|

Bulgária: légierő vs. kultúra – 0:1

Csütörtökön számoltunk be arról, hogy nem hivatalos források szerint a németek igen kedvező Eurofighter ajánlattal készülnek előállni a bolgár miniszterelnök január 17-18. között aktuális berlini látogatása során. Nos, ha lehet hinni a bolgár miniszterelnök egy szerdai beszédének, akkor fillérekért kapnák a Typhoonokat, ám úgy tűnik a bolgárok idén biztosan nem kívánják kényeztetni légierejüket.

A 8 Eurofighter esetleges beszerzéséről felreppenő hírekkel gyökeresen ellentmondó elemek voltak Bojko Boriszov miniszterelnök azon szerdai beszédében, melyet Burgaszban tartott a felújított városi színház megnyitása kapcsán. A megnyitón kitért arra, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben, illetve míg a kulturális és oktatási szektor problémáit nem teszik rendbe, addig nem lehet szó vadászgépek beszerzéséről:

„Nagyon jó MiG-jeink vannak kitűnő állapotban, valamint nagyszerű helikoptereink. Éppen ezért a haditechnikai szektor gyártói iránti maximális tiszteletem ellenére a pénzünket tudományra, kultúrára és archeológiára fordítjuk, így tehát az Angela Merkellel folytatott tárgyalások legkeményebb része annak megmagyarázása lesz, hogy ezen nehéz időkben miért nem tudunk 150 millió Eurót előteremteni a gépekre.” – mondta Boriszov még szerdán. (Ha igaz, akkor ez azért igen jutányos ár lenne a Luftwaffés gépekért – tesszük hozzá immáron mi.)

Bolgár MiG-29-esek alkonyatkor

Bolgár MiG-29-esek alkonyatkor | Fotó: USAF, Michael R. Holzworth ,

Anyu Angelov védelmi miniszter egy közelmúltban adott interjújában megemlítette, hogy a beszerzési folyamatot 2013-ig felfüggesztik.

26 hozzászólás “Bulgária: légierő vs. kultúra – 0:1”

  1. Ez a Boriszov – amennyiben a 150 millió dolláros ár nem volt publikus – nagyon bunkó volt !
    Szokatlan ez a diplomáciában, de úgy látszik Kelet-Európa továbbra is kivétel marad !

    Használt EF esetében is hihetetlenül olcsó lett volna !

    Ujabb bizonyíték arra, milyen pazarlás volt hazánk vezetői részéről annak idején a Gripenek vásárlása a migek felújítása helyett !

  2. omega:

    a semmihez képest a 150 millió dollár szép pénz, ha a németek szemszögéből nézzük. Ugyanis nekik ezek a gépek fölöslegesek. Vagy pénzbe kerülnek azzal is, hogy a földön állnak, vagy elpasszolják.

  3. Na igen. Nem is beszélve arról, ha lehet hinni az ilyen ismeretterjesztő csatornákon közölt dokumentumfilmeknek, repképesség szempontjából a griff és a mig29 között óriási a különbség a mig javára.

    Anno az általunk is lízingelt típus fejlesztésnél kiköbözött sárkányszerkezet aerodinamikai sajátosságai miatt azonnal leesne az égről, ha analóg módon lennének vezérelve a repülőgép „csűrő-lapjai”, „oldalkormányai”.

    Ha a számítógép másodpercenként több tízezerszer nem korrigálna az irányításon, hanem egyszerűen csak analog, bovdenes-hidraulikus összeköttetés lenne a botkormány és az mozgatható vezérsíkok között, nem lenne olyan pilóta aki a levegőben tartaná a madarat.

    A 29-es mellett szól az is, hogy két toló-sugár hajtómű dohog benne. Akár a világ legmegbízhatóbb hajtóműve a SAB-é, akár nem, ha leáll, az potenciálisan ateista pilóta még Istenhez is hiába fohászkodik.

    – Megvették az akkori bagázst is kilóra. Biztos, hogy lehetett volna olyan modernizációs csomagot venni a gépekhez amivel a térségben versenyképesek/vezetők lehettünk volna. És az is elég valószínű, hogy 10-15 év távlatában olcsóbban. –

    Aztán lehet, hogy csak mig-fanok szinkronizálták át a dokumentum-filmet. :)

  4. danya

    „Na igen. Nem is beszélve arról, ha lehet hinni az ilyen ismeretterjesztő csatornákon közölt dokumentumfilmeknek, repképesség szempontjából a griff és a mig29 között óriási a különbség a mig javára.”

    Ehhez nem kell film nézd csak meg a legutóbbi repülőnapon a MIG vs Gripen légi harcot.

    „Anno az általunk is lízingelt típus fejlesztésnél kiköbözött sárkányszerkezet aerodinamikai sajátosságai miatt azonnal leesne az égről, ha analóg módon lennének vezérelve a repülőgép “csűrő-lapjai”, “oldalkormányai”.

    Ha a számítógép másodpercenként több tízezerszer nem korrigálna az irányításon, hanem egyszerűen csak analog, bovdenes-hidraulikus összeköttetés lenne a botkormány és az mozgatható vezérsíkok között, nem lenne olyan pilóta aki a levegőben tartaná a madarat.”

    Ez gyakorlatilag az F-16 óta minden típusra igaz így ez nem lehet hátrány.

    „A 29-es mellett szól az is, hogy két toló-sugár hajtómű dohog benne.”

    Nem torlósugár-hajtómű hanem sugárhajtómű mint minden modern sugárhajtású gépben.Torlósugár-hajtómű a Scramjet-nek meg az orosz szuperszonikus hajó elleni rakétáknak van.

  5. Dudi

    Köszönöm a helyreigazítást!

    Nem vagyok még annyira öreg, hogy betegesen ragaszkodjam bizonyos dolgokhoz. De a szívemhez az olyan eszközök, amik a maguk letisztult valójában használhatók arra, amire kitalálták őket, közelebb állnak, mint azok amelyek csak kisebb-nagyobb trükközésekkel. A szépség szubjektív dolog, de kevés szebb forma létezik a modern vadászrepülők között, mint a Mig29 és variánsaik.

  6. Használt gépeket bármikor vehetnek, öt, tíz év múlva is.

    De mint átalakuló ország a szoc. idők után, gondolom jó adag szociális feszültséget, költségvetési fekete lyukat örököltek, és az oktatásba, a kutatás fejlesztés okos befektetés.

  7. dudi- te a repülőnapi kamu légi harcot hozod fel példának! :D:D:D:D:D A mig-eknek az utolsó 3évükben még az se volt megengedve hogy forzást toljanak mert akkor jelentősen csökken az élettartam és nem bírják 2010-ig!! Főleg, hogy úgy kezdődött az egész, hogy hátulról támadták meg a grippenek a mig-eket!! Nem tudom ha fordítva eleresztettek volna egy r-73-ast, a grippen milyen manőverrel tért volna ki! :D:D:D:D:D:D

  8. Lehet hogy most sokan haragudni foktok rajtam, de egy próbát megérne, ha felajánlanánk a meglévő 29-kent a bolgároknak. Persze nem abszurd áron, de ha egy jó ajánlattal tudnánk élni a bolgárok felé, talán pár gépet eladhatnánk és akkor azok repülhetnének még…

  9. @shornet24
    „amíg az 5. generációs gépek elérhetővé nem vállnak ilyesmi kaliberű országoknak 2025!”

    Még későbbre lesz abból valami ilyesmi kaliberű országok esetében:)
    Egyelőre a fő megrendelőknek se látszik biztosítottnak ez a dátum. Másrészt nálunk is a Gripen tényleges és végleges szolgálatba állításáig kb 7…8 év telt el, pedig jórészt már létező repülőgépekből lettek elkészítve.

    „Ilyesmi kaliberű országoknak” 2030 után kezdődhet a szállítás, személyzet kiképzése stb. és 2037…2038 táján zárulhat le a beszerzés.
    Addig pedig sok minden változik a lopakodás háza táján.

  10. Dudi-ez így korrekt ahogy írod! én elismerem, hogy a 29B felett eljárt az idő de 2020-ig „némi” ráfordítással…………………………agyon rágott csont!
    tallking- ez így igaz 2030-ig Bulgáriába még tankolni se fog le szállni egy jsf némi túlzással! :D:D:D:D de szerintem is igazad van, abba meg főként hogy 20év alatt rengeteg mi változhat!

  11. molni

    Én sajnos a földről nem tudtam megnézni(a begyakorlásokból láttam töredékeket)a 24-es ablaka meg kicsit szűk volt és messze is voltunk viszont annyit láttam belőle,hogy ez egy nagyon közeli légi harc volt és a gépágyú lőszert semmi nem zavarja.

  12. OFF
    Ugyan ennek megint semmi köze a hírhez, de ez szerintem már egyáltalán nem szokatlan.

    Dudi!

    neked mint katonának kellene a legjobban tudnod, hogy a hadviselés egy rendszer, és nem lovagi torna, a légiharc nem ott kezdődik, hogy az egyik, vagy a másik repülőgép gépágyúval való tüzelési helyzetben van a másik mögött, oda előbb el kell jutni. Minden harceszköznek vannak előnyös és hátrányos tulajdonságai, a követendő harcszabályzatoknak és harceljárásoknak az a lényege, hogy a harceszköz és az azt kezelő személyzet a lehető legkedvezőbb körülmények között vegye fel a harcot. Valószínűleg (és ez nem személyeskedés) Te is el tudnál süllyeszteni egy atomtengeralattjárót, ha számodra kedvező körülmények között, elegendő robbanóanyaggal ellátva elég közel tudsz kerülni hozzá.

    Danya!

    „Anno az általunk is lízingelt típus fejlesztésnél kiköbözött sárkányszerkezet aerodinamikai sajátosságai miatt azonnal leesne az égről, ha analóg módon lennének vezérelve a repülőgép “csűrő-lapjai”, “oldalkormányai”. ”

    Szerintem kicsit fordítva közelíted meg a dolgot, ha nem lett volna Fly-by-Wire vezérlés, akkor valószínűleg nem olyanra tervezték volna aerodinamikailag. A Fly-by-Wire vezérlés előtt is tervezttek repülőgépeket és nem estek le az égről, mivel akkor is és most is figyelembe veszik az aerodinamika törvényit.

    TG

  13. A bolgárok annyira nem szálltak el, hogy az általuk vállalt NATINADS kötelezettségre (mert ők nem ajánlottak a koalíciós légierőbe gépeket)megvegyenek egy jutányos áron, de nagyon drágán üzemeltethető típust, csak azért meg nyugati..

    Az oroszok és a bolgárok mellesleg komoly kapcsolatokkal rendelkeznek még most is (ciril betüs írástól kezdve,folytatva, hogy anno Todor Zsivkov Bulgáriát szovjet tagköztársaságnak akarta, de elhajtották az Szovjetek, a mostani kereskedelmi kapcsolatokig.

    Majd, ha tényleg annyira elavulnak a 29-es, hogy az air policy feladatkörre sem lenne alkalmas akkor váltanak..