|

Újabb adalék a bolgár típusváltáshoz

A többségében még mindig szovjet technikát repülő bolgárok már az ezredforduló táján elkötelezték magukat a régi vasak leváltására, azonban a szűkre szabott költségvetés miatt eddig erre nem igazán adatott lehetőség (néhány kis számban rendszeresített nyugati típuson kívül). Az amerikaiak már akkoriban próbáltak F-16 Fighting Falcon és F/A-18 Hornet típusú vadászbombázókat eladni a balkáni országnak, de közel egy éve, a bolgár védelmi minisztérium által néhány nyugati országtól kért értékelések alapján a Saab JAS-39 Gripen, a Dassault Rafale és a Eurofighter Typhoon is esélyes az akkor még 2012-re tervezett beszerzésen. A meglévő MiG-29-esek modernizálásával a Fulcrum-ok még biztosan sokáig repülnek a fehér-zöld-piros zászló alatt, de a MiG-21 és Szu-25 flotta már tényleg megérett a cserére.

Vajon meddig repülnek még? | Fotó: Bolgár Légierő ,

Ennyi múltidézés után jöjjön a jelen: a napokban Bulgáriába látogatott Hillary Clinton, az USA külügyminisztere, ahol F-16-osok odaajándékozásáról tett ajánlatot a bolgár kormánynak. Az ajánlatban szereplő 4 darab F-16C/D Block-25 változatú, 20 évvel ezelőtt gyártott Sólyom az amerikai hadsereg tartalék állományából kerülne ki, így valószínűleg azok újra üzembe helyezéséhez Bulgáriának mindegyik repülőre 15-20 millió levát (10-14 millió dollár) kéne költenie. Az említett mennyiség rendszeresítéshez és üzemeltetéséhez szükséges lehet egy logisztikai bázisra is, ahol a karbantartó személyzet képzését is végeznék és mivel a bolgár pilóták már több éve gyakorolnak amerikai F-16-osokkal, az együttműködéssel biztosan nem lenne probléma.

A szállítógépeknél már elkezdődött a változás | Forrás: shephardmedia.com ,

Clinton kijelentette azt is, hogy hazájának célja bővíteni haditechnikai kínálatát a balkáni piacon, így elképzelhető, hogy a jövőben több amerikai eredetű fegyver vásárlásáról is hallhatunk a környékünkön, kivéve Bulgáriát, mivel a kormány nyilatkozatai szerint a repülőbeszerzést 2013-ig felfüggesztik.

Szerző: GrGLy

—–
Jelen írás a HTKA Lapcsoport által szervezett Hír- és Cikkíró versenyre érkezett és megfelelőnek ítéltetett a publikációra. Amennyiben Te is szeretnél indulni a nyereményekért vagy csak szeretnéd megmutatni a világnak eddig rejtegetett írói vénád, akkor ne habozz, jelentkezz gyorsan! Részleteket ide kattintva olvashatsz!

13 hozzászólás “Újabb adalék a bolgár típusváltáshoz”

  1. 4 db (???) F-16-os az mire jó? Ekkora mennyiségben csak a pénzt viszi nem? Meg 10-14 millió USD egy gépre, mindenféle egyéb extra (pl. fegyverzet) nélkül. Nekem kicsit soknak tűnik (persze ahhoz képest, hogy „ajándék”), de javítsatok ki, ha tévedek.

  2. Szerbusztok!
    Tavaly 2x voltam Bulgáriában. A légierőnél gyakorlatilag továbbrepülhetnének a MiG-21 gépek, mivel a harci változatokban van üzemidő, és alacsony költséggel üzemeltethető típusról van szó, a probléma az UTI-kkal van, ugyanis azokat kéne nagyjavítani. Nem véletlenül voltak a MIG képviselői a repnapon, és repült az OVT is.. A 29-esek gépek még hosszú évekig maradnak. A Szu-25 ezred nagy része már nagyjavításra, vagy kivonásra vár, de még van legalább 5-6 gép müködőképes. A Strum pilóták szerint is 2012 a vizválasztó, hogy kivonják a típust és felszámolják őket, vagy esetleges nagyjavítás lesz. A bolgár gazdaság és a nemzetközi válság miatt szerintem a Sz-25 kivonásra kerül, a két UTI-t vagy nagyjavítják, vagy a 21-es is megy a levesbe. Utóbbi esetén a 29-re hárul a NATINADS, akárcsak nálunk volt, de azért vegyük figyelembe az ország méreteit. A Fulcrumok száma kevés akkora területre. 3-4 feltöltött és üzemképes gépekkel rendelkező század kéne.

  3. „Utóbbi esetén a 29-re hárul a NATINADS, akárcsak nálunk volt, de azért vegyük figyelembe az ország méreteit.”

    Jó, vegyük. Bulgária területe 110 ezer km2, vagyis nem sokkal nagyobb, mint hazánk jelenlegi területe. ( 93 ezer km2 ) Elvileg a tengert is számításba kéne venni, de a felségvizek határa általában 6-12 tengeri mérföld, ami repülési távolság szempontjából egy nudli. A nemzetközi vizek felett pedig nem hinném, hogy járőröznek a MiG-ek. A 21 db. MiG-29 bőven elég egy ekkora országba, már ha a darabszámokat illetően a Wiki nem téved:

    http://hu.wikipedia.org/wiki/Bolg%C3%A1r_L%C3%A9gier%C5%91

    Ami pedig a 4 azaz négy Falcont illeti, ez egy katonai nonszensz, és egy logisztikai rémálom. Valamelyik afrikai ország csinált ilyet pár éve, – talán Uganda? – hogy ők is pont 4 db. valamilyen vadászgépet rendeltek, de már ők is csúnyán körbe lettek röhögve miatta… :-))

  4. De ugye azt a 40-60 Falcont te sem gondoltad komolyan? Ha igen, akkor én is kérek abból az anyagból, amit szívsz! :-)) Még a sokkal nagyobb területű és népességű, ráadásul 2 történelmi „kedvence”, Oroszország és Németország közé szorult Lengyelország is „csak” 48 Falcont vásárolt, és állítólag nem volt teljesen harmonikus a rendszerbe állításuk sem…

  5. „Egyezzünk ki 28 db Jas-39EBSBU-ban oké?”

    A gazdasági realitásokat tekintve, jelenleg az is too much! Ahogy fentebb is írtam, Bulgária Magyarországgal összevethető területű ország, de lényegesen kisebb népességgel, 7 millió vs. (egyelőre) 10 millió. A GDP adataikat nem tudom fejből, de biztos, hogy nem felülről hugyozik a svájciakéra. Nálunk van 14 gép, amelyből 2-3 repül, mert a többihez nincs kerozin. Most mennyivel jobb, ha 28-ból repül 3, és 25 gubbaszt a hangárokban?