|

HTKA Hírhalom 2012. 33. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Augusztus 6. fontos napként vonul be a Holland Királyi Légierő történelmébe, hisz ekkor szállt fel először a legújabb vadászbombázójuk első példánya. Az F-001 jelzésű F-35A a Lockheed Martin Forth Worth-i telephelyéről teljesítette első szárnyalását, a hír apropóját azonban az adja, hogy a repülésről semmilyen szervezet nem adott ki információt. A felszállásról mindössze néhány szemfüles „spotternek” köszönhetően van tudomásunk, akik le is fényképezték az első 5. generációs holland vadászgépet. A hírt valószínűleg csak a szeptember 12-én esedékes holland választások után teszik hivatalosan is közzé.

Az első holland F-35A | Fotó: Brandon Thetford ,

Először oldottak szolgálatba állított F-22A Raptor fedélzetéről GBU-39 típusú GPS-vezérlésű bombát. Az első 5. generációs vadászbombázó fejlesztésének történetében jelentős eseményre augusztus 16-án került sor, egy alaszkai hadgyakorlat alkalmával. A helyi 3. ezred 302. vadász százada az egyik a két F-22-t üzemeltető század közül, melynek gépein már integrálták az USAF berkeiben jelenleg fellelhető legkisebb bombát a 3.1-es szoftvercsomag frissítéseként.

—-

Pilótahiba okozta az áprilisban Marokkóban lezuhant MV-22 Osprey vesztét. A tengerészgyalogság VMM-261 századához tartozó konvertiplánja Marokkóban vett részt az African Lion hadgyakorlaton, amikor az egyik felszállás után a pilóták úgy döntöttek, hogy 7,5 méter magasságban jobbra térnek ki a géppel, hogy ne kelljen átrepülniük az előttük lévő tengerészgyalogosok fölött. A 90 fokos forduló után azonban az addigi oldalszél hátulról érte a a gépet, és mikor a pilóták elkezdték a rotorok vízszintes irányba térítését, a hátszél miatt alacsony felhajtóerő keletkezett a szárnyakon, és az alacsony magasság miatt a gép földnek ütközött. A gépben szállított két tengerészgyalogos életét vesztette, míg a pilótákat súlyos sérülésekkel szedték ki a roncsok közül.

Augusztus végén sor kerülhet az AGM-158 JASSM-ER 1000 km-es hatótávolságú fegyver végső tesztjeire. Ha a 337. tesztelő és kiértékelő század által végrehajtott próbák sikeresen zajlanak, hamarosan sor kerülhet a fegyver szolgálatba állítására.

A JASSM-ER különlegessége hogy a vadászbombázók is könnyedén elbírják, és a fegyver hatalmas hatótávolságának köszönhetően nem kell berepülniük a légvédelem hatásos körzetébe.

—-

Az Amerikai Haditengerészet egy éven belül kibővítené a felderítő kapacitását az Ázsiai régióban, méghozzá a legújabb ember vezette típusukkal. A P-8A Poseidon-ok 2013 októberétől érkeznének a Yokosuka-i haditengerészeti bázisra, ahol a 60-as években szolgálatba állított P-3 Orionok-at váltanák. Az amerikaik a kínaiak a térségen egyre bővülő jelenléte miatt szeretnék minél hamarabb a térségbe telepíteni új gépeiket.

—–

Az Izraeli Légierő leállította CH-53 helikoptereinek repülését. A döntésre egy augusztus 16-i eset után került sor, mikor is az egyik példány kényszerleszállást hajtott végre közvetlenül a felszállás után a Tel Nof légibázison. A probléma gyökerét a rotorlapátokban adták meg a szóvivők, de a kivizsgálást megkezdték, és amíg nem derül ki pontosan hogy mi történt, addig a földön maradnak az Izrael Légierő legnagyobb helikopterei.

IAF CH-53

Sikertelenül végződött a X-51A Waverider szuperszonikus tesztjármű harmadik légi útja. Az augusztus 14-i teszten az X-51A-t sikeresen leoldották a szállító B-52 bombázóról, de 16 másodperccel később, még a gyorsítófokozat leválása előtt hibát jelzett. 15 másodperccel ez után, mikor is a gyorsító rakétahajtómű levált, az X-51 irányíthatatlanná vált, és később lezuhant. A baleset okaként a hibás vezérlési szoftvert hozták fel a program szakemberei.

—-

India átvette első EMB-145 AEW&C korai előrejelző és légtérirányító gépét. A repülőgép már átesett több földi és légi próbán is, köztük légi felderítésen, melyet az Embraer és az indiai Védelmi Kutatási és Fejlesztési Szervezet (Defence Research and Development Organisation – DRDO) emberei felügyeltek. Hamarosan szolgálatba is állhat, miután integráltak a fedélzetén néhány rendszert a DRDO szakemberei. A típusból India még 2008-ban rendelt 3 példányt a brazil cégtől, 208 millió dolláros áron.

Fotó: EMBRAER ,

Annak ellenére hogy hosszú, éveken át húzódó kiválasztási procedúra után végre megvan a váltótípusa, az Amerikai Légierő mégis a KC-135R utántöltők modernizálása mellet döntött. Az 50-es évekből származó gépek üzemeltetésének jelenlegi legnagyobb problémáját a hajtóművek élettartama jelenti, ezért azok átalakítása élvezi az elsőbbséget. A nagyjavítással és korszerűsítéssel a jelenleg a KC-135R típusú gépek szárnya alatt lógó CFM-56-osok még legalább 20 folytathatják munkájukat, csökkentett étvággyal és kiszolgálóigénnyel.

—-

A Saab nem adta fel a Gripen „navalizált” változatának létrehozását, mi több, az utolsó hírek óta eltelt időben végeztek a megvalósíthatósági tesztekkel, valamint az első fázisú tervezési munkálatokkal. Tony Ogilvy, a Sea Gripen program feje a Jane’s-nek tartott interjújában elmondta, hogy több évnyi előzetes tervezés után egy svéd és brit mérnökökből álló brigád megkezdi a típus valódi tervezését. Elmondása szerint a Sea Gripen mind CATOBAR (katapultos indítású), mind STOBAR (síugrósáncos) hajókról üzemelhet majd, de ehhez több részegységét is át kell tervezni így a futóműveket megerősíteni, fékezőhoroggal felszerelni, az első futóműre a katapulthoz csatlakozót szerelni, valamint a korrózióvédelmet is meg kell oldani a sós vízen párájának rossz hatásai ellen.

A hajófedélzetre szánt Gripen orrán is ott csücsül majd az IRST ,

Visszatért Amerikába a Nagy-Britanniában statikus tesztekre használt F-35A. Az AG-1 jelzésű példány az elmúlt három és fél évet töltötte a szigetországban, ahol a Brough-i tesztközpontban az egész tervezett élettartamot „kirepülték” a gépből, földi hidraulikus mozgatóhengerek segítségével. A próbák során megdöntötték az összes rekordot, már ami a tesztelés gyorsaságát illeti, a gépet több mint 150 különböző konfigurációban próbálták ki kevesebb mint 9 hónap alatt.

—-

Először vett részt az Ausztrál Királyi Légierő KC-30 gépe nemzetközi hadgyakorlaton. A Townsville bázisú tanker nemzetközi debütálására a Pitch Black 12 hadgyakorlaton került sor. 58 méteres hosszával és 60 méteres szárnyfesztávolságával jelenleg ez a legnagyobb típus az Ausztrál Légierő kötelékében.

95 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2012. 33. hét”

  1. „Végül a honvédelmi célra felesleges T72 típusú harcjárművek elidegenítése kapcsán a
    fentiekhez hasonlóan elkészült a független szakértői értékbecslés. Jelenleg folyik a még
    hadrendben lévő harcjárművek állapotának és karbantartási, karbahelyezési szükségletük
    felmérése . Ezt követően a vonatkozó döntés-el őkészítés után az eljárás lefolytatásra és az
    MNV Zrt. részére a harcjárművek elidegenítési módjára vonatkozó érdemi javaslat
    benyújtásra kerül.
    Budapest, 2012 . június 21-én”

  2. “Végül a honvédelmi célra felesleges T72 típusú harcjárművek”

    Csendben megkérdem, hogy ha honvédelmi helyzet alakul ki, a tisztelt urak pl. csomópontokat mivel akarnak védeni? Gripennel vagy Mercivel?
    Ja, a csillagromboló BTR-eket ki ne hagyjuk!

    Ha ilyen szintem megy a kiárusítás, akkor fel sem tűnne ha vagy kettő nálam landolna…Tankman, ha szépen kérlek, tudsz intézkedni? :DDDDD

  3. Mivel tudomásom szerint a harckocsizó „erőt”, épp zászlóalj szintre kívánták emelni, vagy emelték, vagy emelik, gondolom típusváltás lesz ?
    Darabra, egy zlj nagyságrendnél nemigen lehet több T-72-esünk már.
    „tankman”, álláspontod, információd ?

  4. Szerintetek esetlegesen a finn hadseregmodellt nem lehetne megcsinálni?
    Önkéntes alapon, helyi egységek, és máris meg lenne oldva hova lehet hasznosítani a régi technikát… Tudom, pénz és pénz, de ez azért nem verne senkit földhöz. Simán „felajánlásokból” lehetne működtetni.Mondjuk az üzemanyag-vállalatok összedobnak egy kevés gázolajat és ez a része máris meg van oldva…

  5. Hozok egy kis édes-savanyút.
    -A PLAAF új rendeletet hirdetett ki mi szerint a közepes és nehéz szállító géppark 70%-a 24 órán belül külföldi bevetésre készen kell állnia bármelyik pillanatba (a külföldi bevetést 4.000 km hatósugárban határozták meg. A 4,000km-en túli bevetéseket továbbra is a különleges szállító alakulatok végzik majd. A légideszant alakulatoknál és a légi szállítású alakulatoknál egyébként már 2000 óta ez a felállás.)
    -Nem tudom már kivel volt eszmecserém pár hete a Kínai rephordozóval kapcsolatba légijármű indítás terén (de úgy néz ki hogy még én is túlsaccóltam az első felszállás időpontját én tél elejére tippeltem ő ha jól emlékszek 1-2 év) na ez az idő szeptember végén fog eljönni (legalábbis ezt a dátumot szabták a fejesek.)
    -A Diaoyu-szigetek „védelmére” Luo Yuan vezérőrnagy kidolgozott egy nagy pór kavaró tervet ami a szigetek körüli vizek elaknásításáról szólna az aknák letétele után légvédelmi hajók biztosítanák a légtér védelmét ameddig légvédelmi ütegek nem települnek a szigetre ezek telepítésével párhuzamosan települnének a part menti hajóelhárító rakétás ütegek majd a végén megkezdődne egy repülőtér megépítése.
    Ez a terv most nagy megosztottságot idézett elő a katonai vezetők és a külpolosok közt ugyanis ezzel a lépéssel Kína Tajvant és Okinawát is erősen fenyegetné amit az egyik fél szorgalmaz a másik erősen ellenez de ez már biztpol és kínai belpol nem akarok belemenni de a lényeg hogy ez a projekt beindul vagy sem sok mindent el fog árulni Kína további terveiről.

  6. „Az 50-es évekből származó gépek üzemeltetésének jelenlegi legnagyobb problémáját a hajtóművek élettartama jelenti, ezért azok átalakítása élvezi az elsőbbséget.”
    Vitatnám. A KC-135R gépek CFM56-osai világbajnok hajtóművek az élettartam terén.

  7. silirusglanis

    Nem minden tartalékba helyezett harckocsit adnak el.A Honvédségnek van pár száz 72-ese.Nálunk nem nagyon működne a finn modell mert a Honvédség megbecsültsége és társadalmi szerepe alacsony ellenben a finneknél magas.

    honved

    Szerinted mikor lesz itt pénz új harckocsi rendszeresítésre?

  8. honved

    A hk. zlj. papíron kész, felállt az állománytábla csak hozzárendelt technika és a háttér nincs meg.

    Kérdés:
    A tankerek CFM-56 hajtóművét fel lehet javítani a legutolsó fejlesztésre (talán CFM-56-7, nem biztos), vagy cserélni kell?

  9. silirusglanis
    Dániában is hasonlóan vanank a Leo-1 esek a Haza-Őrség (Otthon-Őrség) állományába majdnem minden kis komuna (értsd régi uradalmi bírtokok több kisebb falu egy közös”polgármesteri” hivatallal ((a többibe településen csak 1 képviselő és egy titkár van)) rendelkeznek egy Leo-1 essel és M113 (a nagy városi komunák leo2 vel) aminek a szervizelését üzemben tartását szerelését az Otthon-Őrség tagjai végzik az üzemanyagot és alkatrész ellátást a komuna finanszírozza az esetleges modernizáció céges szponzorok és a lakosság adakozásával önkéntes felajánlásával történik (természetesen egy egységes modell alapján csak a modernizált eszközökel való ellátás sorrendjében lehet eltérés fajtájába típusában nem (és csak Dán lehet).) De itt a komuna rendszernek köszönhetően 4-5 500-800 fős+ egy 1500-2000 fős település „koalíció” a hozzá tartozó tanyákkal el bír ekkora terhet a fizetőképesség és életszínvonal fejlettsége végett is és maga a nagyobb népesség végett is (mármint nagyobb népesség hogy egy kis komuna akkora mint otthon egy kisváros) és természetesen hogy a komunák nincsenek eladósodva. Otthon nagy valószínűséggel egy közepes méretű város se bírna kigazdálkodni annyi pénzt hogy egy harckocsit rendszerben tartson.

  10. Honved az ingyen cucc sincs ingyen.
    Vegyünk páldának egy Leo2 est kapunk X-db ot ingyen pótalkatrészekkel.
    -De ehhez be kell szereznünk lőszert.
    -Kell hozzá szállítójármű.(mert ami egy T-72eshez van kifejlesztve nem kompatibilis egy Leo2essel.)
    -Vagy a leok komrendszerét (adatátviteli rendszer) kell kiszedni vagy be kell szerezni olyat ami képes a komunikációra (tehát komplett komkocsik is kellenének amit be kéne építeni a jelenlegi elavult hálózatba vagy a komplett hálózatot cserélni.)
    -Kellenek műszaki mentő járművek.
    -Utász járművek hídvetők egyebek.
    -A géppuskákat integrálni kell a rendszerbe vagy cserélni.
    -Új harceljárások kidolgozása (ez mondjuk a kisebik gond)
    -Szerelők és harckocsizók kiképzése a lövészek átképzése.
    -Teljes rendszeresítés komplette a harckocsi a löveg a géppuskák a műszaki járművek a az utász járművek és mindené amit eddig felsoróltam és amit még nem (hatalmas összeg)
    -Nagyobb teherbírású daruk beszerzése rendszeresítése.
    -Vasúti szállítás áttervezése.
    -Közútiszállítás áttervezése.
    -Új garázsok építése.
    -A szerelő javító műhelyek szerszámainak teljes cseréje.
    -Elektronikai irányvonal fejlesztése (Informatikusok hackerek mérnökök)
    -Új lőelemtáblázat elkészítése gebasz esetén.
    és még kismillió egyéb.

  11. Ha tudják akkor tudják azt is hogy nincs ingyen. És azt is tudják hogy a rendszeresítés többe kerül mint maga a harckocsi.
    Véleményem szerint az a pár harckocsi ami rendszerben van 5db marad a fegyvernemi kultúra fent tartására ami harckocsi megmarad (megússza az eladást vagy a kohót) kanibalizálva lesz (ha van egy kis ész ami kohóba szánt előtte kibelezik a komplett rendszereket kiveszik belőllük alkatrésznek az ágyút is és csak a kaszni megy a kohóba a rendszerek alrendszerek meg maradnak pótalkatrésznek).
    4-5 és múlva egy kisebb modernizációt eltudok képzelni (komrendszer infra besugárzás jelzők célzórendszer) egy része hazai egy része külföldi. Magát a reaktív páncélzatot ha van eszük nem szereznek be hozzá mert akkor használhatatlanná teszik őket mert önálló operálásra kevés (önálló operálást úgy értem hogy a lövészek csak nagy távólságból adnak oltalmat) én inkább a kis darabszám miatt csapat támogatásra használnám őket (tudom most is arra vannak a modul rendszer végett) a kiegészítőpáncélzat meg kerámia kevlárlap szendvicsbe lenne a legoptimálisabb (nem robban a lövészre ha épp fedezékbe vonul a harckocsi mellé) RPG ráccsal kiegészítve.
    És talán majd 10-15 év múlva lessz valami nórmális beszerezve (ami teszem hozzá csak a mai szemmel lessz normális) Mondom ezt úgy hogy a harckocsizó fegyvernem a a kedvenc. De az a fránya realitás… :(

  12. Nemrég érte el egy CFM56-7-es az 50 ezer óra „on wing” időt, azaz nagyjavításon sem volt még. A KC-ken nem a 7-es verzió, hanem a régebbi van, amelynek javításközi típusátlaga 20 ezer óra körül van.

  13. Viszony a hajtóműnek jellemzően kicsi a ciklusideje ugye? Tehát hiába sok az üzemóra, ha azt végig egyeneltes teljesítményen tölti. Az egyik F-15 forrás megjegyzi, hogy ha állandó teljesítményen menne az F100, akkor gyakolatilag a hasonló élettartamot kapna a user. Ez az első élettartam tesztek alatt mérték ki. Úgy fogalmazott, hogy az alapjárat – max. utánégető terheléshez képest az utazósebességhez szükséges állandó teljesítény gyakorlatilag nem eszi az üzemidőt

    Persze a vadászgép az nem tehergép vagy tenker…

  14. Nagyon félreérthetően fogalmaztam. A kérdésem az lett volna, hogy a CFM56-nak és társainak jellemzően igen alacsony a ciklusideje annak ellenére, hogy magas óraszámban üzemelnek. Tehát lehetséges, hogy egy F100-as is elketyegne tízezer órákat, ha soha nem kapcsolnának utánégetőt és csak sétarepüléseket csinálnának vele és az átlag repidő nem 1 óra tája lenne, hanem 3-4. Jóval kevesebb 0-ról indulás lenne a hajtóműben.

  15. @gigabiga:
    „A hk. zlj. papíron kész, felállt az állománytábla csak hozzárendelt technika és a háttér nincs meg.”

    Ezt tudod, vagy feltételezed? Mert 1-2 éve még azt olvastam, hogy nincs elég harckocsizó a vasakra, mert aki lenne is missziózott. Kiképeztek újjakat, vagy összelapátolták a régieket, akik esetleg más beosztásba kerültek?

  16. Molni, egy 737-es vagy A320-as jellemzően átlag két órás utakat teljesít. Gyakorlatilag 1 ciklusból megoldható, de akkor is bődületesen nagy szám a katonai hajtóművekhez képest. A CFM56 „core” egyébként csaknem azonos az F101-esével (B-1B) és nagyon közel áll az F110-eséhez.

  17. Mondjuk én azt is el tudnám képzelni, hogy a jelenlegi T-72 eseket át kéne építtetni T-90-re vagy BMP-T re. Megspórolnánk egy új tank rendszerbe állításának költségeit, de mégis kapnánk egy potens harcjárművet. Továbbá az ukránoknak is van T-72 modernizációs programjuk ahol akár 120mm-es NATO-ra is átfegyverzik a tankjaidat ha kéred. Ez persze nem „ingyen” van, de ugye üzemidő hosszabbítással járna együtt ami azt jelenti, hogy kihúzhatunk még a mostani, de modernizált járműparkkal még akár 20 évet is. Szerintem ez is jó ötlet lenne.

    http://www.morozov.com.ua/eng/body/tanks/t-72.php

    http://uralvagonzavod.com/products/special_products/45/

  18. @fip7:
    Szerintem ha modernizálsz, akkor is egy vagyon a rendszeresítés. Az új képességeket uúgy le kell papirozni/kiképezni rá. Ha NATO komp. fegyverzet lesz akkor azzal ugyan annyi a gubanc mint a Leo 2-nél.
    BMP-T-re meg szerintem semmi szükség a mostani keretek mellett.

    Ahogy én látom csinálhatunk mi IFV/APC-t is a 72-es teknőkből, ha nincs pénz üzemeltetni. :-(

  19. Janaj

    A modernizálásnál főleg ha marad a 125-ös löveg akkor azért nem akkora kiadás a rendszeresítés. Az viszont igaz, hogyha nincs egy forint se rá akkor mindegy mit választunk úgysem lesz belőle semmi.
    Én személy szerint nagyon sajnálom, hogy minden fölösleges baromságra van pénze az államnak csak az alapvető állami feladatok ellátására nincs egy forintja sem. Elég nagy szégyen ez…

  20. Fip7 ez így van. Közben meg az adó terhek egyre nőnek.
    Jó példa nyomatják itt egyesek a stadion épités. Mikor 5-6 ezer emberné ritkán vannak kint többen foci meccset.
    Viszont víztárizókra ötöntöző rendszerre nincs pénz. Pedig manapság jó termés átlagok a tengerinél így lehet elérni. Növekvő termény ára mellett.

    Szerbia és Románia egy egy időzitett válsággoc. IMF teszi a dolgát :)
    Beszédes adat múlt éven GDP arányos román államháztartás hiány 20% nőt. a megszoritások ellenére.

    Katonailag ez veszély forrás.

  21. nekerdez

    Jól látod a helyzetet.
    Amúgy én még nem tudok olyanról amikor az IMF tanácsaira való hallgatás nem eredményezett volna végül totális csődöt. (Aki tud ilyet az meséljen róla mert komolyan érdekel)
    Tényleg ami van pénz azt a gazdaságba kéne befektetni. Az új atomerőmű tervezetre is kíváncsi leszek. Legalább 4GW/H teljesítmény kéne a mostani 2GW/H helyett és hát az atom beruházás szempontjából nagyon nem olcsó dolog, de legalább hosszútávon megtérül. Szóval lenne hova rakni a pénzt értelmesen.
    Ráadásul mielőtt valakinek illúziói lennének az állam elsődleges feladata a VÉDELEM. Katonai, Belügyi, Gazdasági szinten. Az összes többi a „ráér” kategóriába tartozik akár tetszik akár nem. Sajnos nálunk fordított a helyzet. Ezen a téren katasztrofális a helyzet , más téren meg fenntarthatatlan költségekbe verjük magunkat. Hihetetlen…

  22. Janaj

    Ez is igaz sajnos. Bár mondjuk a közrend megteremtése vagy az állami kiadások valós csökkentése (elsősorban államigazgatási) esetleg egy fenntartható egészségügy oktatás az lehet választásnyerő momentum. Ha pedig ez megvan lehet pénz a HM-re.

  23. A fenéket. A közvéleményt tematizálni kell.
    USA mikor háborúzni akar mindig ezt teszi. Eléri hogy a köz java akarja a kevesek háborúját.
    Tömören a mostani „elit” hangzatos szóllamokkal írányit. Mögöttes haszon néplkül.

    Egy realista társadalom és annak realista állam rendszerében. Úgy lehet választás bukni ha valaki csökkenti a védelmi képességeket.

  24. nekerdez

    Erre ismét adnom kellet egy pipát.

    „Egy realista társadalom és annak realista állam rendszerében. Úgy lehet választás bukni ha valaki csökkenti a védelmi képességeket.”

    Sajnos én már rég nem látok reális társadalmakat és államokat. De mondjuk fel szokták hozni példának, hogy Svédországban vagy Norvégiában adócsökkentő ígéretekkel nem nagyon lehet választást nyerni. Talán mert az ottani emberek felfogják agyilag azt, hogy mi a szoc.dem. jóléti állam modell és, hogy ez a modell hihetetlenül költséges és ezt biza ők fizetik. Szóval aki adócsökkentést ígér az ennek a szoc.dem. jóléti államnak a végét ígéri.
    Nálunk (magánvélemény) harmad ennyi esze sincs azoknak akik választani mennek. Most egy pártot sem akarok kiemelni, de komolyan elhittük, hogy 4 év alatt lesz 1millió új munkahely meg 2hét alatt rend lesz. Vagy régebben az 1000km új autópályát…. Most, hogy kicsit molni-s legyek egy középiskolás matektudással és némi realitás érzékkel egyből lehet tudni hogy ezek az ígéretek mennyire valósak. Aki meg rendelkezik valamilyen fokú közgáz tudással az meg csak lesápad ezektől…

  25. Fip7 :) az elmúlt választáson az emberek düből szavaztak. Nem igéretek mellett tették le a voksot. Hanem egy pár egy kormány ellen szavaztak.
    Mivel azok aki nem mertek ki menni tünteni. A felgyülemlet frusztrációikat a szavazáson élték ki.
    Ezt lezárva. 4 évenknti szavazási ciklusok között minden benyelés megy. Szavazáskor meg személyi kultuszos párátoskodás.

    Kanda egy tökéletes példa.

    Ezzel lezárom nem ide illik és nehezen változik valami.
    Akik képesek küzdeni és össze fogni a következő viharokat is tulélik.
    Akik nem azok el hullanak. Még állitsák azt egyesek ,hogy Darwin elméletei hibásak.

  26. silirusglanis

    fip7

    Amiket ígértek, teljesen reális és teljesíthető lett volna,de ahhoz egy teljesen más rendszer kellene…Sokáig szó szerint a hajamat téptem amikor szétnéztem az országban. Ma már nem tudok mást, csak nevetni rajta. Azt ellenben nagyot… :(
    A történelem bizonyítja, hogy a hadiipar és a mezőgazdaság fejlesztése rendkívül rövid időn belül gatyába rázza a statisztikákat. Ezeket valamilyen szinten összekapcsolva, együttműködtetve az értékeket akár hatványozni is lehetne. Nem írok semmi konkrétumot, semmi adatot, hogy gondolkozzon el mindenki ezen séma mentén, a képzelőerejét használva, de az ésszerűség keretein belül…

  27. „de komolyan elhittük, hogy 4 év alatt lesz 1millió új munkahely meg 2hét alatt rend lesz”

    A 2 hét alatti rendtételhez egy diktátor képes csak DD
    De nem csak magyarországra kéne rend hanem egész Európára.
    Az 1 milliós munkahely teremtés meg scifi, már csak azért is mert mi 3-man testvérek mind munka nélkül vagyunk.

  28. Terminator a Kínaiaknak a mi-8 dokumentációja meg van gyártották is egy időben csak az elavultsága miatt (ami változat nekik volt) áttértek inkább az európai típusokra (mi-8/17/171 jelenleg több mint 500 db van rendszerben a Kínai hadseregben/légierőben/haditengerészetnél) Amúgy a meglátásod annyiban megállja a helyét hogy a 171 műszerei lessznek beépítve a Z-6 osokba (mi-8) aminek az újboli sorozatgyártását a hetekben rendelték el újra. (Az összeg húzós lesz épp az infoátadás végett) mert ugyebár ha az van mondva hogy nem vette hanem másolta egyből nincs felelősség. Amúgy Kína közepes szállító kategóriába gyárt pár típust.
    De ha már Kína és helikopter akkor lássuk csak mi is van a tarsolyukban.
    Csak a szállító heliket írom és gyártókat hogy aki akarja leellenőrizhesse hogy igaz e vagy sem (jegyzem meg mindenről én se tudok lessznek a listán kimaradt gépek az tuti).
    -Changhe Aircraft Industries Corporation, Aviation Industry Corporation of China
    Eurocopter AS365 Dauphin
    SA321Ja Super Frelon
    AgustaWestland AW109
    AgustaWestland AW139
    Eurocopter AS350
    AS-550
    Sikorsky S-92
    Sikorsky S-76
    -Hongdu Aviation Industry Group
    MD Helicopters MD 500 / 520 / 530
    MD Helicopters MD 600N
    -Sichuan Lantian Helicopter Company Limited
    Mi-171
    Mi-17V5
    Mi-17V7
    Mi-171C
    -Harbin Aircraft Manufacturing Corporation (és leányvállalatai)
    EC-225
    EC 120
    EC 135
    EC 145
    EC 155
    EC 175
    EC 532
    És még amiket kihagytam és ahova csak alkatrészt gyártanak…

    Egy hír az AW609 militarizált változata a teszteken igen jól teljesít (eddig még semmi lényeges probléma nem volt a géppel)

  29. én elhittem, hogy lehetne itt 3-4%os növekedést elérni, mert tudtam lehet. A szemét multi/gonosz tőkés szolamokat meg betudtam a választásnak.

    Aztán amikor a választás után a sorozatos csodákkal adtak egy pofont a belső fogyasztásnak,
    kikezdték a jogállamiságot pl. „törvényesen” ellopták a nyugdíjvagyont, ha vmi alkotmányellenes akkor átírjuk az alkotmányt, majd ki is iktatunk minden ellensúlyt pl az alkotmánybíróságot,
    elekzdték random modon a tőkét/multikat megsarcolni

    olyan szürreális volt, mindha a jobbik nyerte volna meg a választásokat… és nekem már világos volt, hogy menekülni fog innen minden befektető, tudás legyen az Magyar, vagy külföldi de legalábbis nem hoznak +ba ide semmit.
    És hát ezt éljük most. És odáig jutottam, hogy az elöző slepp ehez képest kitünően/prímán kormányozta MOot. Úristen.

    Egy kiábrándult fidesz szavazó.

  30. Sziasztok !

    T-72-vel kapcsolatban: Elvileg fel lehetne tölteni az eredeti 58 kocsis harckocsi zászlóaljat, 4 század á 14db + 2 db zászlóalj pk.
    Jelenleg ha kis léptekkel is, de „épül” a zászlóalj…
    A típusváltást (leo-2 2014-2016)egy esestleges kormánycsere hiúsíthatná meg…

  31. Nagyon meglepődtem amikor összeszámoltam, hogy az orosz tanulmány szerint 16db Mig-29-est kisebb ráfordítással üzemképessé lehetne tenni. Én azt hittem kevesebbet. Ebből is látszik, hogy megy a pazarlás itthon. 16 db modernizált mig-29 bőven elég lenne.

    Egyébként a magyar PRT az hány katonából áll kb.?

  32. „A lap szerint az orosz mérnökök megállapították, hogy a gépek közül négy bármelyik pillanatban hadra fogható lenne, további négy pedig egyszerű műszaki ellenőrzést követően a levegőbe emelkedhet. Újabb négy MIG-29-es bizonyos alkatrészek cseréje után hamarosan repülhetne, a fennmaradó tucatnyi gépből elvileg négyet lehetne repképessé tenni”

    Tehát elvileg 12-16 db még bevethető, üzemóra tartalékkal rendelkező gépünk van. Őszintén remélem (bár tudom, hogy egy sci-fi kategória), hogy további sikertelen tenderezés esetén lesz akarat arra, hogy a pilótáink kirepülhessék a még bent lévő órákat. Ne történjen meg újra az a szégyen ami a 21-esekkel történt annó.

  33. „A 2010-es kormányváltás óta mintegy negyedmilliárd forint értékben értékesített a Honvédelmi Minisztérium feleslegessé vált fegyvereket és úgynevezett fegyverzeti szakanyagokat – írta a Népszabadság.

    A szaktárca a lap érdeklődésére azt közölte: darabszám szerint a legtöbbet, több mint ötmilliót, gépkarabély- és egyéb lőszerből értékesített a magyar honvédség, de sokat, több mint tízezret adtak el SZ-5 típusú repülőgép-fedélzeti rakétából is. Az eladott inkurrens anyagok listáján szerepelnek még különféle kézifegyverek és gyújtóbombák, pisztolyok és úgynevezett optikai eszközök is, illetve huszonöt gépágyú.”

    http://gazdasagiradio.hu/cikk/80080/

  34. Fip7 – ennél a cikknél válaszolok, úgyis innen indult a téma. Ne dühöngj, mert nem érdemes. Az emberek döntő része nem lát – és ami sokkal fontosabb – nem is akar látni, mivel ez a kényelmes megoldás. Biztonságpolitika, összeesküvés, geostratégia, globális manipuláció…, ugyan már. Még azt sem fogja fel (vagy nem akarja, ez gyakorlatilag ua.) sok emberke, ami itthon történik nap, mint nap az orra előtt évek, évtizedek óta.

    Pyton:
    Kemény a cikk, kicsit elfogult is, de nagyon nehéz dolga lenne annak, aki ezt tételesen cáfolni szeretné. Ha meg még igaz is, akkor érthető a hangnem enyhe elfogultsága.

    Fade:
    A valós helyzet még ennél is rosszabb, de szó sincs random lépésekről. Ezt a luxust a Magyarországnál sokkal nagyobb államok sem engedhetik meg maguknak ekkora horderejű kérdésekben.

    Mig-29-esek ügye:
    Ezt nem hülyeségnek vagy szégyennek nevezik, de nem én akarok az lenni, aki egyszóval minősíti ezt az egészet. Ha jobban belegondolok, a Fulcrumok kivégzése még csak messze nem is a legnagyobb húzások egyike.

    Forest: Lásd előbb.

  35. Monte: Igen kicsit (nem is kicsit…) elfogult az írás, de vannak benne olyan infómorzsák, amelyekről nem nagyon hallani idehaza, meg leírnak benne olyan folyamatokat, amelyek kifejtésén keresztül jobban látni a fától, az erdőt. Így megosztottam, igaz ehhez is kell egy megfelelő szűrő, mint minden egyéb forráshoz is!

  36. „Amúgy én még nem tudok olyanról amikor az IMF tanácsaira való hallgatás nem eredményezett volna végül totális csődöt.”

    Azert azt is tegyuk hozza, hogy amikor elokerul az IMF, akkor mar eleg komoly – gyakran menthetetlen – a helyzet.

    „(Aki tud ilyet az meséljen róla mert komolyan érdekel)”

    Azert van ilyen, peldaul (meglehetosen reszletes tanulmany):

    „The IMF-sponsored success with which Jordan has been able to weather the negative impacts and repercussions of regional and world events, while continuing to achieve comparatively high economic growth rates, is an issue worthy of being evaluated.” – http://worldpress.org/Mideast/3610.cfm

  37. „A SZU-35Sz nem elfogóvadász…de szerintem ezt tök fölöslegesen írom neked.”

    Ugye ezt most nem gondoltat komolyan?
    A szu-35 a szu-27 továbbfejlesztése amit már szovjet időkben is vadászatra használtak volna a jenki 4 gépekkel szemben .

    amúgy te hány éves vagy?

    21
    De ha kell apám 50 éves és ő lehet hogy még jobban tudja ha már kortól függ az egész .D

  38. Roni

    Csak,hogy egy nyelvet beszéljünk!
    Elfogó vadász az a pusztán vadászfeladatú repülő ami bombázókötelékek pusztítására lett kitalálva.Ilyen a MIG-25 a SZU-15 vagy az F-106.Ezzel szemben a SZU-27 nem elfogóvadásznak készült hanem légi fölény vadásznak azaz a feladata nem a bombázó vagy csapásmérő kötelékek pusztítása hanem az ellenséges vadászok megsemmisítése és ilyen módon a a légi fölény kivívása.A SZU-35Sz pedig ennél is tovább megy hisz egy multirole azaz többfeladatú gép akár csak a Gripen,Eurofighter-2000 vagy az F-16-os.

    reppa88

    Tekinthetjük a továbbfejlesztésének úgy ahogyan az F-18 továbbfejlesztése a Super Hornet.

    Nem kortól függ csak érdekelt.Amúgy én 25 éves vénember vagyok.

  39. Roni és Dudi ti megint nyomtatok egy restartot.
    HTKA keretein belül kb egy évek ki lett beszélve a tipus. Mikor jött egy hír miszerint Kína venne belőle.

    Szu-27 és Szu-35 max kinézetre haszonlit. Kaszni finom részleteiben se egyezik nem is beszélve hogy utóbbi gép tekintéjes kompozit szerkezeti ellemekkel bir és Szu-27 többi tagjához képes üres tömege egy teljes tonnával könnyebb.

    Elektronika belső rendszerek tekintetében ég és föld a külömbség.
    Szu-35Sz passziv védelmi rendszeren kivűl szárvégekre kapott ECM podokat. Ami megkönnyiti a pilóták életét.
    Pak-Fa mellé mint kiegészitő mindenesnek tőkéletes. Elvileg ennek a gépnek is kevezőbbek lesznek a repóra költségei. Mint Szu-50 5. gererációs társáé.

    Itt is mint Demoklész karadja csupán fegyverzet.

  40. Ugye ezt most nem gondoltat komolyan?

    Pedig el lett magyarázva, nem is egyszer. Ma már nincs klasszikus értelemben vett elfogóvadász…

    A szu-35 a szu-27 továbbfejlesztése amit már szovjet időkben is vadászatra használtak volna a jenki 4 gépekkel szemben .

    Lám, lám, és azok micsodák? Az F-15 és Szu-27-re az angolszáz ugyanúgy az „air superiority fighter” kifejezést használja. A „interceptor fighter” gépre tipikus példa az Englishj Electric Ligthning, F-102/F106 és a MiG-25.

    A Szu-35-öt a Szu-27 aerodinamikáján alapul, de annak továbbfejlesztésének hívni erős. Attól, mert az F-15E és F-15D külsőleg igen hasonló, attól az ‘E’ nem továbbfejlesztés. Az egy újratervezett vas, ahogy a Szu-35 is.

    Roni, valahol elképesztő az, hogy mennyire nem szívtál fel semmit az itt eltöltött idő alatt.

  41. Hülyeséget félretéve – ha már úgyis Hírhalom – van egy cikk, ami komoly kérdéseket vet fel bennem:

    http://nol.hu/kulfold/muanyaggal_vedik_az_atomot_a_muhold_ellen

    Ha van valaki hozzáértő, akkor felhomályosíthatna arról, hogy ha egy épületet műanyag burkolattal vonunk be, akkor a kémműholdaknak onnantól kezdve tényleg harangoztak? Ha és amennyiben ez igaz, akkor nyugodtan kukázhatunk rengeteg igaznak elfogadott adatot.

    (Kicsiny világunkban számtalan kisebb-nagyobb építmény készült/készül részben vagy teljesen műanyag alapanyagú héjazattal és burkolattal.)

  42. „Roni, valahol elképesztő az, hogy mennyire nem szívtál fel semmit az itt eltöltött idő alatt.”

    De, nagyon is szívtam fel .
    Azt csak azért írtam hogy „elfogó vadász” mert jelenleg 100 db gép sincs az oroszoknak amit bevethetnének más gépek ellen.
    Ide nem számolom a su-34 meg a szu-24 gépeket .
    A szu-35-össel nagyon is tisztába vagyok hogy milyen gép .

  43. Azt csak azért írtam hogy “elfogó vadász” mert jelenleg 100 db gép sincs az oroszoknak amit bevethetnének más gépek ellen.

    Azért a ló másik oldalára sem kéne átesni. A teljes MiG-29, MiG-31, Szu-27 flotta valahol 300+ gép táján van. Ezek csak a vadászok. Pocsék, 50%-os hadrafoghatósággal is bőven 100 gép felett vannak.

  44. Látom, megint egymás b@szogatása megy. Helyette inkább legyen néhány hír:

    The John C. Stennis Strike Group (JCSSG) will depart Monday, Aug. 27, to begin an eight-month deployment to the western Pacific Ocean and the Persian Gulf. http://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=69160

    http://www.militaryaerospace.com/articles/2012/08/aim-9x-upgrades.html

    Col. Timothy Molnar, commander of the 402nd Aircraft Maintenance Group, said it’s too soon to tell how long the work might take if the plane is repaired.

    http://www.macon.com/2012/08/24/2148555/u-2-comes-to-robins-on-a-truck.html

    Molni: nem rokonod véletlenül? :)

  45. „A teljes MiG-29, MiG-31, Szu-27 flotta valahol 300+ gép táján van.”

    Attól hogy repül valami még nem biztos hogy hadrafogható .
    A szlovák modernizált mig-29 gépek sem vehetik fel a versenyt a lengyel block 52 gépekkel akkor majd az ősrégi szarok fogják?

  46. Meg azt azért tegyük hozzá, hogy az oroszok alapvetően védelemre vannak beállva. Őket levegőből megtámadni elég necces dolog, mivel nagyok a távolságok és a fontos helyek jól védettek. Könnyen alkalmazhatják a védelemben a Vadász-SAM kombót. Mivel hatalmas „senki földje” kínálat ezért ha jól küldik hadba a vadászokat akkor nem zavarják a légvédelemmel egymást. Így már azért kemény dió ez.
    A SZU-35BM (bár nem vagyok mérnök) szerintem az egyik legjobb vagy a legjobb 4gen gép. SH-val szerintem párba állítható. Ha megjönnek a beígért rakéták akkor elég komoly légtérvédelmi és egyéb képességgel bővül majd az orosz haderő.

  47. Attól hogy repül valami még nem biztos hogy hadrafogható.

    Ez igaz, de amennyire én tudom jellemzően korrelál a kettő.

    A szlovák modernizált mig-29 gépek sem vehetik fel a versenyt a lengyel block 52 gépekkel akkor majd az ősrégi szarok fogják?

    Bocs, de a mennyiséget firtattad és mondtál enyhén szólva veretes dolgot. Ez „nem a kérdésre felelt kollega helyzet, amiért egyik tanárom úgy szórta ki a vizsgázókat, hogxy ehaj…

  48. Ha már modernizált orosz vasak, itt a legújabb üdvöske, a MiG-29M2, ami, ha minden igaz, látható lesz Szilácson és Batajnicában is, a jövő hét végén.
    A Szu-35Sz-eken megjelent MWS ezen a típuson is látható, ez most az új feature, amit gyorsan, mindenhova integrálnak az oroszok.

  49. Roni te valahogy mindig felkavarod az álló vízet.

    Putyini orosz állam nem katonai erővel akarja elérni céljait. 1-részt USA-tól 15-30 lemaradt, valamint gazdasági hátere se lenne hozzá.
    Egyszerűbb elzárni a gázcsapot :)
    A fegyverekbe őlt rubeleknek máshol is helyük van.

    Ha felhozod Szirát nem avazkozott be és annyi erőt küldött oda kínaiakkal közösen hogy más se tudjon beavatkozni.

  50. „Szerinted a reálisan szóba jöhető országoknak(jellemzően Kaukázus és az isztánokból pár)milyen légi erejük van ha van egyáltalán?”

    Utána nézek de valami örökölt gépek lehetnek ott is .

    http://www.jovonk.info/2012/08/22/putyin-az-amerikaiakrol-addig-huzzak-csavarokat-amig-majd-megszakad-menet

    „– Ha a választásokon a Republikánus Párt kerül hatalomra, ezek neokonzervatívok lesznek, akikhez képest a Bush-adminisztráció – egy gyereksereg. Nagyon erős nyomásra lehet számítanunk részükről mind a rakétavédelmi rendszerrel, mind Ukrajnával, mind Grúziával és más egyebekkel kapcsolatban.”

    Ha nem erővel akkor mivel fogja elérni céljait hogy ismét befolyása legyen a térségbe?

  51. Azért ezt az Oroszország isztánokat hagyjuk pihenni.
    Ahhoz hogy egyáltalán elérje Oroszország az isztánokat el kéne foglalnia Kazahsztánt ami nem piskóta ha már a légierő lett felhozva akkor ajánlom mindenkinek hogy nézzen utána a Kazah légierőnek mert igen ütős kis gépeik vannak.