteni? Ahogy híznak az amcsi katonák,úgy híznak a járműveik is (tudom sarkítottam:)).
Neeem, dehogy! Eggyáltalán nem volt „ős”. Valamikor az ötvenes években kezték el gyártani. Hogy van e valamilyen könnyű járművük? Jó kérdés, ahogy látom, mindenféle ATV-kel bohóckodnak.
Mit nekik válság!
„Van pénz szarásig.”
Én csak azt sajnálom, hogy nem lehetek a győztes beszállítója.
Nagyon sok laktanyán belüli feladatot(papírok szállítása)próbálnak elektromos járművekkel megoldani,vagy is volt egy ilyen törekvés pár éve valamelyik haderőnem részéről.
Mackensen:
Már múltkor is felmerült bennem a másik cikknél, ugye azt írják leszeretnék váltani a Humvee-kat ezekkel a méretes, ámbár biztonságosabbnak tűnő dögökkel. Te meg azt emeled ki, hogy a hátországban nem biztos, hogy szükség van ekkora gépekre.
Nem lehet, hogy a titok nyítja ott van, hogy a cikkben szereplő verdák mennek a harcba és a hátországban maradnak az első vonalból „kikopó” Humvee-k? Az M1151-es változatokban még bőven van üzemidő – ugye most is gyártásban van – mikor az említett program győztese elérhető lesz komolyabb számban, a jelenlegi HMMWV verziók még csak alig 10 évesek lesznek.
A Lockheed Martin gépcsodájának tetején füstgránátvető van?
A Lockheed Martin gépcsodájának tetején ködgránátvető van?
Nem hinném hogy étel lenne a Humveeket rendszerben tartani. Eleve kerekítési összeg, hogy fél-1-2 tonnás vassal mész azért az egy aktáért a bázis túloldalára. Szerintem.
oroszos
Nem és az Oshkoson is van.Valószínűbb,hogy valamilyen jelző rendszer ami a fenyegetés irányát hivatott jelezni.
köszi dudi!
hány darabot rendelnek? Mert ebbe bizony nem kis pénz lehet
Szerintem beszéljünk tonnákról, mert akkor jobban érthető, hogy mit akarok mondanki. Vannak haszongépjárművek, jelen esetben katonaiak, melyek feladata, nem elsődlegesen a harc megvívása. Szállítanak velük mindenfélét: lőszert, ennivalót, üzemanyagot, embereket stb. Mivel elvégre kamionokról beszélünk a platójukra fegyvereket is fel lehet szerelni és ha a teherbírásuk megengedi páncélozni is lehet őket. Akár harcjármúvekként is lehet őket használni, bár soha nem érik el az a szintet, mint egy a tarvezésénél arra szánt harcjármú.
Ha amerikáról beszélünk a világháborúban háron legendás márkát találunk:
Jeep 0,5 t, Dodge M37 1,5 t és Studebaker 2,5 t(3t). Persze követte őket a többi is, de ha amerikai háborús filmeket nézünk ezekkel biztos találkozunk.
Az évek folyamán a típusok változtak, de a tonnaszám marad. A világon gyakorlatilag az összes hadsereg követte őket. Az oroszok is kifejlesztettek egy 0,5 t jeepet. De mi magyarok is előálltunk a Csepel 130-al, ami a Dodgenak volt a megfelelője.
Ez az állapot egész a nyolcvanas évekig tartott, mikoris az ami köptek egy hegyeset és eldöntötték, hogy nekik nics szükségük 0,5 t kategóriára. Feladatukat átveszi majd az 1,5 tonnás. Ezt senki a világon nem követte. Az 1,5 tonnásuk mindenkinek tetszett, sokan le is másolták, de nem dobták ki a 0,5 tonnásaikat.
Az, hogy ők harcjárműként is használni akarják ahelyett, hogy egy speciálisan erre tervezettet használjanak, az az ő dolguk.
Az, hogy afront háta mögött milyen viszonyok uralkodnak, az esete válogatja, de kíváncsi vagyok, hogy a Dél Kóreában állomásozó csapatok mivel ügyintéznek.
Lehet hogy azért csinálnak nagyobb súlyú járműveket, mert ugye nagyobb a védettsége. És ez olyan terepen mint Afganisztán, jól jöhet, hisz bárhol lehet egy pokolgép.
Mackensen:
Értem.Azt hittem,hogy a 2. VH-s vagy azelőtti az a jeep. Fura felfogásuk,elhiszem,hogy kell a védelem de a hátországra is gondolniuk kellene,vagy ők minden szállítást teherkocsikkal oldanak meg?
Mackensen tonnás felvetése jogos,és van is benne igazság.Lehet,hogy az amcsik utálják az 1 tonna alatti járműveket,azok nekik nem kocsik :).
Valószínűleg igen minden szállítást teherautóval oldanak meg. A Humvee is tudott kis mennyiségben szállítani ezért gondolom az utód is fog tudni.
A kis idézőjeles!
Igen, lesz teherszállító változata is. A JLTV-nek 3 alváltozata lesz.
Pörgessetek bele ebbe az írásba, ott lesz a 3 változat leírása:
https://htka.hu/2010/06/21/bye-bye-humvee/
Szerintem vagy az Oshkosh fog nyerni vagy az AM General. Az Oshkosh nagyon potensnek tűnik (gyártói videó úgyhogy nyilván nem lesz valami elképzelhetetlenül rossznak beállítva) http://www.youtube.com/watch?v=s4pGu3hULBM
De az AM General mellet az szól hogy nem lenne szabad csődbe mennie mert elég sok embert foglalkoztat.
Elvileg egy ilyen harcjárműnél nem az lenne a lényeg hogy a földön tudjon maradni 4 kerékkel? Mert ezen a videón nem ez látható:
http://www.youtube.com/watch?v=7pedcs6TlPs
„C: elsősorban logisztikai feladatokra alkalmazandó változat. Hasznos terhelése ennek megfelelően a legnagyobb a három variáns közül: 5100 font (2300 kg).”
oroszos:
Nagy benga állatok,ilyennek kellenek itthonra,hogy leguruljak velük a piacra.:)
Kíváncsi lennék rá,hogy mennyi kenőpénzezés megy a háttérben a gyártók részéről,vagy itt már vegytisztán játszanak a vállalatok (amit nehezen hiszek el)? Lehet,hogy AM fog nyerni,ha a munkahelyeket is igénybe veszik (bár kétlem). Az Oshkosh-nál nincs ilyen probléma?
Az oshkosh nem 1 termékes gyártó elég a honlapjukat megnézni
http://www.oshkoshdefense.com/
Igaz. Hátha nem AM lesz,akkor nekik nagy valószínűséggel temethetnek.
Mondjuk nemtudom hogy a civil Hummer milyen viszonyba van a harctérivel. Szóval hogy az AM csinálja-e vagy civil gyártó.
Ha már a könnyebb szállítási feladatokra használt járművekről beszélünk.
Volt az amcsiknak a Chevy Silverado-n alapuló pick up-juk abból mi lett?
Anno emlékszem mikor itt voltak Taszáron az amerikaiak akkor Székesfehérváron a vasútállomáson a szerelvényünk mellett állt egy tehervonat. Volt rajta egy rakás Humvee, meg az említett pick up.
Azt azót már nem használják?
oroszos:
A H1-et az AM General alakította ki az alap HMMWV-ből. A gyártás 98-tól a General Motors-é lett. Jött a H2 (a’la CSI:Miami), majd a „kicsi”, vagyis a H3. Aztán jött a 2008-as gazdasági balhé és úgy tudom a 2010-es GM körül sz@r helyzet óta befejezték a gyártásukat (H1 2006-ban, H2 és H3 2010-ben).
Kínaiak akarták megvenni. Hogy lett-e belőle valami nem tudom, annyira emlékszem, hogy a GM-nek annyira nem tetszett az ötlet.
Ne értsen félre senki, nem azt akarom mondani, hogy az amik páncélozatlan jeepekkel flangáljanak afganisztánban. Arra valóak azok a páncélozott nagy vasak, amiket a cikkben is látni lehet. De amerikai hadsereg nem csak afganisztánban van. Sőt jórésze nem ott van. Egy rakás feladat elvégzésére ezek a nagy kamionok feleslegesek. Való igaz, hogy egy 1,5 t vagy 3 t kamion alapján, már egy tisztességes páncélautót lehet gyártani.
Ami a kínai hummer üzletet illeti ők a H2 vagy H3 akarták megvenni amit az amik szivesen el is adtak volna nekik, csa közbelépett a központi kormányzat és megtiltotta (talán olyasmi volt az indok, hogy nagy a csődkockázat, vagy valami ilyesmi).
A kimondottan hadi HMMWV-t már rég eladták nekik amit ők már rendszeresítettek is.
http://www.sinodefence.com/army/logistics/eq2050.asp
Igen! Kinaiak vették meg. Ha jól emlékszem már több mint 5 éve!
Németországban sok Amerikai bázist látni! A környékükön rengeteg a katonai jármű, és ha az ember szemfüles, jó sok helyre be is lehet látni. Nagyon ritkán láttam arra a közúton HMMWV-t. Ellenben annál többször mindenféle terepszínűre festett kistehereket. A postáért nem HMMWV-t küldenek sem az USA-ban , sem máshol. Egyszerűen vesznek x100, x1000 kistehert a civil piacról, lemázolják zöldre, és mehet! Nincs ebben semmi hókuszpókusz!
Legutóbb, Budaörsön, 7-es főúton találkoztam 3 HMMWV-val! Az előttük haladó régi Transporter, elég mókás kis holminak nézett ki!
Szerinttem is logikus, hogy ilyen megoldásnál lyukadtak ki. A következő lépés az lenne, hogy egységesítik majd a parkot és a kör kezdődik elölről :)))