A napokban kiemelt jelentőségű tettet hajtott végre két pilóta: a Cseh Légierő történelmében először hajtottak végre légi-utántöltést egy cseh felségjelű gépmadárral.
Február 28-a bevonult a cseh repülés történelemkönyvébe, mivel Jaroslav Čáslav Toman őrnagy és svéd oktatója egy JAS-39D Gripen típusú vadászbombázóval Csehország történelmében először hajtott végre légi-utántöltést. A jeles eseményhez természetesen szükség volt egy tankergépre is, melyet a svédek szolgáltattak egy Tp 84/T (a C-130 Hercules svéd jelzése) személyében.
Cseh Gripen légiutántöltés gyakorlása közben | Fotó: Stefan Kalm ,
A svédországi Ronneby közelében található támaszpontról felszálló gépek a feladatra kijelölt légtérbe érve először négy „száraz” csatlakozást hajtottak végre, majd a kétüléses Gripen további 3 alkalommal kapcsolódott rá a tanker kosaras utántöltő rendszerére, melyből mintegy 3000 font (1360.78 kg) üzemanyag áttöltésére került sor.
„Az első három csatlakozást még egy instruktor segítségével hajtottam vége, a negyedik után már önállóan csináltam” – nyilatkozta Jaroslav Toman, a Caslav támaszpontról delegált 9820-as oldalszámú Gripen pilótája. A légi-utántöltésre történő képzésre Toman őrnagy mellett Peter Dřevecký százados utazott ki a skandináv országba. A napokban újabb csatlakozásokat hajtanak végre, mielőtt a két cseh Griff-lovag megkapná a levegőben egyedül végrehajtott üzemanyag-felvételt engedélyező jogosítást.
Cseh Gripen légiutántöltés gyakorlása közben | Fotó: Stefan Kalm ,
Mint ismeretes, Csehország még 2015-ig rendelkezik érvényes szerződéssel a Gripenek bérlésére, ám ezt a dátumot a magyar példához hasonlóan szeretnék meghosszabbítani, ám velünk ellentétben csak 5 évvel tolnák ki a típusváltás dátumát. (Bővebb információkért katt ide!) Ám a legújabb információk szerint elképzelhető, hogy a környékbeli országokkal közösen rendszeresítenek F-16-osokból álló flottát.
További képek:
Fotó: Stefan Kalm ,
Cseh Gripen légiutántöltés gyakorlása közben | Fotó: Stefan Kalm ,
Cseh Gripenek légiutántöltés gyakorlása közben | Fotó: Stefan Kalm ,