|

Stukát emelnek ki a Balti-tengerből

A spanyol polgárháború alatt bemutatkozott hírhedt Ju 87 Stuka zuhanóbombázó kapcsán elmondható, hogy a legyártott 6 500 gépből nem sok maradt meg azok közül sem, amelyek egy darabban vészelték át a második világégés harcait – konkrétan 2 teljes gép maradt csak. Ezek egyike azon Ju 87 R-2/Trop változatú példány, amit az angolok találtak Észak-Afrikában – az 1941-ben megszerzett gépet még a 2. világháború ideje alatt az amerikaiknak adományoztak. Ezen, 1974-ben restaurált gép jelenleg Chicago-i Museum of Science and Industry gyűjteményét gazdagítja. A másik teljesen egyben lévő Stuka egy Ju 87 G-2 változat (vélhetően Ju 87 D-5 változatként kezdte pályafutását), melyet 1945-ben találtak az angolok és Királyi Légierő londoni múzeumában lelhető fel.

A Chicago-ban megtekinthető Stuka | Fotó: WilliamBrain ,

Ezen két gépen felül akad még pár múzeum gyűjteményében Stuka, azonban többé-kevésbé, de inkább kevésbé egyben lévő roncsokról van szó, így érthető, hogy a Balti-tenger fenekén talált, az előzetes felmérések alapján meglehetősen jó állapotban lévő Stuka kiemelését érdeklődés övezi.

A Németországhoz tartozó Rügen szigetétől mintegy 6 kilométernyire, nagyjából 18 méter mélyen nyugvó gép roncsát ugyan már a 90-es években felfedezték halászok egy bekadt hálónak köszönhetően, a gép kiemelésére azonban csak most kerül sor. A sárkányszerkezet kiemelésére ha az időjárás is úgy akarja a keddi napon kerül sor, ám a gép kisebb-nagyobb elemei, köztük a motor már kiemelésre került a hétvégén.

Egy Ju-87 Stuka motorja a Balti-tengerből történő kiemelése után

A fotó 2012. június 9-én, szombaton készült | AP Photo/dapd/Jens Koehler ,

A műveleteket a Német Haditengerészet segítségével vezénylő drezdai hadtörténeti múzeum szóvivője úgy nyilatkozott, hogy a múzeum restaurátorai szerint igencsak jó állapotban van a gép egy restauráláshoz. Ez is a céljuk: teljesen restaurálni a motorja alapján Ju 87 D változatúnak tippelt zuhanóbombázót. Azaz a két megmaradt példányhoz hasonlóan ez is egy későbbi változat, ám a megmaradt Stukák számának figyelembe vételével nem lehet finnyáskodni… :) A gépről egyelőre tehát nem túl sokat tudni, mint fentebb említve lett még a konkrét változata sem ismert, nemhogy annak története miként került a Balt-tenger fenekére. Ennek felderítésében vélhetően segíthet majd, ha a gép kiemelésével sikerül kideríteni, melyik egységhez tartozott.

A tervek szerint a restaurálása után a gépet a légierő berlini múzeumában állítanák ki.

14 hozzászólás “Stukát emelnek ki a Balti-tengerből”

  1. Hamarosan új hirdetés az eBayen: „Veterán Stuka, kevés km-el, törésmentesen, megkímélt állapotban, orvos tulajdonostól eladó. Csak friss levegőn volt használva! Üzembentartói megoldható.”

  2. A Balti-tenger elég jól konzerválja a cuccokat. Bár ha a tenger vizet nézzünk mint konzerváló közeg, nem az igazi, gondoljunk csak a Titanicra. Gyakorlatilag a vasevő baktériumok apránként felzabálják apránként…
    A legjobb konzerváló eszköz az agyagos folyami üledék, vagy lápos mocsár, na az tényleg frankón konzerválja a dolgokat.

    Rudel nagyon érezte a típust, s mikor az A-9/10-est tervezték, akkor megkérdezték, hogy milyennek is kellene lennie az új „tankpusztítónak”.
    Normandia felett alig volt fekete keresztes gép, ami biztonságba repülhetett volna. Mindenben hátrányt szenvedtek. Olvastam olyat, hogy a gépeket nappal betolták a fák közé, míg a füves reptérre még teheneket is kihajtották, csak hogy „élethűbb” legyen az álcázás…
    A 112-es magaslatért törő Tigriseket még fedezte a Luftwaffe, de a Falaise katlan nagyon jól tükrözi, hogy mi is volt a helyzet Normadiában.

  3. Ja a tengerfenékre gondoltam, a legjobban amúgy tényleg a láp meg tözeg, viking hajós temetkezések is ezekből kerülnek elő, Dániában meg a lápi hullák. Amúgy a Balatonból is lehetne összeszedni második VH-s repülőket.

  4. >az előzetes felmérések alapján meglehetősen jó állapotban lévő Stuka >kiemelését érdeklődés övezi.

    Nagyon jó állapotban lehet a roncs ha még a típust is ennyire benézték…

    A Ju-88 az egy 2 légcsavaros gép volt, a Stuka meg csak 1!