Elkeltek Új-Zéland légierejének egykori harci gépei

Közismert, hogy a kivik már jó ideje nem rendelkeznek offenzív feladatok elvégzésére is alkalmas légierővel, hiszen az ország vezetése a haderőn belülről érkező ellenzést ignorálva 2001-ben úgymond lefegyverezte légierejét: kivonta az akkor hadrendben álló 17-17 Douglas A-4K Skyhawk és Aermacchi MB-339CB gépét, ezzel egy tollvonással szüntetve meg a harci képességeket és a sugárhajtóműves gépeken történő kiképzés lehetőséget. Természetesen ezzel párhuzamosan az F-16 beszerzés is visszamondásra került.

A két típus példányainak egy része azóta múzeumok gyűjteményeit gazdagítja, de maradt még a légierő nyakán is belőlük – ezeket jó egy évtizede nem tudják eladni. Potenciális vevő – akár a teljes állományra – volt már, de ezidáig még sohasem sikerült véglegesíteni az üzletet.

2010 legvégén egy miniszteri pedzegetés kapcsán úgy tűnt, hogy az olasz gépeket esetleg mégsem adnák el, hanem újból aktív állományba helyeznék azokat. 2011 elejére azonban kiderült, hogy ebből – részben a Rolls-Royce hajtóművek támogatásának megszűnte miatt nem lesz semmi.

RNZAF MB-339CB

Az MB-339CB a modernizált Skyhawkokhoz hasonkóan alkalmas volt AIM-9L és AGM-65 hordozására | RNZAF ,

Új-Zéland légierejének egykori vasmadaraival kapcsolatban ezt követően 2011 novemberében érkezett hír, mely arról szólt, hogy az amerikai JDI Holdings 7,9 millió dollárért megvásárolta az A-4K Skyhawk gépeket. Ezen összeg amúgy kevesebb mint amennyit a gépek tárolására a kivik egy évtized alatt elköltöttek (9,4 millió), és sehol sincs attól a 155 millió dolláros ajánlattól, amit egyszer kaptak a teljes A-4 és MB-339 gépparkra.

A friss hírek szerint azonban mégsem kerültek a JDI-hoz a gépek. A minap két híranyagba is botlottam, egyikben az állt, hogy elkelt a 8 Skyhawk, a másikban meg az, hogy ugyancsak megvették mind a 9 eladósorban lévő MB-339-est is. A vevő mindkét esetben a floridai székhelyű, és a Skyhawk-ok esetében az amerikai honatyák jóváhagyását élvező Draken International. És valóban, a cég honlapján közzétett sajtóanyagok között júliusi dátummal szerepel az Aermacchi MB-339CB-esek megvétele, augusztusi dátummal pedig a Skyhawk-oké. Érdemes megjegyezni, hogy a júliusi anyagaik alapján 25 jó állapotúnak megnevezett MiG-21-est (UM és bisz változatok) is vettek a lengyelektől a már meglévő 5 L-39 mellé. Ezzel a cég jelenlegi gépparkja: 11 A-4K, 9 MB-339, 25(+4) MiG-21, 5 L-39.

A-4K Skyhawk | Forrás: Wikimédia Commons ,

Az üzlet anyagi vonatáról semmilyen információ nem került nyilvánosságra. A kiviktől szerzett vasmadarakat várhatón 2013 elejétől állíthatja munkába a szolgáltatásait az Egyesült Államok fegyveres erőinek kínáló vállalat.

A kivis Skyhawkok utolsó gyakorlata a Szingapúrban megtartott Exercise Vanguard 2001 volt.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

HMNZS Aotearoa

HMNZS Aotearoa

HTKA Hírhalom 2019. 6. hét

HTKA Hírhalom 2019. 6. hét

HTKA Hírhalom 2018. 51. hét

HTKA Hírhalom 2018. 51. hét

HTKA Hírhalom 2018. 33. hét

HTKA Hírhalom 2018. 33. hét