|

Vízen a legnagyobb ausztrál hajó

Csütörtökön ünnepélyes keretek között vízre bocsátották a valaha készült legnagyobb hajót, melyet az Ausztrál Királyi Haditengerészet számára készítettek. A Spanyolországban legyártott felszíni egység HMAS Canberra néven szolgálja majd a szigetországot.

„Az LHD-k építése a terveink szerint halad, a projekt folyamán sikerül tartani a határidőt és a költségkeretet is. Várhatóan a tervezett időben hadrendbe állhatnak az osztály egységei.” – mondta Russ Crane altengernagy az ünnepélyes vízre bocsátáson.

A 25 ezer tonnás helikopterhordozó dokkhajó Ausztrália számára készülő Canberra-osztályú partraszállást támogató hajók első példánya. Az LHD (Landing Helicopter Dock) jelzésű, elárasztható fedélzettel ellátott helikopterhordozókból a tervek szerint két példány (HMAS Canberra /LHD-01/ és HMAS Adelaide /LHD-02/) készül, melyeket moduláris rendszerben építenek meg a spanyol Navantia hajógyárban, majd Ausztráliába vontatják őket, ahol a BAe Systems leányvállalata hajtja végre a fedélzeti rendszereik integrációját és beépítését.

A most vízre bocsátott Canberra 2014-ben, míg az építés alatt álló Adelaide 2015-ben állhat hadrendbe. Szolgálatba állásukkal az Ausztrál Királyi Haditengerészet legnagyobb hajóegységei lesznek a 27 ezer tonnás vízkiszorítással büszkélkedő hajók, melyek az orrukra szerelt “síugró sáncnak” köszönhetően alkalmasak STOVL képességű repülőgépek üzemeltetésére is.

A megegyező kialakítású, „Juan Carlos I” névre keresztelt egység szeptemberben áll szolgálatba a Spanyol Haditengerészet kötelékében.

Fotók: RAN

httpv://www.youtube.com/watch?v=5rIKtNzvIlc

10 hozzászólás “Vízen a legnagyobb ausztrál hajó”

  1. gacsat: az alabbiak csak feltetelezesek, de fogadni mernek, hogy kozel jarok az igazsaghoz.
    A keret celja: megvedeni a bulbat a vizrebocsatas soran. Plussz azt is elkepzelhetonek tartom, hogy az aljan kerekek vannak, ami vizre bocsataskor elonyos lehet.
    Hogy vagjak le? Gondolom sehogy. Ha en csinalnam, nem rogzitenem hozza. Egyszeruen nehezebb lenne (kisebb lenne a surusege), mint a viz, es a feneken maradna. A hajo meg leuszna a tetejerol. Es utana a keretet kihuznam, mert kellhet a kovetkezo hajonal.

    Mondjuk az eleg fura, hogy a festese megegyezik a hajoeval… A Juan Carlos I rol neztem kepeket, azon nincs rajta.

  2. A nagy hajókat több szekcióból építik, az orr és a tatszekciók azonban meglehetősen kevés vízszintes felülettel rendelkeznek, ezért hogy önmagukban megálljanak az aljukon ilyen fix támasztékot kell szerelni rá, amíg össze nem illesztik a teljes hajótestet. Ez itt ugyanez a szituáció csak tengeralattjáró orrszekciójával:

    http://cache.daylife.com/imageserve/09MMfUyc8K5nW/610x.jpg

    Hogy miért festették le azt nem tudom, ám a vízrebocsájtás után amíg az építés még tart gyakran a hajókon hagyják.

  3. valószínűleg azért festették le, mert óvja a korróziótól, és lehet, hogy rajtahagyják az átvontatás alatt,mert lehet, hogy könnyebb, olcsóbb így, mint a megnövekedett ellenállás miatti plusz üzemanyagköltség… ez csak tip, de arra gondlom, hogy még a túloldalt is szerelgetik, talán szárazdokkban… talán nem.