Kaveri: kaputt?

A nyolcvanas évek egyik nagyreményű indiai hajtóműprogramja, az eredetileg HAL Tejas reptetésére is szánt GTRE GTX-35VS Kaveri fejlesztése úgy néz ki végleg megfeneklett.

A Kaveri története nem éppen a profitról, falakat rengető eredményekről és pláne nem a tolóerőről és megbízhatóságról volt hangos ez idáig, a két egyedüli pozitív hír is csak arról szólt, hogy 20 évnyi szenvedés után sikerült végre befejezni valamilyen szinten, illetve egy Il-76-osra applikálva végre megreptették. A Tejas mellett az AMCA-ba is beleálmodott hajtóműben a légierő már nem sok fantáziát lát, de a hírek szerint a haditengerészet még mindig kitart a hányatott sorsú erőforrás mellett.

A franciák ennél többet már nem nagyon tehetnek a Kaveriért | Forrás: bower99.blogspot.com ,

Ám az eddig felmutatott „eredmények” mellett pénzügyileg sem egy leányálom a program, mivel mostanáig több mint hétszer annyiba került, mint eredetileg tervezték. Míg 1996-ban a fejlesztés költségeit 75,4 millió dollárban határozták meg, addig 2009-re a kiadások elérték az 560 millió dollárt. Ez utóbbi óta eltelt még bő két év, szóval valószínűleg a számla csak még borsosabb lett. Egyébként a fentebb említett Il-76-ossal végzett teszt óta nem érkezett hivatalos állásfoglalás arról, hogy a Tejas és a Kaveri valaha is bensőségesebb viszonyba fog kerülni, sőt, egy belső forrás szerint a GTX-35VS program bár létezik még, de tulajdonképpen leállt.

Persze pénzügyileg a Tejas sem igazi sikersztori: a tervezett 650 millió dollár helyett most 1138 milliónál járnak, illetve a tengerész verzió fejlesztése is az eredeti 187 millió dollár helyett 345 milliót kóstál, tehát majdnem dupla annyiba kerülnek, mint várták, de a gazdasági világválságot, valamint az ilyen fejlesztések természetét figyelembe véve elmondhatjuk, hogy ezek annyira azért nem is vészes túllépések.

Indiának a nagyhatalmi státusz eléréséhez, illetve a katonai potenciáljának növeléséhez mindenképpen szükség van a hazai harcigép mellett sugárhajtómű programra is, de kérdés, hogy tényleg a Kaveri erre a legjobb út?

Szerző: GrGLy

—–

Jelen írás a HTKA Lapcsoport által szervezett Hír- és Cikkíró versenyre érkezett és megfelelőnek ítéltetett a publikációra. Amennyiben Te is szeretnél indulni a nyereményekért vagy csak szeretnéd megmutatni a világnak eddig rejtegetett írói vénád, akkor ne habozz, jelentkezz gyorsan! Részleteket ide kattintva olvashatsz!

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Görök Mirage-ok Indiának?

Görök Mirage-ok Indiának?

India lehet a KC-390 legújabb megrendelője

India lehet a KC-390 legújabb megrendelője

Tengerész Tejas tengeri tesztje

Tengerész Tejas tengeri tesztje