|

Levegőben itatják Gripenjeiket a csehek – Képekkel és videóval frissítve

A napokban kiemelt jelentőségű tettet hajtott végre két pilóta: a Cseh Légierő történelmében először hajtottak végre légi-utántöltést egy cseh felségjelű gépmadárral.

Február 28-a bevonult a cseh repülés történelemkönyvébe, mivel Jaroslav Čáslav Toman őrnagy és svéd oktatója egy JAS-39D Gripen típusú vadászbombázóval Csehország történelmében először hajtott végre légi-utántöltést. A jeles eseményhez természetesen szükség volt egy tankergépre is, melyet a svédek szolgáltattak egy Tp 84/T (a C-130 Hercules svéd jelzése) személyében.

Cseh Gripen légiutántöltés gyakorlása közben | Fotó: Stefan Kalm ,

A svédországi Ronneby közelében található támaszpontról felszálló gépek a feladatra kijelölt légtérbe érve először négy „száraz” csatlakozást hajtottak végre, majd a kétüléses Gripen további 3 alkalommal kapcsolódott rá a tanker kosaras utántöltő rendszerére, melyből mintegy 3000 font (1360.78 kg) üzemanyag áttöltésére került sor.

„Az első három csatlakozást még egy instruktor segítségével hajtottam vége, a negyedik után már önállóan csináltam” – nyilatkozta Jaroslav Toman, a Caslav támaszpontról delegált 9820-as oldalszámú Gripen pilótája. A légi-utántöltésre történő képzésre Toman őrnagy mellett Peter Dřevecký százados utazott ki a skandináv országba. A napokban újabb csatlakozásokat hajtanak végre, mielőtt a két cseh Griff-lovag megkapná a levegőben egyedül végrehajtott üzemanyag-felvételt engedélyező jogosítást.

Cseh Gripen légiutántöltés gyakorlása közben | Fotó: Stefan Kalm ,

Mint ismeretes, Csehország még 2015-ig rendelkezik érvényes szerződéssel a Gripenek bérlésére, ám ezt a dátumot a magyar példához hasonlóan szeretnék meghosszabbítani, ám velünk ellentétben csak 5 évvel tolnák ki a típusváltás dátumát. (Bővebb információkért katt ide!) Ám a legújabb információk szerint elképzelhető, hogy a környékbeli országokkal közösen rendszeresítenek F-16-osokból álló flottát.

További képek:

Fotó: Stefan Kalm ,

Cseh Gripen légiutántöltés gyakorlása közben | Fotó: Stefan Kalm ,

Cseh Gripenek légiutántöltés gyakorlása közben | Fotó: Stefan Kalm ,

13 hozzászólás “Levegőben itatják Gripenjeiket a csehek – Képekkel és videóval frissítve”

  1. Szerintetek mi mikor jutunk el idáig? Vagy akár úgy is feltehetném a kérdést, hogy szerintetek van-e egyáltalán politikai akarat arra, hogy a mi pilótáink is rendelkezzenek ezzel a képességgel, ha már egyszer ilyen felszereltségű Gripen modifikációt rendeltek meg…

  2. Hát szép is ez ,csak gratulálni tudok hozzá!
    Gondolom ez is csak pénz kérdése lenne,hogy mi is kapjunk ilyen kiképzést.
    De tovább gondolom a dolgokat ha már ez a jogosítványuk is meg van akkor mehetnek majd külföldi missziókba….majd.

    Minap láttam az Italerinek egy új kiadását a Cseh gép van rajta díszfestésben… Igen szép ,csak kár ,hogy nekünk nincs ilyen!

    Penzer érdekes hír. reméljük így is lesz!

  3. A belinkelt cikket én is olvastam, és sima szenzációhajhászás az egész. Egyrészt egy qrva szó nincs arról, hogy ezt az ambíciózus „duplázást” milyen forrásból kívánják előteremteni, amikor folyamatosan még az éves honvédelmi büdzséből – amit a Parlament szavazott meg! – is elvonnak, vagy zárolnak milliárdokat. Másrészt, balekoknak jól hangzik a duplázás szó, de még így is csak 2020-ra lenne a GDP 1,3%-a, ami messze elmarad a NATO csatlakozáskor fenálló 1.7%-tól, de még ez sem érte el az igazán kívánatos 2%-ot. Persze lehet hivatkozni arra, hogy volt más ország is, ahol csökkent a védelmi büdzsé, de a probléma ott van, hogy ugyebár a GDP százalékában van ez megadva. És nem árt belegondolni, hogy mennyi a német vagy akár a holland GDP egy százaléka, és mennyi a magyar GDP-é…

  4. Amúgy mekkora a hatótávja a griffnek? Póttartállyal nem fed le egy Csehország\Magyarország méretű területet? Mert ha igen, akkor a szarnak egy pofon az utántöltő képesség, avagy sokkal valószínűbben a haverok&csúszópénzek esete a mi utántöltő upgrade-ünk.

  5. Az ország védelme az elsődleges, márcsak anyagi okok miatt sem valószínű, hogy valaha részt vennénk egy távoli Nato légicsapásban. Szerintem sokkal fontosabb volna a földi csapásmérő képesség fejlesztése. Nem hiszem, hogy a „buta bombák” ára földhöz vágná a HM-et, később pedig a horrorárú Maverick mellé vehetnénk egy sor GBU-t is.

  6. A légi utántöltési képesség minden XXI. századi szuperszonikus harci repülőgépnél olyan dolog, mint Forrest Gump szerint a borsó meg a héjja. A póttartályok (mápedig abból dögös és iszonyatosan drága svájci RUAG gyártmányú szárnytartályaink is vannak)tartalmának jelentős része arra megy rá, hogy hurcoljuk magát a keroval tele tartályt. Ezenkívül a pótósok csökkentik a manőverezőképességet és a hordozóható fegyverek mennyiségét. A utántöltés növeli a járőrözési időt, nem kell tele tartályokkal startolni, így akár kisebb hajtóműteljsítménnyel is fel lehet felszállni, amely meg a gázturninák élettartamára van jó hatással. Többet szerintem nem érdemes írni a dologról, utána lehet nézni a szakirodalomban ..