|

Honnan lesz pénz az új Gripenekre?

A Svéd Fegyveres Erőknek maguknak kell kigazdálkodni a „Szuper-Gripenek” árát, ugyanis a kormánytól nem számíthatnak pénzügyi támogatásra, így elkerülhetetlen, hogy más területről vonjanak el forrásokat.

Nagy árat fizethet a Svéd Fegyveres Erők, így a Svéd Királyi Légierő is azért, hogy svéd felségjellel is szolgálatba állhasson a JAS-39E/F verzió, mely a svájci tendergyőzelem feltétele volt. A napokban kiszivárogtatott információ szerint a kormány nem különít el pénzmagot erre a célra a védelmi büdzséből, így azt a haderő vezetésének kell kigazdálkodnia a rendelkezésre álló keretből. Ez egységösszevonásokat, bázisbezárásokat, vagy típuskivonásokat jelenthet, de nem csak a légierőben.

Sötét felhők tornyosulnak a Gripen-program felett? | Fotó: Phoenix HTKA.hu ,

A kormány amúgy is tervezi, hogy nagy változások lesznek a fegyveres erők szerkezetében. Erre a célra felállítottak egy munkacsoportot, mely majd a teljes rendszert átvizsgálva eldönti, hogy mely egységeket oszlassanak fel, vagy vonjanak össze.

A liberálisok és más kormánypárt is ellenzi ezt a folyamatot, állításuk szerint ez a választóknak tett korábbi ígéretek megszegése lenne.

Fotó: Saab ,

A svéd helyzetet tekintve egyre inkább úgy tűnik, hogy a szűkös keret miatt valószínűleg nem új gyártású E/F verziók kerülnek majd a Svéd Fegyveres Erők állományába, hanem a jelenleg szolgálatban álló C/D-kből átalakítandó példányok, és az sem tudni, hogy megkapják-e az E/F összes képességét, vagy csupán C/D+ jelzéssel állnak hadrendbe egy korlátozott átalakítás után, esetleg vegyes flottát üzemeltetnének.

A másik lehetőség, hogy a megrendelendő gépek darabszámát csökkentik. A Svéd Fegyveres Erők parancsnoka, Sverker Göranson márciusban még azt mondta, hogy 60-80 megnövelt képességű gép váltaná le a mostani 100 C/D-t. (Összehasonlításképp Svájcnak a 22 darab új JAS-39E/F Gripen beszerzéséért 3.1 milliárd eurót kéne kicsengetnie.)

8 hozzászólás “Honnan lesz pénz az új Gripenekre?”

  1. Allesmor Obranna

    Nézegetem a svéd ligierő történetét és nem semmi adatokra bukkantam.
    Az rendebn van hogy nagy ország, meg semleges, de nem semmi légierő volt itt a közelmúltig. A 80-as évek legelejére még 60 légibázis volt, ezek mindegyike repülőtér, ezekhez jött az autópálya szakaszokra széttelepülés koncepciója. A 90-es évekre ezt jelentősen csökkentették, 24-20 majd végül 16 légibázis állt már csak rendelkezésre, de még így is több, mint 400(!) repülőeszköz részére.

    Ma a vadászlégierő egytípusos, két verzió repül a Gripenből, illetve ezek gyakorló változatai, melyek már csupán csak három saját bázison diszlokálnak. A Gripeneken kívül Saab 105-ös kiképző és Saab 100-as szállító illetve AEW gépek vannak, meg C-130-as Hercules-ek és különféle helikopterek.

    Érdekesség, hogy a légierő állományában (tehát nem magántulajdonban) van még aktivan két nagy magasságú levegőmintavételezésre használt Saab 32-es Lansen is.