|

Közelgő bolgár típusváltás

Bulgária régóta halogatja a szovjet/orosz technika leváltását, most úgy tűnik, hamarosan mégis megszülteik a döntés, ugyanis a bolgár védelmi minisztérium tegnap bejelentette, hogy több nyugati országtól is információkat kért ki.

A Bolgár Légierő kötelékében jelenleg három komoly harcigép repül, a MiG-29-esből 16 példány, a MiG-21Bisz/U típusból 21 darab, míg a Szu-25-ösből 32 gép áll hadrendben. A szovjet/orosz eredetű típusok már kivonásra érettek, egyedül a Fulcrumokkal számolnak hosszútávon, korszerűsítését a közelmúltban meg is lépték. A másik két típus helyett egy korszerű nyugati típus rendszeresítését tervezik, melyből 8 példányt vásárolnának. A védelmi minisztérium tájékoztatása szerint az elől sem zárkóznak el, hogy használt gépeket szerezzenek be, ha azok minden követelményt teljesítenek és még évtizedekig alkalmazhatják őket.

Bolgár MiG-29 – várhatóan az F-16 küldi nyugdíjba ,

A bolgár védelmi minisztérium tegnap bejelentette, hogy több nyugati országtól is információkat kért ki. Franciaország, Németország, Svédország és az Egyesült Államok még januárban kapott levelet Bulgáriától, melyben az adott országban tevékenykedő repülőgépgyártó által felajánlott típusról kérdezték őket. A válaszlevélben kérték kifejteni az üzemeltetett gépek valóságos (és nem a gyártó által kipolírozott) teljesítménymutatóit, az üzemeltetési költségeket, az alkatrész-utánpótlás átfutási idejét, a típussal kapcsolatosan felmerült problémákat és egyéb járulékos költségeket. Továbbá kérdeztek a kiképzésről és a gyártó hozzáállásáról is.

Ugyanakkor Szófia képviselői elmondták, hogy nem sürgeti őket az idő, de a beszerzéshez szükséges anyagi háttér sem adott, így csupán 2012 elején tervezik elindítani a tendert, melyen minden valószínűség szerint a Saab Gripen, a Dassault Rafale, az EADS Eurofighter Typhoon és a Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon vesz majd részt.

A „21-es” lassan leköszön ,

Bulgária már évek óta halogatja a típusváltást anyagi okok miatt, már az ezredfordulót követően az amerikaiak próbáltak rájuk erőszakolni használt F-16 Fighting Falcon és F/A-18 Hornet típusú vadászbombázókat, de új gépek vásárlását nem engedték. A bolgároknak pénze sem volt a gépek rendszeresítésére, csak annyit válaszoltak, hogy nem zárkóznak el a gépek rendszeresítése elől, azonban az Amerikai Egyesült Államok csak a közbeszerzési folyamat megnyerésével érhet el a célját.

12 hozzászólás “Közelgő bolgár típusváltás”

  1. A számukra megfizethető gépek szerintem a Gripen és a Falcon.
    A használt Typhoon-ok drágábbak és többe kerül az üzemeltetésük. A franciáknál pedig csak Mirage van használtan, de mint láttuk az iraki ajánlatot pofátlanul drágán adnak mindent.

    Mondjuk 8db nem túl nagy mennyiség! Főleg, hogy 53db gép helyett érkezik. Jó nagy leépítés várható náluk. :(

  2. Helló,
    azt mondani, hogy a bolgároknál Szu-25-ösből 32 gép áll hadrendben, olyan mintha valaki tavaly azt állította volna, hogy Kecskeméten 25 Mig-29-es állt volna hadrendben. :)

    Hasonló a helyzet a Mig-21bis-ekkel is, pedig ezek a gyártósorról utolsóként legördült példányok voltak, a nyolcvanas évek közepén.

    Mindkét típusból viszonylag fiatal példányokkal rendelkeznek, megfontolandó lenne a továbbértékesítésük.

    Mig-21PFM-eket, Mi-8-as, Mi-24-es és L-39-es Albatroszokat már sikerült eladniuk.

  3. Szerintem jól csinálják a dolgot. Nem a gyártótól kérnek elsőként infókat, hanem a rendszerben tartóktól. Azt hogy melyik gép lesz a befutó, azt még 100-ra senki sem tudja megmondani. A Rafale és az EF csak papíron fog versenyezni, mert ha komoly, valós infókat kapnak a németektől – most vegyük alapul azt, hogy a holland pilóta állítása helytálló, az EF kapcsolatban – akkor 8 gépből jó ha egy max kettő lesz bevethető, míg a többin elektromos hajszát folytatnak a hibák után? Ezt senki nem szeretném, pláne ilyen kis mennyiségnél. A Rafival az a baj, hogy a franciáknál van egyedül – bár veszettül tendereztetik, eddig kézzel fogható eredmény nélkül – s nem biztos, hogy nem szólnak rá a pilótafülekre hogy kissé színezzék ki a dolgot, még ha nem is kellene, igaz ez mindenki másra igaz is lehet! „De jó egy olyan világban élni, ahol minden a csalódás mentes, őszinte bizalomra épül…” A Rafiból sajnos nincs használt példány, így ez az opció kilőve, feltéve ha – szószerint – nem veszik ki a meglévő B/C gépeket a pilóták alól!
    Bár Hornet is van említve az elmúlt évtized elején, de ez a lehetőség most nincs a felsoroltak között. S mikor nekünk ajánlották anno a Marines Darazsait, akkor sem volt egyetlen kétüléses B köztünk, most talán lenne? Igaz, hogy kis mennyiség, de nem ártana egy-két duplaüléses az állományba. Malajziában is csak 8 db F-18-as van, s
    mind két üléses D. Tehát ha a fentiek bejönnek, akkor marad a Gripen és a Falcon. Mindegyikből van használt pláne 8 db-os mennyiségben.
    Majd meglátjuk mi lesz a választásuk. Az A verziójú Gripen milyen csapásmérő képességekkel rendelkezik? Mert logikus lenne, hogy a választott gép képes legyen preciziós csapásmérésre.

    A Nato-on belül már csak a lengyeleknél és a bolgároknál van már csak 29-es rendszerben. Akik a Fulcrum ellen akarnak gyakorlatozni, azok már csak erre a két államra számíthatnak a Naton belül…

  4. Meg Szlovák. :)

    Egyébként a bolgárok most pénzügyi gondok miatt nem veszik át az összes megrendelt Panther helikoptert és Spartan szállítót, így új vadászgép vásárlása is valószínűleg csak az álom kategóriába tartozik.

    Valószínűleg várják, hátha átad valaki ingyen, mint valaha, amikor a Szovjetunió szállította számukra ingyen a fegyverzetet.

  5. aztán, ha a bulgárok mindjárt 100 F18-ast vagy ugyanennyi Falcont is vennének, mit csinálnának vele? Naponta fényeznék, políroznák, vagy megtámadnák a törököket, esetleg a románokat Dél-Dobrudzsa miatt? Vagy csak a varjakat ijesztgetnék a tengerpartjukon? Ki akarja Bulgáriát és kit akarhat Bulgária?
    Katonából épp elég lenne, amennyi Lichtensteinben van.

  6. Aero magazin –> Zord cikk. Minden gépnél ott a felszállások száma és a repült óra. Van olyan gép, aminél 40 perces átlag jön ki, de nem szaba elfelejteni, hogy ezek kiképző repülések.

    Azt is meg kellene határozni, hogy hogyan. pl. áttelepüléskor útvonalrepüléskor magasan ez sokkal több. Járt MiG-29 Red Flag-en, ahhoz pedig még a GIUK vonalat követve a legrövidebb szakasz is bőven 1000 km felett van. Az utazósebesség 800 táján lehet. Persze pótossal mentek, te biztonsági tartalék is kell főleg úgy, hogy a semmi közepén repülsz.

    A linket meg nagyon félreértelmezted. 20-25 perc a CAP zóna. Oda el is kell menni, fel kell mászni x magassára és vissza is kell jönni. Viszont nem adott meg távolságot. Ergo a levegőbe beszél…

    Csak referenciának. A leghosszabb Griff repülés itthon 2 óra felett volt…