|

HTKA Hírhalom 2012. 1. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Az Indonéz Légierőnek nem indult túl rózsásan az éve, miután január 6-án elvesztették egyik Beechraft T-34 típusú kiképzőgépüket, mely sajnos a pilótával az ülésében ütközött a földnek. A balesetre Jáva szigetén került sor, a gép egy rizsföldre zuhant nem messze egy lakóháztól, de szerencsére a földön senki sem sérült meg. Az eset okainak kivizsgálását megkezdték.

—–

A Raytheon szerződést kötött a Pentagonnal AIM-9X Block II típusú rakéták gyártásáról. A 68 millió dolláros vételár 115 éles rakéta, 29 gyakorlópéldány valamint a hozzájuk tartozó kiszolgáló eszközök átadását biztosítja. Az harci példányokból 49 darabot kap a Navy és 66-ot a légierő, míg a gyakorló példányok közül az összes a haditengerészeti repülőkhöz kerül. A megegyezés szerint a gyártónak 2014 januárjáig kell leszállítania az összesen 144 példányt.

—–

Afganisztánban mindjárt az év második napján történelmi eseményre került sor, miután az Amerikai Tengerészgyalogság először szállított ellátmányt csapatokhoz pilóta nélküli helikopterrel. A esemény résztvevője a Kaman Aerospace mérnökei által tervezett K-MAX, melynek különlegessége, hogy repülhet akár pilótával, akár nélküle, és két rotorjának útja működés közben keresztezi egymást. A történelmi repülés során 3 500 font, azaz kb. 1587 kg-nyi ellátmányt vittek az egyik előretolt bázisra a Marine Unmanned Aerial Vehicle Squadron 1 kötelékében üzemelő típus segítségével.

Egy K-MAX airdrop

Egy K-MAX airdrop 2010 augusztusában | Fotó: Lockheed Martin ,

Az Eurocopter leányvállalata, a Helibras szerződést kötött a Brazil fegyveres erőkkel a nemrég üzembe állított EC725 forgószárnyasok logisztikai támogatásáról. A 3 katonai szervezet által jövőben szolgálatba álló összesen 50 EC725-ös mindegyikét így a Helibras látja el pótalkatrészekkel, jelentős megtakarítást előidézve így a Brazil államnak. A 150 millió dolláros szerződés 5 éves periódusra szól. Brazília idáig 3 példányt vett át a típusból, melyekből egy-egy került a hadsereghez, a légierőhöz és a haditengerészethez.

Eurocopter / Helibras EC725

Brazil EC725 Caracal | Fotó: Helibras ,

A Lengyel Kormány újabb NSM rakétákat rendelt a norvég Kongsberg vállalattól. A hajók elleni rakétából már rendeltek 2008 decemberében, majd 2010 december 7-én módosítottak a szerződésen. Az utolsó módosítás az idén decemberben volt, ez egy újabb komplexum telepítéséről szól a Lengyel partvidékre. A rakéták, a hozzá tartozó rendszerek valamint a telepítés összesen 92 millió dollárjába kerül majd a Lengyel Kormánynak.

—–

A Lockheed Martin további 485 millió dollárt kapott a Pentagontól az F-35 Lighting II programjához. Az említett összegért lényeges szerszámokat, kiszolgáló eszközöket és tesztereket kapnak az üzemeltetők, valamint tanácsadói segítséget kapnak az USAF, Navy, Marines valamint a programban részt vevő további nemzetek.

—–

A Korea Aerospace Industries (KAI) rendelést kapott a Dél-Koreai Légierőtől 20 darab F/A-50 támadógép gyártására. A gépeket 2013 és 2014 között veszi át a jövőbeli üzemeltető. A típus a T-50 Golden Eagle kiképző repülőgép harci-támadó változata, ennek megfelelően felszerelték számos olyan dologgal ami a kiképző verzión nem található meg, ilyenek a Link16 adatátviteli rendszer valamint a EL/M-2032 radar. A típus képes 4500 kg hasznos teher hordozására, melyek között lehetnek GPS irányítású bombák, CBU-97-es kazettás bombák és légi célok elleni rakéták. A Dél-koreai Légierő (ROKAF) 60-150 példány rendszeresítését tervezi, kiváltva ezzel a most üzemelő 150 F-5-öst.

—–

Még augusztusban írtunk róla, hogy az illetékesek a lengyel VIP ezred feloszlatása mellett döntöttek. Nos, sajnálattal közöljük, hogy a 36. különleges ezred (SPLT – Special Air Transport Regiment) 2012. január 3-án hivatalosan is megszűnt létezni. Az alakulat gépeit értékesítik, a Tu-154M-et és a négy Jak-40-est még az idén el tervezik adni, a Bell 412HP típusú helikoptert pedig megkapta a rendőrség. A politikusok nem maradnak kényelem nélkül, hosszú távú szállításukat a nemzeti légitársaság, a LOT végzi majd, továbbá a Lengyel Légierő Airbus Military C-295 és Lockheed Martin C-130E típusú szállítógépei is felszerelhetők VIP belsővel, míg jelenleg két Embraer 175 is elérhető a magas rangú személyek számára. Az országon belüli utazásra pedig megmaradnak a párnás belsővel ellátott forgószárnyasok: hat Mil Mi-8 és öt PZL Swidnik W-3 Sokol típusú masina várja majd a parancsot a varsói Frédéric Chopin repülőtéren.

—–

Törökország rendőrsége a Bell Helicopter vállalat Bell 429 típusú forgószárnyasai mellett döntött, az amerikai típusból 15 darabot állítanának hadrendbe, emellett 5 példányra opciós jogot jegyeztek be.

—–

A Lockheed Martin 66,6 millió dolláros megrendelést kapott az újonnan beszerzett szaúdi AH-64D Apache-oknak szánt TADS/PNVS (Target Acquisition and Designation Sights, Pilot Night Vision System) leszállítására. A szerződés teljesítésének határideje 2015 március 31.

—–
Közreműködött: Tcat és Phoenix

7 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2012. 1. hét”

  1. „A Lockheed Martin 66,6 millió dolláros megrendelést kapott a szaúdi AH-64D Apache pilótái számára készített éjjellátók leszállítására. A szerződés teljesítésének határideje 2015 március 31.” – komoly egy ára van. Hány Apache-ra van ez összesen azt lehet tudni?

  2. Én nem is tudom pontosan, hogy SzA mit, hogy mennyiért rendelt. Oké 30b$nyi az F15 csomag értéke de a teljes megrendelés értékét 60-65b$ra taksálták anno attól függően mit, mennyit. És 30-35b$ba azért belefér egysmás. És ebbe ha jól emlékszem az AEGIS/THAAD még nem is volt benne. (Eredetlieg S400/S500al is szemeztek csak ugye Oroszok képtelenek azt időben szállítani.)
    De ugye EUból is rendeltek ezt azt pl 200+db Leo2A7et.

    más: SzA EFek milyen verzósak Tranche hány?

  3. Tisztelettel jeleznék egy kicsit magyartalan mondatot.
    „A 3 katonai szervezet által jövőben szolgálatba álló összesen 50 EC725-ös mindegyikét így a Helibras látja el pótalkatrészekkel, jelentős megtakarítást előidézve így a Brazil államnak.”
    szolgálatba állítandó

  4. A KMAX nagyon nem az LM által tervezett, a Kaman tervezte és gyártja, az LM csak az UAV-osításában vett részt partnerként, gondolom elsősorban az integráció és kommunikáció területén, mert a Kaman a távirányítású helikopterek egyik úttörőjének számít amúgy is. Egyébként a KMAX zseniális konstrukció, 100%-ig emelésre optimalizált, képes saját súlyánál több függesztett terhet is szállítani.

    Érdemes megnézni a videót, különös látvány a vékony testével és twin-rotor elrendezésével.
    http://www.kaman.com/aerospace/helicopters/products-services/k-max/