Az elmúlt hetekben a haditengerészet és a hadsereg közösen játszott az Ausztrál Királyi Haditengerészet által igencsak jó üzlet keretében az angoloktól beszerzett ex-RFA Largs Bay deszanthajóval. Mint arról mi is több alkalommal írtunk a Royal Fleet Auxiliary állományából az aktuális angol haderőreform végett kivont, még hellyel-közzel bejáratós Largs Bay-t az ilyen kaliberű hajóra éppen égető szükséggel rendelkező auszik marták el a többi érdeklődő elől.
Az I. Világháború utolsó, tavaly elhunyt angol/ausztrál veteránja előtti tisztelgés végett immáron HMAS Choules név alatt ténykedő deszanthajónak az aktív ausztrál szolgálatra történő előkészítése kapcsán az elmúlt hetekben több közös gyakorlatot is végrehajtottak az ausztrál haderőnemek. Az ADF, azaz az ausztrál haderő égisze alatt a kengurus és kivis haditengerészetek és hadsereg által az elmúlt 3 hét folyamán közösen végrehajtott SQUADEX és SEA LION gyakorlatok voltak a szóban forgó deszanthajó első nagyobb, egyben sikeresen vett gyakorlatai.
A SQUADEX gyakorlat során a haditengerészet és a hadsereg tagjai gyakorolhatták a HMAS Choules elárasztható dokkfedélzetét igénybe vevő műveleteket – úgymint a partraszállító hajók bedokkolása, azokról rakomány és járművek ide-oda mozgatása. Ez az ADF katonáinak újdonság, lévén korábbi hasonló kategóriás hajóik, az állapotbeli problémáik miatt mára már kivont 2 db, Kanimbla-osztályú kétéltű szállítóhajók lényegesen kisebbek voltak és ami lényegesebb, nem rendelkeztek elárasztható dokkfedélzettel. Az évtized közepére érkező, Canberra-osztályú nagyméretű helikopteres deszanthajók érkezésekor viszont legalább már nem lesznek ilyen gondjaik… :)
A mókából a hadsereg helikopteresei sem maradhattak ki, ők Blackhawk-okkal, árú, illetve személyszállító módokban gyakorolva a HMAS Choules fedélzetére történő érkezést, illetve az onnét történő távozást.
A humanitárius segítségnyújtás téma köré szervezett SEA LION gyakorlat során a HMAS Choules mellé szegődött az új-zélandiak HMNZS Canterbury nevezetű szállítóhajója is. (A kivik haditengerészetéről, benne a Canterbury-ről bővebben ezen korábbi cikkünkben olvashattok.)
Ausztrál színekben a HMAS Choules legénysége a korábbinál mintegy 90 fővel nagyobb, 158 főből áll fel, mely mellett 350 fő kényelmes szállítására van hely. A hajó 2 300 négyzetméteres parkolófelülettel rendelkező bendőjében 32 M1A1 Abrams harckocsi, vagy 150 könnyű teherautó fér, mely mellett kapacitás van 2 000 tonna lőszer vagy 24 szabványos méretű konténer szállításához is.
Mindezek partra szállításában segédkeznek az elárasztható dokkfedélzetről indítható partraszállító hajók – 1 db LCU Mark 10, 1 db LCM-8 / 2 db LCVP. Mindemellett a hajó két (küldső) oldalán elhelyezhető 2 db Mexeflote nevezetű, motorizálható úszó-ponton is.
A HMAS Choules rendelkezik akár Chinook méretű forgószárnyasok fogadására alkalmas helikopterfedélzettel, de alapvetően helikopterek szállítására nincsen tárolókapacitás kialakítva. Pontosabban ez nem teljesen igaz, lévén ideiglenes hangár elhelyezhető a felépítmény mögé, melybe 2 nagyméretű forgószárnyasnak juthat hely.
További nagy mennyiségű fotó, illetve egy videó az ausztrál védelmi minisztérium multimédia szekcióiban.
Ez, igen, nagyon jó cuccnak tűnik.
Miért lett több mint megduplázva a személyzet?
a ket MEXEFLOAT nem volt a Brit „idokben” a hajora integralva es most mint vezetesi pont is mukodott.