Újra villámlik

Újabb hírek az F-35 Lightning II háza tájáról, de szerencsére ezúttal nem repülési tilalomról, hibáról vagy ne adj’ isten gépveszteségről kell beszámolnunk.

A még január 26-án földre parancsolt 15 darab Villám közül az Edwards Légitámaszponton álldogáló AF-01 jelölésű gépen február 3-án, péntek reggel sikerült kicserélni a hibásan csomagolt ejtőernyőt, sőt, még aznap fel is zavarták egy kicsit a felhők közé. Mint emlékezetes, az újabb US16E-21 és -23 típusú katapultülésekkel volt egy kis probléma, mégpedig az, hogy a Martin-Baker-nél fordítva szerelték be az ejtőernyőket. Persze ebből még nem lett volna nagy baj, mivel az ülés a feladatát így is képes ellátni, csak a pilótának okozott volna néminemű nehézséget az ejtőernyő kormányzása. Három további cserepakk még azon a hétvégén megérkezett és elfoglalta méltó helyét az F-35-ösökben, azonban hétfőn ezek a gépek még nem repülhettek, mivel a támaszponton minden hónap első hétfőjén van a pilóták repülés nélküli kiképzőnapja. Ha minden igaz, akkor a többi madárka még a múlthéten ki lett javítva és remélhetőleg azóta is vígan szelik az eget (vagy éppen a földön készséggel funkcionálnak különböző tesztek alanyaként).

Az AF-01 az Edwards támaszpontra való áttelepülés közben. Háttérben az AF-02-t itatják | Fotó: David Drais, Lockheed Martin ,

Egy kis üröm az örömben, hogy a Pentagon spórolási okokra hivatkozva elodázza 179 darab Villám gyártását az elkövetkező 5 évben, így a számításaik szerint megtakaríthatnak 15,1 milliárd dollárt (ebből 1,6 milliárdot már 2013-ban). Persze az USA kitart azon terve mellett, hogy ebben az 5 évben 244 darab F-35-öst vegyen, illetve a végleges darabszám is maradt 2443, azonban a gyártás kitolása, valamint a jelenlegi pénzügyi helyzet gondolkodóba ejtette a programban részt vevő másik nyolc államot is (Nagy-Britannia, Ausztrália, Törökország, Kanada, Dánia, Norvégia, Olaszország és Hollandia), ahogy ez az eheti hírhalomban is olvasható. Az ott említett olasz csökkentés mellett Norvégia is rágódik a témán és a norvég védelmi miniszter bejelentése szerint előfordulhat, hogy az eredetileg 56 darab F-35 helyett csak 52 példányt vesznek, hogy a rendszeresítésre eredetileg tervezett 10,7 milliárd dolláros kereten belül maradjanak.

AF-1 és AF-2 közös kötelékben | Fotó: Lockheed Martin ,

A támogató országok lépései érthetők is, mivel Tom Burbage, a Lockheed F-35 programjának a vezetője szerint a gyártás kitolása növelni fogja a projekt költségeit, de ez nem feltétlenül befolyásolja a jelenlegi vásárlóknak tett árajánlatokat. Kanadai kezdeményezésre márciusban lesz egy találkozó is az F-35 vásárlóinak, ahol szeretnék tisztázni az egyes partnerek céljait, illetve a piszkos anyagiakat.

Szerző: GrGLy

—–
Jelen írás a HTKA Lapcsoport által szervezett Hír- és Cikkíró versenyre érkezett és megfelelőnek ítéltetett a publikációra. Amennyiben Te is szeretnél indulni a nyereményekért vagy csak szeretnéd megmutatni a világnak eddig rejtegetett írói vénád, akkor ne habozz, jelentkezz gyorsan! Részleteket ide kattintva olvashatsz!

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Több országgal is bővülhet a GCAP csapata

Több országgal is bővülhet a GCAP csapata

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Hivatalosan is elstartolt a GCAP