Az F-22 OBOGS problémája ezúttal számadatokkal

Egy májusi szenátori megkeresésre adott hivatalos válaszban az USAF nemrégiben új információkat tett közzé az F-22 Raptor problémás fedélzeti oxigénellátó rendszerével (OBOGS) kapcsolatban. Az Egyesült Államok Légierejének illetékesei a már régebb óta húzódó és az 5. generációs vadász földre kényszerülését is okozó probléma kapcsán ezidáig mindig úgy nyilatkozott, hogy az oxigénhiányos, vagy a szerű tünetek előfordulása relatíve alacsony. 100 000 repült órára vetítve valóban, de mi a helyzet a fegyvernem többi vasmadarával összevetve? Nos, többek között is is kiderül a közzétett válaszból.

A Raptorok OBOGS problémájának a szaksajtón kívüli szélesebb körben történő kiteregetésében az amerikai TV csatorna a CBS vállalt szerepet május elején, mikor egyik beszélgetős műsorukban a Virginiai Légi Nemzeti Gárda két olyan pilótájával készítettek műsort, akik a Raptor ezen problémája miatt megtagadták a repülést a típuson. Az ezt követő időszakban több pilóta, karbantartó, illetve repülőorvos jelezte a problémát. Mindezek hatására két honatya, a virginiai demokrata szenátor, Mark Warner, illetve az Illinois-i republikánus képviselő Adam Kinzinger írásban kereste meg a légierő miniszterét. Érdekességképpen megemlítendő, hogy Kinzinger képviselő 2003-ban lépett be az USAF kötelékébe, jelenleg pedig a Légi Nemzeti Gárda pilótája is egyben – nem vadészgépen amúgy.

Az általunk is megírt legutóbbi fejlemények ugye nagyobbrészt az előző bekezdésben felelevenítettek voltak, illetve az, hogy a Raptor ezen problémájának szélesebb nyilvánosságra kerülése végett Leon Panetta védelmi miniszter korlátozásokat rendelt el a típussal kapcsolatban, alapvetően olyan területekre engedve csak a csúcsragadozót, hogy hypoxiás tünetek esetleges fellépése esetén a pilóta képes legyen biztonsággal leszállni a géppel – egy közeli repülőtérre. Mindemellett felkérte a U.S. Navy és a NASA szakembereit, hogy segítsék légierős kollégáik munkáját a probléma megoldásához vezető úton

Nos a U.S. Navy és a NASA független vizsgálata jelenleg folyamatban van, de azért mint már a hír elején említve lett fejlemény, lévén az USAF egy 8 oldalas dokumentumban válaszolt a 2 honatya által nekik címzett kérdéscsokorra. A Warner szenátor által közzétett levél itt olvasható, mi pedig most a teljesség igénye nélkül kicsit szemezgetnénk belőle…

A honatyák egyik kérdése az volt, hogy a légierő csinált-e már felmérést a problémáról – formálisan, vagy informálisan – a Raptor közösség tagjai között. A válaszból kiderül, hogy 6 felmérés is készült, amiknek az lett az eredménye, hogy a Raptor pilóták meglehetősen bizalmatlanok gépük létfenntartó rendszerével kapcsolatban. Az USAF elmondása szerint ez is az egyik oka volt a teljes gépparkra vonatkozó repülési tilalom kihirdetésének 2011 májusában.

Kíváncsiak voltak mindezen felül arra, hogy a nyilvánosságot vállaló két pilótán felül tagadták-e meg más pilóták a típus meglovagolását, illetve kell-e emiatt negatív következményekkel számolniuk. A válaszban kitérnek arra, hogy igen, adódtak ilyen esetek, de a légierő miniszterének utasítására, az adott körülményekre tekintettel a pilóták ilyen döntése jelenleg nem jár negatív következményekkel. Kitértek arra is, hogy ugyan a teljes flottára vonatkozó repülési tilalom nem volt, de 3 esetben a bázisparancsnokok lokálisan rendeltek el rövidebb szüneteket az F-22 reptetésében – konkrétan a Langley, Hickam és Elmendorf légibázisokon.

Kirészletezték azt is, hogy repülési tilalom 2011 szeptemberi feloldásától kezdődően, és 2012. május 31-vel bezáróan ezidáig 13 300 alkalommal repültek a Raptorok, ami alatt 11 alkalommal jelentkeztek hypoxiás tünetek, ami százalékos formában azt jelenti, hogy a vizsgált időszak alatti repülések 0,08 százalékában jelentkezett ilyen jellegű probléma. Ezen eredménnyel ugyanakkor nem elégedettek és azon vannak, hogy tovább csökkentsék ezen mutatót. Ezen felül a földi kiszolgáló személyzet kapcsán 6 alkalommal jelentkezett probléma.

A közöltek szerint a Raptor kapcsán jelenleg 35 hypoxiás esetet tartanak nyilván – ebből 14 esetben ismert az ok, 21 esetében nem. Az ismeretlen esetek közül 11 a Raptor repülésének újbóli megkezdése óta történt. Mindezt tovább vitték azon a vonalon, hogy a típust ezidáig legalább 360 pilóta repülte, amire az jön ki, hogy a pilóták 9,7 százaléka érintett, tehát valótlan az az adat, amiről a szenátor úr kérdezte őket, miszerint igaz-e, hogy a pilóták 18 százaléka tapasztalt már ilyen tüneteket.

Egy másik kérdést megválaszolandó az F-22 eredményeit összevetették a jelenleg repült több más típussal is, táblázatos formában tálalva azt:

Típus Oxigénellátó rendszer Hypoixia esetek
100k repült órára vetítve
Időtartam
F-16 OBOGS 7,5 FY02-FY10
F-15E MSOGS 1,8 FY02-FY10
F-18E/F/G LOX/OBOGS 6,6 FY01-2012
F-22 OBOGS 13 FY02-2011.05.

Megjegyzendő, hogy Warner szenátor hivatalos honlapjának kapcsolódó oldalán is van egy ehhez hasonló táblázat – elvileg USAF eredetű adatokkal, amiben egész más értékek vannak. Ott az F-16 lényegesen jobban szerepel, az F-15E némiképp gyengébben, az F-22 pedig kétszer rosszabban. A Raptor vonatkozásában talán az lehet az eltérő eredmény mögött, hogy a repülések újraindítása óta az USAF által elismerten magasabbak a mutatók, amik véleményül szerint részben azért lehetnek, mert a tavalyi év szeptembere óta az az utasítás a pilóták felé, hogy a hypoxia jellegű tünetek jelentkezésekor azonnal meg kell szakítani a repülést.

A honatyáknak küldött dokumentumban mindezek mellett szerepel az is, hogy a 2011-es kényszerszünet alatti vizsgálatok egyike arra a következtetésre jutott, hogy a Raptorba került egyes OBOGS szériák potenciálisan problémásak lehetnek. Ezeket kukázták, helyükre újakat telepítettek. Egy másik vizsgálat eredményeképpen gyakoribb ellenőrzési ütemet vezettek be annak érdekében, hogy időben kiszűrhetőek legyenek azon szituáció, mikor az OBOGS rendszer közel van az előírt teljesítmény alá csökkenéshez. Ennek kapcsán átvizsgálták a teljes gépparkot, illetve 25 óránkénti ellenőrzést vezettek be. Ezidáig 526 ilyen tesztet végeztek, amin 11 gép akadt fent – ezek közül azonban csak egynek volt köze repülés közben tapasztalt hypoxiás tünetekhez, a többit rutin ellenőrzés folyamán fedezték fel.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Repülési tilalom az F-35-ösökre

Repülési tilalom az F-35-ösökre

Boeingra cseréli E-3 Sentry flottáját az USAF

Boeingra cseréli E-3 Sentry flottáját az USAF

Polcra rakja az F-35-öt az USAF?

Polcra rakja az F-35-öt az USAF?

HTKA Hírhalom 2019. 18. hét

HTKA Hírhalom 2019. 18. hét