HTKA Hírhalom 2012. 33. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Augusztus 6. fontos napként vonul be a Holland Királyi Légierő történelmébe, hisz ekkor szállt fel először a legújabb vadászbombázójuk első példánya. Az F-001 jelzésű F-35A a Lockheed Martin Forth Worth-i telephelyéről teljesítette első szárnyalását, a hír apropóját azonban az adja, hogy a repülésről semmilyen szervezet nem adott ki információt. A felszállásról mindössze néhány szemfüles „spotternek” köszönhetően van tudomásunk, akik le is fényképezték az első 5. generációs holland vadászgépet. A hírt valószínűleg csak a szeptember 12-én esedékes holland választások után teszik hivatalosan is közzé.

Az első holland F-35A | Fotó: Brandon Thetford ,

Először oldottak szolgálatba állított F-22A Raptor fedélzetéről GBU-39 típusú GPS-vezérlésű bombát. Az első 5. generációs vadászbombázó fejlesztésének történetében jelentős eseményre augusztus 16-án került sor, egy alaszkai hadgyakorlat alkalmával. A helyi 3. ezred 302. vadász százada az egyik a két F-22-t üzemeltető század közül, melynek gépein már integrálták az USAF berkeiben jelenleg fellelhető legkisebb bombát a 3.1-es szoftvercsomag frissítéseként.

—-

Pilótahiba okozta az áprilisban Marokkóban lezuhant MV-22 Osprey vesztét. A tengerészgyalogság VMM-261 századához tartozó konvertiplánja Marokkóban vett részt az African Lion hadgyakorlaton, amikor az egyik felszállás után a pilóták úgy döntöttek, hogy 7,5 méter magasságban jobbra térnek ki a géppel, hogy ne kelljen átrepülniük az előttük lévő tengerészgyalogosok fölött. A 90 fokos forduló után azonban az addigi oldalszél hátulról érte a a gépet, és mikor a pilóták elkezdték a rotorok vízszintes irányba térítését, a hátszél miatt alacsony felhajtóerő keletkezett a szárnyakon, és az alacsony magasság miatt a gép földnek ütközött. A gépben szállított két tengerészgyalogos életét vesztette, míg a pilótákat súlyos sérülésekkel szedték ki a roncsok közül.

Augusztus végén sor kerülhet az AGM-158 JASSM-ER 1000 km-es hatótávolságú fegyver végső tesztjeire. Ha a 337. tesztelő és kiértékelő század által végrehajtott próbák sikeresen zajlanak, hamarosan sor kerülhet a fegyver szolgálatba állítására.

A JASSM-ER különlegessége hogy a vadászbombázók is könnyedén elbírják, és a fegyver hatalmas hatótávolságának köszönhetően nem kell berepülniük a légvédelem hatásos körzetébe.

—-

Az Amerikai Haditengerészet egy éven belül kibővítené a felderítő kapacitását az Ázsiai régióban, méghozzá a legújabb ember vezette típusukkal. A P-8A Poseidon-ok 2013 októberétől érkeznének a Yokosuka-i haditengerészeti bázisra, ahol a 60-as években szolgálatba állított P-3 Orionok-at váltanák. Az amerikaik a kínaiak a térségen egyre bővülő jelenléte miatt szeretnék minél hamarabb a térségbe telepíteni új gépeiket.

—–

Az Izraeli Légierő leállította CH-53 helikoptereinek repülését. A döntésre egy augusztus 16-i eset után került sor, mikor is az egyik példány kényszerleszállást hajtott végre közvetlenül a felszállás után a Tel Nof légibázison. A probléma gyökerét a rotorlapátokban adták meg a szóvivők, de a kivizsgálást megkezdték, és amíg nem derül ki pontosan hogy mi történt, addig a földön maradnak az Izrael Légierő legnagyobb helikopterei.

IAF CH-53

Sikertelenül végződött a X-51A Waverider szuperszonikus tesztjármű harmadik légi útja. Az augusztus 14-i teszten az X-51A-t sikeresen leoldották a szállító B-52 bombázóról, de 16 másodperccel később, még a gyorsítófokozat leválása előtt hibát jelzett. 15 másodperccel ez után, mikor is a gyorsító rakétahajtómű levált, az X-51 irányíthatatlanná vált, és később lezuhant. A baleset okaként a hibás vezérlési szoftvert hozták fel a program szakemberei.

—-

India átvette első EMB-145 AEW&C korai előrejelző és légtérirányító gépét. A repülőgép már átesett több földi és légi próbán is, köztük légi felderítésen, melyet az Embraer és az indiai Védelmi Kutatási és Fejlesztési Szervezet (Defence Research and Development Organisation – DRDO) emberei felügyeltek. Hamarosan szolgálatba is állhat, miután integráltak a fedélzetén néhány rendszert a DRDO szakemberei. A típusból India még 2008-ban rendelt 3 példányt a brazil cégtől, 208 millió dolláros áron.

Fotó: EMBRAER ,

Annak ellenére hogy hosszú, éveken át húzódó kiválasztási procedúra után végre megvan a váltótípusa, az Amerikai Légierő mégis a KC-135R utántöltők modernizálása mellet döntött. Az 50-es évekből származó gépek üzemeltetésének jelenlegi legnagyobb problémáját a hajtóművek élettartama jelenti, ezért azok átalakítása élvezi az elsőbbséget. A nagyjavítással és korszerűsítéssel a jelenleg a KC-135R típusú gépek szárnya alatt lógó CFM-56-osok még legalább 20 folytathatják munkájukat, csökkentett étvággyal és kiszolgálóigénnyel.

—-

A Saab nem adta fel a Gripen „navalizált” változatának létrehozását, mi több, az utolsó hírek óta eltelt időben végeztek a megvalósíthatósági tesztekkel, valamint az első fázisú tervezési munkálatokkal. Tony Ogilvy, a Sea Gripen program feje a Jane’s-nek tartott interjújában elmondta, hogy több évnyi előzetes tervezés után egy svéd és brit mérnökökből álló brigád megkezdi a típus valódi tervezését. Elmondása szerint a Sea Gripen mind CATOBAR (katapultos indítású), mind STOBAR (síugrósáncos) hajókról üzemelhet majd, de ehhez több részegységét is át kell tervezni így a futóműveket megerősíteni, fékezőhoroggal felszerelni, az első futóműre a katapulthoz csatlakozót szerelni, valamint a korrózióvédelmet is meg kell oldani a sós vízen párájának rossz hatásai ellen.

A hajófedélzetre szánt Gripen orrán is ott csücsül majd az IRST ,

Visszatért Amerikába a Nagy-Britanniában statikus tesztekre használt F-35A. Az AG-1 jelzésű példány az elmúlt három és fél évet töltötte a szigetországban, ahol a Brough-i tesztközpontban az egész tervezett élettartamot „kirepülték” a gépből, földi hidraulikus mozgatóhengerek segítségével. A próbák során megdöntötték az összes rekordot, már ami a tesztelés gyorsaságát illeti, a gépet több mint 150 különböző konfigurációban próbálták ki kevesebb mint 9 hónap alatt.

—-

Először vett részt az Ausztrál Királyi Légierő KC-30 gépe nemzetközi hadgyakorlaton. A Townsville bázisú tanker nemzetközi debütálására a Pitch Black 12 hadgyakorlaton került sor. 58 méteres hosszával és 60 méteres szárnyfesztávolságával jelenleg ez a legnagyobb típus az Ausztrál Légierő kötelékében.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390

Görök Mirage-ok Indiának?

Görök Mirage-ok Indiának?

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban