|

Épül–szépül a 109-es – Szépen haladnak a helikopter felújítási munkálatai

Mint arról korábban beszámoltunk az MH Pápa Bázisrepülőtér Repülésbiztosító Századának tagjai nagy fába vágták fejszéjüket. Céljuk az egykoron az MH 87. Bakony Harcihelikopter Ezred parancsnoki épülete elé kiállított 109-es oldalszámú Mi-24D harcihelikopter – mely az alakulat megszűnésekor került Pápára – nagyjavítási szintű felújítása, azonban kizárólag csak statikus bemutatási célból, ugyanis a helikopter már régen kirepülte az össztechnikai üzemidejét.

A projekt kezdetekor 2012 májusában megtekintettük és bemutattuk a teljesen szétszedett helikoptert, melyet a század tagjai szabadidejükben „építgetnek – szépítgetnek”, ezzel is még mélyebb ismereteket és szakmai tapasztalatot szerezve munkájukhoz. Mivel egy rendszerből kivont hatástalanított helikopteren dolgoznak, így nem szükségesek különböző jogosultságok a munkálatok elvégzéséhez, ez által kitekinthetnek a katonák saját napi munkakörükből, melyben csak a helikopterek üzemeltetését, karbantartását végzik és egy olyan szintű projekten dolgozhatnak, mintha ők végeznék el az ipari nagyjavítás folyamatát (ehhez jobban szét kell bontani a helikoptert).

A gép májusban még igencsak romos állapotban volt, azonban 2012. augusztus 9-én, mikor ismét megtekintettük a munkálatokat, már a megújulás jelei mutatkoztak a „vason”.

Az elmúlt 2-3 hónap alatt egyrészt rengeteg hiányzó alkatrész került beszerzésre, másrészt pedig elkészült a helikoptervezetői és fegyverzeti operátori fülke. A fülkék teljes festésen estek át, pótolva és beépítve lettek a szükséges fedélzeti műszerek berendezések.

Ott jártunkkor is javában folytak a munkálatok, nem sokkal érkezésünk előtt fejeződött be a DUASZ jeladó tartórúdjának és a 9M17P Falanga irányított rakéta vezérlőantennájának gittelési folyamata, valamint maga a DUASZ jeladó behelyezése. Végéhez közeledik a farokrotor agyának felújítása is, a külső festése már megtörtént, jelenleg az összeszerelési munkálatai folynak. Ugyan így végleges festést kapott a Mi-24-es VR-24 típusú főreduktora, valamint alapozó festést kapott a forgószárny agy egy része és több kisebb alkatrész is.

Ugyan mindez kevésnek tűnhet és kérdezhetnénk, hogy csak ennyi készült el két hónap alatt? De azért jobban szemügyre véve a fülkéket, az alkatrészeket bizony láthatjuk, hogy mennyi berendezés, csavar, visszajelző lámpa, szigetelés stb. találhatóak meg és végiggondolva, hogy mennyi időt vehetnek el ezek szakszerű szét és összeszerelési, valamint felújítási munkálatai, láthatjuk, hogy igenis szép teljesítmény ez a pápai repülésbiztosítók kis csapatától.

A beszerzett alkatrészek között szerepel többek között négy darab UB-32-57 rakétablokk, különböző műszerek, a hatástalanítási munkálatok befejeztével pedig most már biztosan érkezik a helikopter négycsövű 9A624 típusú 12.7 mm-es géppuskája is.

A pápai repülőtérre érkeztek a helikopter eredeti dokumentációi (formulárok és passzportok) melyek tartalmazzák a Mi-24-es üzemben tartási éveinek teljes szakszerű dokumentálását, a helikopter összesen lerepült óráit, leszállásainak számait, valamint a selejtezés és végleges hatástalanítási munkálatainak időpontjait is.

A munkálatok persze még korántsem közelednek a végéhez, a hajtómű és reduktortér, valamint a rádióstér kritikán aluli állapotban van. A helikopter 2005-ös végleges hatástalanítási munkálatainak elvégzésekor a szakemberek semmit sem kíméltek és semmire sem ügyeltek. Mindenütt levágott vezetékek és a különböző tartályok feltöltésére használt fűrészpor és púrhab maradványok. Ezeket a későbbiek folyamán majd eltávolítják a pápai srácok.

A helikopterre teljes külső festés is vár még, ennek előkészítő munkálatai szeptember – október környékén kezdődnek majd el jelen állás szerint. A harcihelikopter az eredeti orosz gyári festést kapja majd.

És végül, de nem utolsó sorban egy modernizáció is beépítésre kerül a helikopterbe. A műszerek megvilágítása és a visszajelző lámpák LED-es megvilágítást kapnak, ennek tervezését és kivitelezését is a pápai szakemberek végzik majd.

Nem szabad elfeledkezni az alakulat parancsnokáról Gangler László alezredesről és a Repülésbiztosító Század parancsnokáról Gyöngyös Gábor századosról sem, hiszen az ő támogatásuk nélkül mindez nem valósulhatna meg.

További eredményes munkát és kitartást kívánunk a csapat tagjainak és ígérjük, a későbbiekben ismét ellátogatunk majd hozzájuk, hogy munkájukról hírt adhassunk.

Szerző: Balogh Ákos ; Videó: Benedek Levente
További felvételekért katt ide!

18 hozzászólás “Épül–szépül a 109-es – Szépen haladnak a helikopter felújítási munkálatai”

  1. Gratulálok a srácoknak és minden tiszteletem az övék.
    Azért járt rendesen az agya aki ezt kitalálta (több legyet egycsapásra) :D de csak így tovább ismerjék meg a gép minden egyes csavarját és szerezzenek minél több tapasztalatot rajta (nem utolsó sorba modernizáljanak rajta amit csak tudnak aprópénzből hátha később nagy haszon lesz :D)

  2. Roni:
    A cikkek nagyrészét érted is? Vagy csak a képeket nézed?

    Olvasd el az első linket és mégegyszer a jelenlegi cikket. Na, ha megvan, utána már nem dobsz be marhaságot. Köszi.

    ————-

    Gratula a készítőknek. Lesz még meló bőven, sok sikert hozzá!

  3. Ez a mai Roni hsz sztem mondjuk üti a fentit:
    „Az 1 milliós munkahely teremtés meg scifi, már csak azért is mert mi 3-man testvérek mind munka nélkül vagyunk.”

    szinte mármár „az ki van zárva mert nem tudom” kaliberü.

  4. Kettő dolgot áruljatok már el nekem:
    1. Mi öregszik el a gépben, mikor lejár az összesített repórája? A sárkánynak lesz baja vagy mi? Nem bírom felfogni…
    2.Egy katonai gépet, ami katonai területen áll, minek kell hatástalanítani?

  5. @silirusglanis

    1.) Anyagfáradás! A szerkezet elemei a repülés során különböző erőhatásoknak vannak kitéve melyek nyíró, csavaró stb. feszültségeket hoznak létre az anyagban. Ezen hatások károsítják a szerkezetet. A gyártó a fejlesztés során elvégzett tesztek alapján előre meghatározza az adott alkatrész várható élettartalmát természetesen bizonyos biztonsági tényezőt rászámolva.

    2.) Ennek több oka lehet, a tervezett felhasználás vagy az „éles” eszközöknek nem megfelelő őrzés/tárolás.

  6. @silirusglanis

    Mi öregszik el a kocsidban? Minden ami fárasztó igénybevételnek van kitéve. Egy repülő ami a napon áll nyáron / sivatagban akár 70-80 fokra is hevülhat. Aztán felmászik 12 km-re, ahol -50 fok van. Van némi hőtágulás. A gépre ható erők folyamatosan nyúzzák, nyomják a sárkányt, ahogy az autó felfüggesztését és vázát haladás közben a reakcióerők az út-felfüggesztés kapcsolaton.

    Minden fémszerkezetet veszélyeztet a korrozió, annak akár több fajtája is. A tömítések és heggesztési varratok folyamatos deformációnak vannak kitéve, pulzáló igénybevételnek, szintén hőtágulásnak, stb.

    Figyelem, eddig 1G statikus terhelésről volt szó nagyjából. Namármost akkor egy teljes harci díszben repülő F-15E-t hajlamosak 6-7G-re is rángatni, a Sivatai Vihar alatt 10G fölé is mentek.

    Ez 13G táján kapott.

    http://www.youtube.com/watch?v=_-adcRA3u8Q

    A gép mikor földetér, még egy enyhe leszállnásnál is ezért vannak ott erők. Egy rephordozós gép akár 4 m/s-os süllyedési sebességgel érhet fedélzetet. Egy gép élete során 2-3 ezer leszállás is befigyelhet.

    http://www.youtube.com/watch?v=pfzCwTwGTks

    Egy kocsi alvázának és felfüggesztésének sem végtelen az élettartama, ezek után nem értem, hogy mi a meglepődés abban, hogy egy sokkal durvább hő és erő, és váltakozó igénybevételnek kitett gép elöregszik…

    Egy ingázó áltagosan napi 1-2 órát vezethet, ennek fényében évi 250 munkanappal vesd össze azt, hogy mennyi üzemórát bír ki egy kocsi Máshogy nézve. 1 millió km-et 80-90-es átlagsebességgel 10-12 ezer óra alatt lehet lenyomni. Élettartamhosszabbítással és folyamatos karbantartással 8-9 ezer órás 4 gen gépek voltak már. Ennyi km. alatt egy autóban hányszor cserélsz olajat vagy más fő gépészeti elemet? Hát nem kevésszer. Ennek fényében az is „csoda” – ez hívják jó tervezésnek – hogy a vadászgépek kibírnak ennyit.

  7. @Molni: Egy picit sántít a hasonlatod, mert egy autót az idők végezetéig lehet foltozni, maximum egy idő után nem éri meg, vagy már a felszereltsége nem kielégítő. Egy repcsinél pl sárkányt megerősíteni biztos komolyabb, mint kilakatolni a sárvédőt a ladán. :-)

  8. Ez repülőgépre is igaz, csak az árfekvése az ilyen barkácsnak egészen más. Egyébként meg nézd meg a naptári életkort. Ma a 25 éves vadászgép a 0 órától számítva a „nem túl öreg” kategória lett és nem a futtottak még légierőkben. A legfiatalabb F-15C gép ’87 táján készült el, a legfiatalabb ’78-’79 körül. Az átlagéletkor lazán 30 év. A sima Hornet flotta sem sokkal fiatalabb, a Prowlerek meg aztán ihaj…

    C-2 Greyhound mikor épült új? Még évtizedekig rájuk alapoznak. Szerint, gyakorlatilag teljesen újraépítették a gépeket, máshogy képtelenség lenne őket reptetni… A Galaxy gépek kaptak új szárnyakat, de mikor is a legújabb gyártású?

    Bestof? B-52H. 1961-es gyártásúak. No comment… :)

    A repülőgépek több törődést igényelnek, de úgy tűnik, hogy aktív használat mellett sokkal jobban bírják. Ezek a 30 éve vasak éles bevetést repülnek, terhet szállítanak, stb. 30 éves autó a világ nagy részén legfeljebb oldtimer találkozóra megy vagy olan műszaki állapotban van, hogy roncs, csak a 3. vilgában annak is örülnek, hogy van…

  9. A Hornet teherautó? :)

    Egy típusátképzés ma egyébként ma már kis túlzásal megtanítani a pilótát egy új számítógép használatára. Aki egy F-15-tel tud repni, annak az F-35 sem lesz nagy szám. Persze vanak rajta új dolgok, de ma már számtalan dolog automatizált, amit az Sason nem. Igazából a valós repülés a szimulátorral inkáb leszoktatás egyes beidegződésektől, amit több száz avagy ezer óra alatt más gépen felszed. Az sikres F-4 pilóták közül volt, aki képtelen volt idomulni az F-15-höz, mert túlságosan hozzászokott a WSO-hoz…