Mint decemberben megírtuk, megköttetett kormányközi egyezmény a szaúdi fegyvercsomaggal kapcsolatban, melynek újabb lépése érkezett el: a Boeing megrendelést kapott az F-15SA gyártására.
Mint arról a HTKA beszámolt, december 29-én jelentették be azt a 29.4 milliárd dolláros üzletet, melynek keretében az arab ország 84 darab Boeing F-15SA típusú vadászbombázót vásárol az Amerikai Egyesült Államoktól, továbbá 70 darab F-15S-ből álló, elavultnak egyáltalán nem nevezhető flottáját nagyjavíttatja és jelentősen korszerűsíti az F-15SA sztenderdnek megfelelően.
Miután a Kongresszus rábólintott, elhárult minden akadály a fegyvercsomag értékesítése elől. A háttérben tovább folytak az egyeztetések a Pentagon, a Boeing és a szaúdiak között, melynek eredményeképp a Boeinggel aláírták a 84 darab F-15SA legyártásáról szóló szerződést, melynek értéke 11.4 milliárd dollár. Az új gépek átadása 2015-től valósulhat meg, a kontraktus teljesítési határideje 2020 októbere, eddig kell leszállítani a valaha volt legkorszerűbb Sasok utolsó példányait. Az üzlettel jelentősen kitolódik az F-15-ös gyártósora, mely most a szingapúri és dél-koreai megrendelésre készülő példányokat ontja magából és 2013-ig volt munkája. Az F-15SA-k leszállításának kései időpontja az extra igényelt berendezések integrációs munkái és a tesztjei miatt indokolt.
Az F-15SA a valaha volt legfejlettebb F-15-ös lesz, az RSAF (Szaúdi Királyi Légierő) számára gyártandó gépek megkapják a megnövelt teljesítményű General Electric F110-GE-129 erőforrásokat és az aktív fázisvezérléssel (AESA) működő Raytheon APG-63(V)3 típusú radart is, emellett a DEWS (Digital Electronic Warfare Systems – digitális elektronikai hadviselési rendszer) és az IRST (InfraRed Search and Track – infravörös kereső- és célzórendszer) is a csomag tartalmát képezi. Emellett az sem mellékes, hogy az F-15SA lesz az első Sas, mely teljesen fly-by-wire vezérléssel készül.
Még egy ok Iránnak, hogy inkább nyelje le a szankciókat, de szüksége van az elrettentő erőre, mert ezek ellen aligha védhetné meg magát a saját gépeivel.
Irán nem fogja lenyelni a szankciót de végül is nem is érdeke Amerikának se ameg Izrelnek sem.
1 ha leállítják úgyse hinnének nekik .
2 leállítják és utánna pedig a jenki Líbiai hasonló eseted produkál.
ahogy teszi azt Szíriában is .
Gondolj bele, Irán háború utáni báb kormány milyen fegyverüzletet csinálna? plusz az Iráni olaj.
Az oroszok meg a kínaiak meg majd csak vakarják a fejüket.
Véleményem szerint Kínának és az oroszoknak kéne rábeszélni iránt hogy mondjon le atomjáról .
Mert különben Olyan bukta lesz az oroszoknak mint Irak .
Az orosz nem szállította le az fegyverek volt olyan szíves a nyugatnak, de vajon ez fordítva is így lesz?
Az orosz és a kínaiak nem csak a fejüket vakarják, a napokban blokkoltak meg egy IAEA határozatot, amit a nyugatiak úgy raktak össze, hogy sok csúnyát mondjon Iránról, gondolom aztán alapja lett volna néhány új szankciónak.
De leblokkolták, és láthattuk a vétóerejüket Szíria kapcsán is, szóval azért rajtuk is múlik, hogy lesz-e balhé Iránban. Mondjuk az oroszoknak nem is jönne rosszul az olajárrobbanás és a fegyvereladás miatt, és Kína is kihasználhatná a háborús helyzetet, hogy ő meg a Tajvan-kérdést rendezze le végleg.
Lehet talán az USA is épp ezért nem erőlteti annyira a dolgot, hisz nekik igazán nincs is sok nyerni valójuk, és az ölebüknek is ezért rángatták meg a pórázát, amely most makoghat, hogy nincsen stopperóra a kezében.
Iráni érdekesség=
” Az ötödik iráni konferencia elektronikai hadviselés
Ötödik Konferencia e-iráni háború.
A tartalomjegyzék. Nagyon nagyon érdekes, főleg ínyencek számára, mert beletekintést ad arról hogy a vezetést mi foglalkoztatja.
http://ew.ihu.ac.ir/index.php/ewc/ewc90/announcement/view/19
A már időponttal rendelkező témák, ez sem kicsi: http://ew.ihu.ac.ir/index.php/ewc/ewc90/announcement/view/18
Csak egy cím kiragadva a konferencia előadásai közül:
Felismerés, navigációs jelek csökken tartományban
Nem ma kezdték a hekkelést :)
Ebben mi a nagy dolog?
Mi is beszélünk a Raptorról, mégis csak álmodozunk róla.
Engem az érdekelne, hogy ez mennyire marad az F-15E leszármazott? Az F-15E is szinte teljesen fémépítésű gép, a kompozitot mondjuk úgy, hogy hírből ismermi. Ezt a sajátosságot mennyi viszi tovább a Boeing az F-15SE és F-15A-nál?
Engem meg az, hogy ehhez a sárkányhoz mit tesz hozzá a full FbW rendszer.
molni!
Nem F-15SA-t akartál ? A kérdésed egyébként jogos.
Allesmor Obranna szerint:
2012. március 10. szombat @ 01:01
Engem meg az, hogy ehhez a sárkányhoz mit tesz hozzá a full FbW rendszer.
Nem hiszem hogy sokat. Sőt szerintem inkább még le is fog venni, mivel szoftveresen korlátozható lesz pl a maximálisan engedélyezett túlterhelés. Mint nálunk itthon anno egy egy MiG-et megtéptek rendesen. Jómagam is láttam Kecsón pedig 29-est kiflibe hajlott szárnyakkal, persze nem engedték lefotózni. A Gripenek érkezésével meg jött a köpködés.. Hogy jó, jó a gép csak mégse olyan… :S A FbW igazán olyan gépeknél tud domborítani amiket alapvetően instabilra terveznek. Ember hagyományos kormányszervekkel el nem vezetné, de az FbW-n keresztül már igen.
De SE és SA érdeklne.
Az FBW meg biztosan hozzáad, mert jócskán kitágíthatja az FCS-sel és más mért adatokkal a gép üzemét. A repcsiken tradicionálisan fix túlterhelési határok voltak adott konfigban. Már a Gripennél is az van, hogy még az üzemanyag eloszlást is figyeli a gép és számolja a max G értéket. Tehát nincs a tradícionális jenki CAT I/III. Folyamatos átmenet van. Egyébként nehogy azt hidd már, hogy FBW nélkül nincs korlátozási lehetőség….
A korlátozási lehetőségek amúgy is békeidősek. A háborúkban a pilóták rutinszerűen hágták át az békebeli üzemeltetési korlátokat sebesség és túlterhelés tekintetében. MiG-25 sebesség tekintetében az F-15E pilóták – és valszeg más gépek is a SV alatt – simán belevitték a gépeket rövid ideig tartó 10-11G-s manőverekbe is.
A FBW rövidítést sokan még nem értik meg. A FBW az csak egy vezérlési mód, a korlátozáshoz semmi köze. Olyen mint, mondjuk fogas léccel vezérelni valamit, vagy tolórudakkal. Az FCS az, ami a pilóta input és a kormány parancsok között van. Annyiszor le volt már írva, számomra szomorú, hogy sokan még mindig összekeverik ezeket dolgokat. :(
(Az FBW alkalmazható egyes vezérelhető elemekre külön. A Szu-27 belépőle tudtommal ilyen vezérléssel bír.)
Tudom hogy mi az FbW :) A gépeknek persze jót tesz az biztos, de a pilóták már csak pórázon tudnak vagánykodni (legalábbis békeidőben)
A korlátozó rendszereketet ki lehet kapcsolni. Az, hogy ezt monitorozzák vagy szabad -e, az más tészta.
Tessék.
http://www.youtube.com/watch?v=_-adcRA3u8Q
Láthatólag nem érted a FBW lényegét. Ez a pórázon vagánykodós részen tisztán látszik.
A Szu-27-esnél (és a komszomolszki Szu-30-asoknál) a vízszintes vezérsíkok mozgatása magassági kormányként fly by wire rendszerrel van megoldva, csűrőként azonban hagyományos hidromechanikus rendszerrel operál. Gyanítom, hogy a lehajtható belépőél is része a magassági kormányra dolgozó FbW-nek, ahogy a Szu-33-asnál az előszárny kitérítése is ide lett integrálva. A Szu-34-esen is hasonló a helyzet.
Az irkutszki TVC-s Szu-30-asoknál teljeskörű FbW van, ugyanez igaz a régi Szu-27M/Szu-35-ösökre és természetesen a Szu-35Sz-re is.
A Gripen FbW rendszere 9g-ig korlátoz, de ez a korlát feloldható, a botkormány tövénél elhelyezett gomb segítségével, bármikor. A gép 12g-t bír elviselni. Magyar Gripennel, Magyar Hajózóval, Magyar Égbolton elért csúcs idáig 11.4g volt. Ki is írta a kijelző még a levegőben, hogy „C-check”. Milyen okos kis masina ez Griff… :)
Érdekes függesztmény egy korai F-15E-n:
http://static.ddmcdn.com/gif/f-15-35.jpg
Hat M117-es mellett minimum négy Mk-84-es (a másik oldal nem látszik)