|

A csehek is meghosszabbítják a Gripen-szerődést?

Cseh barátaink hozzánk hasonlóan a svéd madárkát üzemeltetik, ám velünk ellentétben ők csak elfogóvadászként számítanak a típusra, mellyel teljesen meg vannak elégedve.

Csehország 24 darab JAS-39C/D Gripen vadászbombázó beszerzése mellett döntött még az ezredfordulót követően, majd a korrupciógyanús ügyletek miatt éveket pangott a beszerzés, ám a MiG-21-esek élettartamának vége rohamosan közeledett. Végül 2003-ban 12 darab együléses és 2 darab kétüléses, csak légvédelmi feladatokra alkalmas változat rendszeresítéséről írtak alá szerződést. Ráadásul a megvásárlás helyett 10 éves lízinget választottak teljes logisztikai támogatással, ezzel harmadannyi költséggel használhatják a Gripeneket egy évtizedig. A kiöregedő 21-esek villámgyors típusváltást igényeltek, az első gépek leszállítása 2005 áprilisában megkezdődött, akkor érkezett az első hat gép a Caslav légibázisra. A maradék hat gépet még ugyanazon év augusztusában leszállították. A gépeket azóta elégedetten üzemelteti a Cseh Légierő, de mi lesz azután, hogy lejárt a lízingszerződés?

Fotó: HTKA.hu – Block 50 ,

Az első hírek arról szóltak, hogy a cseh kormány 24 darab vadászbombázóra ír ki tendert. Természetesen a szóba jöhető típusok gyártói azonban megkezdték a promóciót. A németek használt Eurofighter Typhoonokat ajánlottak, de ebből nem kértek a csehek. Volt szó arról is, hogy maradékáron megveszik a jelenlegi Gripeneket és további példányokat vásárolnak a Svéd Légierő kötelékéből. A leglogikusabb és legköltséghatékonyabb döntés azonban a lízingszerződés meghosszabbítása, mely a magyar döntés után került még inkább előtérbe.

A hosszabbításról még nem született konkrét döntés, de Petr Nečas miniszterelnök nyilatkozatában elmondta, „jenlegi gazdasági helyzetben és a költségvetésre való tekintettel a kormány nem tartja helyesnek egy közbeszerzési folyamat lebonyolítását, bár minden bizonnyal hosszabb távú megoldást eredményezne a légtérvédelemben.”

A cseh kormányfő már megbízta védelmi miniszterét (Alexandr Vondra), hogy áthidaló megoldásként kezdje meg a svéd féllel (a fegyverexportért felelős állami szerv, az FXM képviselőivel) a 14 Gripen lízingjének meghosszabbítását célzó tárgyalásokat, melyek eredményéről 2012 közepén kell beszámolniuk a cseh parlament előtt. A miniszterelnök elmondta, hogy az előzetes tervek szerint Csehország csak 5 évvel hosszabbítaná meg a szerződést, a skandináv partnernek a jelenlegi szerződésben lefektetett feltételeket kéne továbbra is biztosítania.

59 hozzászólás “A csehek is meghosszabbítják a Gripen-szerődést?”

  1. Abszolút józan gondolkodásra valló logikus döntés. Kis ember ne álmodjon nagyot.

    „Ráadásul a megvásárlás helyett 10 éves lízinget választottak teljes logisztikai támogatással, ezzel harmadannyi költséggel használhatják a Gripeneket egy évtizedig.”

    Ez pedig mindent elmond. Ha megvették volna őket, akkor a beszerzés mellett ugyanúgy kellett volna a logisztikai támogatásra költeni, sőt a nagyjavítás rettentően megdobta volna a költségeket. Sokat spórolnak a lízinggel. Kíváncsi vagyok, azután, hogy az olaszoknak bejött az F-16-lízing, nekünk és a csehek a Gripen-bérlés, mely országok, gyártók állnak rá a vadászbombázók bérbe adására. Pl. Horvátország, Bulgária, Románia, Szlovákia, vagy a Balti államok számára abszolút reális lépés lenne.

  2. „Végül 2003-ban 12 darab együléses és 2 darab kétüléses, csak légvédelmi feladatokra alkalmas változat rendszeresítéséről írtak alá szerződést.”

    Én úgy tudtam hogy a cseh gépek C/D változatú többfeladatú gépek. Azaz minden meg van bennük a levegő-föld feladatok ellátására is. Az Alca-hoz rendszeresített fegyverek egy része a Gripenre is függeszthető lenne. Csak a gripen pilóták nincsenek kiképezve erre a feladatkörre, mert csak légtérvédelmi feladatokra kell a típus.

    Kíváncsi leszek, mennyiért és milyen feltételekkel hosszabbítanak a csehek és hogy ez nyilvánosságra kerül-e.

  3. Itt latszik hogy mashol esz is van amiben hazank politikusai hianyt szenvednek.Gondolok itt arra hogy a csehek olyan gepet lizingelnek amire szukseguk van es nem olyat ami minden foldi es legi joval fel van szerelve sokkal dragabban es soha nem hasznaljak ki.

  4. „Itt latszik hogy mashol esz is van amiben hazank politikusai hianyt szenvednek.Gondolok itt arra hogy a csehek olyan gepet lizingelnek amire szukseguk van es nem olyat ami minden foldi es legi joval fel van szerelve sokkal dragabban es soha nem hasznaljak ki.”
    Ez szép és jó de náluk még ezen kívül van 2 század (24) könnyű csapás mérésre (ha lehet így fogalmazni), felderítésre, ja és mellesleg kiképzésre alkalmas alcajuk van! Na inkább ez az ami hiányzik a Magyar Légierőből :(:(! Sokan mondják itt, hogy nem olyan korszerű mint egy hawk vagy egy t50 stb de bárki bármit is mond ez a képesség a hiány nem pedig a légi utántőlthetőség! Jó nekünk meg van a gripenen mawerick!
    Szomorú tényleg (idézett szövegre rátérjek), hogy sok minden nem csak a pénzen múlik! :(

  5. Rosszul tudjátok

    1.Ők is 24 db A/B Gripent akartak venni 2001ben mi utánunk de jött a nagy Dunai árviz és utána már csak egy századnyit akartak ugyszintén A/B verziót de 10 évre lizingelve..

    2.A Svédeknek 64 db C/D gyártottak de a megszorítások miatt nem vettek át egy századnyit ezt kapták meg a Csehek ezért jutottak ők hamarabb a gépekhez mint mi,meg úgye mi bele kevertünk elég rendesen.

    3.Ha nem kever bele az mszp akkor mi kaptuk volna meg azt 14db C/D Gripent az A/B áráért és már 2005ben itt lettek volna ehelyett a csehek kapták meg minekünk meg maradt az új gép használt szárnyakkal kihalott ilyet….

    4.Az hogy nincs benne a szoftverében hogy földi célokat is tud támadni az nem egy nagy probléma bármikor napokon belül feltölthetik rá a kivánt fegyver fajtákat.

    5.Mi elött Molni belekötnél és disszlájkolnád az irásomat olvasd vissza a 2002-2005ig lévő aranysasokat onnan szedtem az infót…

    6.Javíthatnád a Gripen FAQt is mert abban azt irtad hogy a Mig-29 nem lessz nagy javítva ha megrendeljük a Gripeneket hát a multhéten volt egy cikk ami a 2001.09.10 határozatról szól ebben világosan kifejtették hogy 1 századnyi Mig-29 nagy javítva lessz és a Gripenek melléjük érkeznek….

    7.Tudom tudom most megint benyomsz egy-két negatív hozzá szolást kipécézgeted a mondani valómat ahelyett hogy magadba szálnál és a tényeket végre elfogadnád mert nem mindig csak neked van igazad……….

    https://htka.hu/2012/01/27/feloldottak-a-gripenek-beszerzeserol-szolo-kabinetules-jegyzokonyvenek-titkositasat/

    remélem nem siklasz el fölötte….

  6. Gyerekek az Alcat ne mert az a legnagyobb hülyeség már 20 milliószor lelett tárgyalva ha nálunk fejletebb légierők kidobálták a sugárhajtóműves könnyű támadó és gyakorlógépüket pl:Némeország,Svájc akkor nekünk minek.

    Inkább 14 darad Pilatus PC-9 vagy PC-21 kellene a fostalicska JAK-52 helyett mert aza legnagyobb szánalom az egész légierőnkben….

  7. „Azért árulkodó lehet, hogy csak 5 évvel akarnak hosszabbítani és a miniszterelnök szerint is hosszabb távú megoldás lenne a közbeszerzés. Ezekszerint váltani akarnak a jövőben?”

    Nem gondolod azért mert minél elöbb megakarják venni de amíg nincs annyi pénzük addig kivárnak mint mi…

  8. Vagy megvásárolják utána, főleg ha akkor már tényleg maradék áron oda adják (szerintem oda)!?

    PG-nél komolyabb- pl amikor beüzemelték, nagy javították a mi-24p-ket, vagy az exiraki mi-8-nak, mi-17pp-nek a hajtőműveit a PG ide küldte felújítani! Ők nem csak javítással hanem modernizációval is foglalkoznak (flir beépítése, stb)!

  9. >a sugárhajtóműves könnyű támadó és gyakorlógépüket pl:Némeország,Svájc >akkor nekünk minek.

    A svájciak milyen gépet dobtak ki? Mellesleg ők gyártják a Pilatus-okat, így érthető lenne.

    A sugárhajtóműves könnyű támadó és gyakorlógépet is sokszor kitárgyaltuk már. Attól hogy pl. a németeknek és a hollandoknak nincs ilyen, a legtöbb európai országnak van ilyen típusa. A Hawk, M346, KAI T50 Jak-130 stb. gépeket sem véletlenül fejlesztik. Persze ez nem jelenti azt hogy nekünk venni kellene, ha nincs.

  10. Kolombusz

    Már miért kéne egy esetleges cseh-magyar konfliktustól tartani??? Még nem is vagyunk szomszédok (és ezt anélkül mondom, hogy 5-ös lennék földrajzból:)). Igazából nem vagyunk jobb helyzetben, mert valószínűleg az ő pilótáik többet repülnek, AMRAAM nekik is van, s nekik csak légi feladatra kell készülniük, ellentétben a magyarokkal, akiknek valamilyen szinten gondolni kell a csapatok támogatására is.

  11. Elmúlt a január. A különböző fórumokon összesen egyszer írták januárban hogy gripent láttak/hallottak repülni. Lehet hogy a mi gépeink sem repültek/repülhettek a szokatlan légnyomásértékek miatt? Esetleg még a Karácsonyt pihenik ki, valamilyen tréning van vagy most szimulátoros repülést csinálnak?

  12. A baj csak az, hogy nincs igaza :D

    A Jak-52-esek alap kiképzőgépnek vannak rendszeresítve, sokkal jobban megfelelne helyettük egy műrepülhető sportgép (pl Zlin). Turbópropon majd repülnek Kanadában, felesleges egy komolyabb típust tartani.

    Gondolom te sem egy F3000-es versenyautón tanultál vezetni…

  13. Acepilotnak jó a meglátása, Jakok helyett nem turbóprop kell, hanem olcsóbb típus Ha kifizettük az NFTC költségeit, repüljük is le. Ne pocsékoljuk már a pénzt.

    A Zlint ráadásul ma is gyártják, a 142 és 242-as variánst is, utóbbi műrepülhető is.
    http://www.zlinaircraft.eu/

    De ott a Corvus is, amit ugye itthon bezárattak, de külföldre költözik. És még lehetne sorozni a típusokat.

  14. „A baj csak az, hogy nincs igaza :D

    A Jak-52-esek alap kiképzőgépnek vannak rendszeresítve, sokkal jobban megfelelne helyettük egy műrepülhető sportgép (pl Zlin). Turbópropon majd repülnek Kanadában, felesleges egy komolyabb típust tartani.

    Gondolom te sem egy F3000-es versenyautón tanultál vezetni…”

    Akkor az osztrákok,szlovének,horvátok is biztos hülyék mert Pilatuson tanulnak…
    Ha már kiképző gép akkor felejtsük el végre a keleti teknikát örökre ha nem turboprop gép akkor inkább Grob

    http://en.wikipedia.org/wiki/Grob_G_120

  15. Phoenix a corvinussal ovatosan amikor én legutoljára feldobtam ezen az oldalon hogy nemértem miért nem cserélik velük a jak-okat kaptam hogy már megint mit turbómagyarkodok
    meg hogy arra a repülő kopórsóra gondolok e mert az… meg a szokásost
    A csehek meg jól lépték ezt a szerződés kitolást ahogy mi is.
    Alca témába kár belemenni egy ijen tipusú gép csak akkor éri meg ha az az ország rendszeresítí aki gyártja. (annak is főleg egy lépcsőfoknak a komolyabb gépek felé) amúgy a hangsebesség alatti sugárhajhajtóműves kiképzőgépek kora szerintem már rég leáldozott.
    (jelenleg amúgy is köt minket a szerződés kanadába) de a lejárta után érdemes lenne ha a horvátok és a bulgárok is grifet választanának egy közös kiképző századot fenttartani a csehekel és az emlitett másik két országgal a cseh alcakal magyar horvát légtérbe (meglenne a terület és a tenger feletti repülés lehetősége is) nem mellesleg egy szorosabb szövetség alakulna a szövetségben és talán még a nato is dobna egy kis eurot a közösbe na meg a svédeknek se lenne utólsó reklám a grifhez.

  16. a cseh alca csak azért kellene ebbe mert talán majdnem ingyen lenne.
    Tudom hogy mesésen hangzik (de ha a svédek,lengyelek,csehek,mi,a horvátok és a bulgárok összefognánk és összefogva kifejlesztésre kerülne egy alacsony támadó gép ami kiképzésre is alkalmas lenne és képes lenne a hangsebességet átlépni az egy hatalmas üzlet lenne mert jelenleg ebből hiány van mert szép és jó hogy van több funkciós vadász de egy alacsonytámadó gép ami kiképzésre is alkalmas lenne nem lenne egy rossz megoldás (kiképzésre használt gépek hajtóműveit lefolytani a kissebb fogyasztás érdekében)

  17. A magyar légierő elvesztette a főldi cspásmérő képességét a szu-22kivonásával pótlás nem történt meg (a griff kitőlt egy bizonyos rést de ez édes kevés)
    A lenygyeleknek szükség lenne egy modern alacsony támadó tipusra mert félnek az orosztol a bolgárok nem sajnálják a pénzt a hadseregükre (a hejzetükhöz képest) a svédeknek nagy üzlett lenne mert igy a griffel együtt egy féligmeddig redszert lennének képesek kínálni és nagyban megnövelné az esélyeiket a cseh repülőiparnak se jönne rosszul egy kis fejlesztési meló a horvátoknak meg a tengerpart miatt lenne fontos.
    Az meg hogy kiellen kell „a felkészülté a győzelem”
    és ebbe a koncepcióba pont az lenne a jó hogy békeidőben kiképzésre is alalmas lenne.

  18. Jelenleg hány hangsebesség feletti kiképzőgép van? Az új KAI T50 és az ősrégi T-38. Az összes többi amit fejlesztenek, hangsebesség alatti.

    A gripen mindenre alkalmas lenne, ha lenne hozzá fegyver és a pilóták ki lennének képezve.

    Kis darabszámú rendszeresítéshez csak pénzkidobás bármit kifejleszteni.

    Ha már társulunk a horvátokkal, mehetnénk hozzájuk alapfokú pilótaképzésre.

  19. Ha jól emlékszem nem olyan régen volt hír hogy a lengyelek módosították a feltételeket és tisztán kiképzőgépet keresnek. Nem kell nekik az F16 mellé csapásmérő gép.

    Mit tudott a magyar Szu-22, amit a magyar gripen nem tud?

  20. Allesmor Obranna

    Mit tudott a magyar Szu-22, amit a magyar gripen nem tud?

    A magyar Szu-22 tudott:

    -különféle kaliberű és rombolóerejű/jellegű eszközökkel bombázni,
    -lokátorok ellen rakétát indítani,
    -lézeres félaktív önrávezető fejjel szerelt rakétával célokat leküzdeni,
    -57,80,240 és űrméret feletti nem irányított rakétával (Sz-25) csapást mérni,
    -gépágyúkonténerrel élőerőt tűz alá venni,
    -felderítő konténerrel feladatokat végrehajtani,
    -aknaszóró konténerrel távaknásítani.

    A magyar Gripen jelenleg képes kis és közepes hatótávolságú légiharc rakétával elfogási feladatokat végrehajtani és kétféle önrávezető fejjel szerelt Maverick-kel földi célok ellen csapást mérni.
    Van továbbá egy kombinált célmegjelölő konténer, amely eszközzel a típus alkalmas felderítő feladatok végrehajtására.

    Jelenleg van némi képességbeli különbség. és ez csak a technika, a hajózó állomány felkészültsége, jártassága, tapasztalata nem éri el azt a szintet, ami a Szuhojos századnál megvolt 20 évvel ezelőtt.

    Más. A cseheknél sosem volt dunai árvíz.

  21. Terminator
    ez már megint akkora tévedés mint hogy az aim-120 és variánsai az egyetlen látóhatáron túli rakéta ami rendszerben áll
    Alenia Aermacchi M-346 mester
    EADS Mako/HEAT
    Guizhou JL-9
    Hongdu L-15
    az általad említett T-50
    és pont hogy ezek a kiképzőgépek azok amik az utóbbi időben lettek tervezve.

  22. Ezeket mind tudta a Szuhoj? Mihez nem volt rendszeresítve megfelelő indítósín?

    Akkor helyesbítek: amit a magyar gripen ne tudhatna? (olcsóbb integrálni egy új eszközt mint egy új típust kifejleszteni és rendszeresíteni)

    Bombákat venni kellene.

    -lokátorok ellen rakétát indítani -> igaz, nincs integrálva

    Ilyen jellegű fegyvereket ma már a csatarepülők és a helikopterek hordoznak inkább:

    -lézeres félaktív önrávezető fejjel szerelt rakétával célokat leküzdeni,
    -57,80,240 és űrméret feletti nem irányított rakétával (Sz-25) csapást mérni,
    -gépágyúkonténerrel élőerőt tűz alá venni,

    Aknák alkalmazását már nemzetközi egyezmények tiltják.

  23. nem azzal van a baj hogy a griff nem tud eleget hanem azzal hogy ez a mennyiség nem képes ellátni egyszerre légvédelmi és földi támogatói szerepkört a darabszám miatt se és a földi támogatás gyakorlata hiánya miatt se (és nem azt mondtam hogy többet tudott a 22-es de a 90-es években igenis potens gépnek számítótt) és ezt az erőt nem adja vissza ez az 1 századnyi griff amik a migek leváltására jöttek légtérvédelemre. A földi támogatás csak egy extra amit ijen kis gépszámnál nem lehet kihasználni.

  24. Alenia Aermacchi M-346 mester -> transonic
    EADS Mako/HEAT -> program törölve
    Guizhou JL-9 -> ok
    Hongdu L-15 -> transonic

    A kínai gépekről elfelejtkeztem. Az M346 és hasonmásaira (a wiki kivételével) mindenhol transonic-ot írnak.

  25. Az L-15 utánégetős hajtóműveivel transzonikus sebességre lesz képes, tehát átlépheti a hangsebességet, de sokkal tovább nem jut. Annyira szuperszonikus, mint amennyire a Gripen szupercirkál.

    Csak a Guizhou JL-9 és a T-50-es szuperszonikus. A Mako-t törölték, még repülőképes prototípus sem készült. A többi meg hangsebesség alatti gép.

  26. Ezt a vegyunk kikepzogepet mert olcsobban lehet uzemeltetni mint a Gripent dolgot nehanyan nagyon nem akarjak elfelejteni. :)
    Osszessegeben olcsobb kikuldeni a pilotakat Kanadaba kikepzesre mint beszerezni nehany kikepzogepet,uzemeltetni,rendesen karbantartani.
    A pilotaink meg repuljenek a Gripennel es ne bolondozzanak ilyen kikepzogepeken.

  27. Igazad van, ezek a számok így azt mutatják hogy hangsebesség feletti sebesség elérésére képes a típus.

    Megint jót vitatkoztunk olyan értékekről, amelyet nem ismerhetünk :) Most vagy a gyártók marketingesei által megadott értékek ezek vagy valaki beírt valamit. Sosem tudjuk meg. És 3 óra után rájöttem hogy innen a karosszékből tulajdonképpen teljesen mindegy :)

  28. erdifefoka
    kezd el a 25. hozzászólástól olvasni (nem szimpla kiképzőgépől beszélek és nem szimplán saját üzemeltetésről hanem ha a kanadai szerződés lejár mert hamarosan az is lejár az nem lett hosszabítva a grippenel ha jóltudom. akkor lenne a horvátokkal közösen egy kiképzőszázadot fenttartani esetleg még a bolgárok és a csehek a csehek a gépek miatt.

  29. Allesmor Obranna -teljesen igazad van!
    Igaz az, hogy a Mig-29-hez volt rendszeresítve KAB-500 bomba csak fegyverraktárba pihente végig azt a 17 évet!? Azt tudom, hogy a Szu-22-es 1250l póttartálya passzolt volna a 29-es szárnyai alá (belső pilon) de még ezt az ingyen adottságot se használták ki soha! :D

    Találtam egy cikket, valami „okoska” írta a magyar honvédségről évszámokkal kicsit téved :D meg ilyet ír, hogy 2 mig-29-est kölcsön adtunk Izraelnek?? :O:D
    http://blog.xfree.hu/myblog.tvn?SID=&pev=2010&pho=09&pnap=29&n=cobraboy

  30. Nem tudom, hogy horror vagy paródia, amit előad. De most tényleg, hogyan lehet ennyire butának lenni és ilyen nagy arrcal kitenni egy ilyen írást…?

    1. Az F-117-esek igen, zúztak be gépeket. Rllenben (asszem) 52 gép Tonopah AFB-n van tárolva. Tehát alapból hülyeséget írt, hogy bezúzták. A költségvetési megszorítások miatt nem telt már rájuk, meg nem mintha úgy nagyon szükség lenne rájuk…

    2. Az lazán elkerülte a figyelmét, hogy sem a B-2 sem az F-22 gépeket nem zúzták be vagy vonták ki, pedig ugyanúgy csökkentett észlelhetőségűek, mint az F-117 és az F-35 fejlesztése sem állt le. Sőt, azóta van PAK-FA és kínai csoda is. Bár a J-20 akkor még titok volt, a PAK-FA 8-9 hónapja repült.

    3. Az, amit meg már a horizont és a földháttér összevissza keverésén és kinematikai hatótávnál művel, az tényleg paródia. Ott kezdődik, hogy a rendszer X sávban dolgozik, tehát a vevőérzékenység növelése valóban javít az észlelhetőség növelésén, azonban a geometriai stealth pontosan erre a hullámsávra van belőle.

    4. Lehetne még sorolni, de minek…? :)